In 1 woord, vreselijk! Er was totaal geen aandacht voor een veilige omgeving. Een vriend van mij die homo is kreeg te horen dat als hij gewoon wat minder homo zou doen, de andere jongens vast zouden ophouden met in zijn tas plassen. Tien mijn ouders gingen scheiden was de enige reactie: zorg maar dat je schoolwerk er niet onder lijdt. Toen ik bedreigd werd door klasgenoten (op papier, dus bewijsbaar) moest ik het niet groter maken dan het was. En toen een jongen zijn pesters eens een keer een mep teruggaf en 1 daardoor heel ongelukkig terecht kwam, was de reactie vooral: als jullie ons niks vertellen kunnen we niks doen.
Qua leren was er totaal geen aandacht voor de overgang naar de middelbare school, geen begeleiding. Leraren hielden regelmatig niet hun woord en mijn mentor in de 5de en 6de had in het kerkkrantje zijn mond vol over respect voor anderen, maar vond het in de klas geen enkel probleem om een leerling publiekelijk te vernederen. Ik vond het echt de hel.
Als ik nu kijk naar maxi, dan is er veel meer aandacht voor leren leren. Hij had ook een actieve mentor, wat een hoop hielp. Hij voelt zich er ook veilig, veel meer aandacht voor de sociale ontwikkeling. Hij heeft wel een vrij traditionele school, veel toetsen en veel prestratiedruk, dat vind ik lastig aan zijn school, maar het is zo'n verschil met mijn ervaringen (en ook wel die van man) dat we dat kunnen handelen.
Voor midi zijn we naar andere scholen aan het kijken en ik merk dat er veel meer opties zijn. Dat heeft als nadeel dat er aardig keuzestress kan zijn, maar als voordeel dat je beter kunt kiezen wat bij je past. Voor midi zou een school met veel toetsen en luisteren naar de leraar niet werken, maar er zijn meerdere goede alternatieven. Dat vind ik echt een verbetering.