- Bijgewerkt
Het meeste wat mij is bijgebleven is het hele sociale gebeuren op school. Puber zijn met alle onzekerheden vond ik ongelooflijk ingewikkeld, maar er hing wel een fijne en veilige sfeer op school.
Qua lesstof vond ik domweg woordjes leren voor de talen echt vreselijk. Stom stampen vond ik echt stom. Als ik het vergelijk met dochter nu, valt mij het complete gebrek aan creativiteit op aan hoe zaken getoetst werden in mijn ‘tijd’. Echt zelf leren nadenken en oplossingen bedenken, vond ik de eerste 3 a 4 jaar vwo echt minimaal. Het ging vooral om het toetsen van kennis en niet zo zeer om bijv het toetsen van je probleemoplossend vermogen of kritisch leren denken. Wat dat betreft vond ik de universiteit echt een verademing.
Qua docenten. Degene die je serieus namen, met je in gesprek gingen, open stonden voor discussie, vroegen wat jij ervan vond en waarom enz. Dat waren echt mijn favorieten. Daar heb ik echt van geleerd en niet alleen stofinhoudelijk, maar zeker ook een paar belangrijke ‘levenslessen’.