Even een vraag… wat is een realistisch bedrag qua huur of hypotheek als je rond de €1900 netto per maand als alleenstaande verdient. Verder zijn er geen schulden of grote uitgaven.
Ben benieuwd wat jullie redelijk vinden.

Ik zou zeggen max de helft. Dus 900 euro. Dat heb ik vroeger altijd zo aangehouden, geen idee alleen of dat nog realistisch is.

• Trees hebben hierop gereageerd.

Ik zou zeggen ongeveer 25-35% van je inkomen. Ongeveer rond de 500 - 650 euro max.

Dan ga ik ervan uit dat er geen kinderen zijn en geen auto of weinig kosten aan een auto qua onderhoud en brandstof (reiskosten naar werk is ook wel belangrijk). Daarnaast denk ik ook nog afhankelijk van het type woning en of het huur en hypotheek is. Eigen woning is duurder qua onderhoud en oud huis en/ of vrijstaand heeft weer hoge energielasten. Ik heb trouwens geen idee of je met dit loon in aanmerking komt voor bijv zorgtoeslag of huurtoeslag. Dat maakt natuurlijk ook nog uit. Mijn conclusie is hoe langer ik erover nadenk dat het van zoveel factoren afhankelijk is, dat het best een lastige vraag is 🫣.

Geen kinderen inderdaad. Ook geen partner. Wel een auto maar nauwelijks kosten aan qua benzine en reparatie of is. Eigen huis maar wel compleet verbouwd en vernieuwd.

Bloem ik denk dat het hebben van een spaarpotje in het geval van een eigen huis en auto wel belangrijk is. De kans op grote onvoorziene en voorziene kosten is dan wel meer aanwezig. Plus je hebt hogere lasten met een eigen woning, hoe nieuw deze ook is. Verzekering, belasting van een klein autootje en een klein beetje benzine gaat ook snel richting de 100 euro per maand. Kleine en grote beurten moeten ook uitgevoerd worden, ook al heb je verder weinig reparatiekosten.

Ik heb van een website geplukt wat een 1-persoonshuishouden per maand kwijt is zonder huur/ hypotheek (deze website https://www.finbuddy.nl/blogs/wat-zijn-de-gemiddelde-vaste-lasten-bekijk-ze-nu-in-een-overzicht#:~:text=Volgens%20het%20Nibud%20is%20een,op%20gaat%20aan%20vaste%20uitgaven ).

Opgeteld kom je dan volgens deze website uit op 1840 voor een 1-persoonshuishouden zonder hypotheek/ huur. Nu vond ik sommige bedragen best hoog (zoals voor vrije tijd en autokosten) en kan zeker minder, maar dan zit je nog steeds snel rond de 1200 a 1300 euro mits je heel zuinig aan doet. Dit is wel echt alles meegerekend inclusief eten, eigen risico, energie, verzekering hier en daar, telefoon/ internet, (gemeentelijke) belastingen etc. Daar bovenop nog je huur/hypotheek en wat sparen. Ik schrik altijd als ik onze vaste lasten bij elkaar optel. Alles bij elkaar is het ook veel. Als je nog iets wil sparen, dan is een hypotheek /huur van 500 denk ik wel reeel.

Behoorlijke spaarpot is er.

Vind zelf deze

Bloem 1900 netto is denk ik 2400 bruto? Dan zou je op ongeveer 600 euro huur zitten per maand volgens deze tabel.

Alleen een huurwoning vind ik niet te vergelijken met een koopwoning. Behalve onderhoud, heb je ook nog hogere kosten aan verzekering, gemeentelijke belastingen, hogere kosten waterschapsbelasting etc.

Ik hoop trouwens niet dat je het voor jezelf vraagt? 😟

• Bloem hebben hierop gereageerd.

Trees Nee voor schoonzus. Nu mijn schoonmoeder is opgenomen in een verzorgingstehuis krijgt mijn schoonzus de woning die ze nu van haar moeder huurt. Maar er moet dus voor een flink bedrag verbouwt worden. Daarvoor zal er een verbouwingshypotheek opgenomen moeten worden. Zij wordt begestaan door een oom en die heeft het over €325 per maand wat het maximum is wat zij kan betalen. Mijn vriend en ik zien dat heel anders. Wij dachten zelf ook ongeveer 600€ wat haalbaar zou moeten zijn. Daarbij is er dus een spaarpotje waar echt zat in zit en er komt nog meer vrij waarmee er een deel van die hypotheek weer mee afbetaald kan worden.
          Wij zijn enorm veel aan het regelen en dat kost echt bijna werkweken aan uren. En nu worden er beren opgegooid die er niet zijn. Erg ingewikkeld allemaal. Daarom een neutrale check hier wat realistisch is.

Gelukkig niet voor jezelf!

Ik heb een familielid (alleenstaand met 3 kinderen) met ongeveer 2000 netto plus daarbovenop nog toeslagen en kindgebonden budget. Zij betaalt rond de 600 euro huur en redt het net. Ik weet wel dat ze er veel zorgen over heeft en onvoorziene uitgaven veel stress geven. Ze heeft helaas geen spaarpotje meer. Ze heeft wel hoge benzinekosten ivm woon-werkverkeer en dus nog 3 kinderen. Ik denk dat het haalbaar moet zijn voor je schoonzus als ze alleen is. Waarschijnlijk krijgt ze ook nog iets van zorgtoeslag? Ik denk wel dat het echt opletten is, maar niet onmogelijk. Zeker als er een spaarpotje is.

Even een berekening gedaan bij rabo. Maar met een i komen van rond de 30.000 kun je rond de 125K lenen en je maandlast is dan ongeveer 600 bruto

Elsie89 even off topic: daar kan je in deze tijd geen fluit mee als je nieuw op de woningmarkt terecht komt. 😩☹️ Ik vind het allemaal zo schijnend.

@Bloem hoe oud is je schoonzus en gaat dit haar eerste koophuis worden? Misschien kan ze bij de gemeente een starterslening krijgen, dan krijg je 50K extra. De eerste 3 jaar betaal je een lage rente en daarna word de rente wat hoger. Mijn man en ik hebben dat bij ons eerste appartement gekregen.😊

Zonnebloem sowieso
              Als starter met een startsalaris en in je uppie is een huis kopen onmogelijk. Echt triest.

Zonnebloem even off topic: daar kan je in deze tijd geen fluit mee als je nieuw op de woningmarkt terecht komt. 😩☹️ Ik vind het allemaal zo schijnend.

Echt hè 🙁

Ik zou ook zeggen de helft, wat @Honkeytonk al schreef.

Zonnebloem als je weinig eisen stelt, kun je hier in de omgeving nog wel een kleine en eenvoudige woning vinden van rond de 125.000 euro. Alleen dan moet je vaak nog flink klussen en materialen zijn ook duur.

Zo iets bijv. (Je krijgt sowieso 10 duizend euro subsidie om je huis op te knappen ivm aardbevingsgebied en wrs nog wel meer subsidies - scheelt iig wat)
              https://www.funda.nl/koop/kiel-windeweer/huis-42303465-pieter-venemakade-117/

Trees heerlijke starterswoning maar je bent zeker als je dingen moet laten doen zeker nog 50.000 kwijt als je alles wil opknappen dat heb je als starter natuurlijk meestal ook niet liggen

Honkeytonk Ik zou zeggen max de helft. Dus 900 euro. Dat heb ik vroeger altijd zo aangehouden, geen idee alleen of dat nog realistisch is.

Ik denk dat dit niet meer realistisch is (al zal het mij wel prima lukken met een netto inkomen van 10k 🤪). Vroeger leefde ik van 30 euro boodschappengeld per week, mijn energierekening was 35 euro per maand en verzekeringen waren echt super goedkoop. In het oude systeem betaalde ik 2 tientjes per maand voor mijn zorgverzekering en geen eigen risico. Nu is enkel je zorgverzekering met eigen risico al bijna 200 euro per maand. Alles is echt enorm gestegen.

Met een simpele rekensom kwam ik al over de 900 euro per maand aan vaste lasten zonder hypotheek en dan ben ik waarschijnlijk ook nog van alles vergeten.

Elsie89 klopt, maar het is een aardbevingsgebied en dat levert veel geld aan subsidies op 😬. Met een beetje mazzel levert het je zo 30k op, terwijl je in deze regio echt nauwelijks last hebt van aardbevingen en alle gaswinningsgebieden in de omgeving zijn al gesloten. Ligt er wel aan wat eerdere bewoners hebben aangevraagd, maar ik las in de advertentie dat de subsidie verduurzaming nog aan te vragen is. Ik vermoed dat er dan nog wel meer mogelijk is en je moet natuurlijk wel zelf gaan klussen.

Er zijn wat noordelijker zelfs wel meer bewoonbare huizen van rond de ton of iets meer te vinden. De vraag is alleen of je er wilt wonen (ik niet 🫣). Dan krijg je zo iets
                    https://www.funda.nl/koop/drieborg/huis-42303226-kroonpolder-25/

Of zo iets (deze valt wel mee vind ik, al is het ook niet bepaald mijn droomhuis).
                    https://www.funda.nl/koop/farmsum/huis-88783778-vliethorn-30/

Trees maar met zo'n inkomen hem je denk ik ook nog wel recht op wat toeslagen?

Noordeling dat is bij een koopwoning en geen kinderen denk ik enkel zorgtoeslag? Deze gaat volgend jaar ook nog dalen. Ik kwam met een grove berekening al boven de 1000 euro uit als ik alleen zou zijn. Dan spaar ik geen cent, mag mijn auto of een ander duur apparaat niet kapot gaan en ben ik waarschijnlijk vast ook nog van alles vergeten. Ik woon ook nog in een van de goedkoopste gemeentes van Nederland als het gaat om ozb, afvalstoffenheffing en rioolheffing. Ik denk dat 900 euro hypotheek echt niet meer haalbaar is bij een minimum inkomen.