Manque Asha ten Broeke (wetenschapsjournalist) haalt in haar boek 'het idee M/V' een onderzoek aan waaruit naar voren komt dat de (psychologische?) verschillen tussen mannen en vrouwen onderling altijd groter zijn dan tussen de gemiddelden van beide geslachten.
Ik vond dit toen ik het voor het eerst las zo verhelderend hè. Het is jammer dat veel mensen dit niet weten of begrijpen.
Het maakt voor mij ook dat ik het eigenlijk geen relevante vraag vind, wat ik als vrouwelijk beschouw en hoe dat voelt en zo. Ik vind het leuk dat je die vragen stelt hoor, maar ik zie het ook als een luxe die ik mezelf permitteer om er niet over na te denken en me met andere dingen bezig te houden.
Dat komt ook omdat het onderwerp nu zo politiek gemaakt is en er zoveel polarisatie is. Dat gebeurt gewoon expres. Er zijn enge bewegingen die het nodig vinden om heel erg de nadruk te leggen op hoe je man of vrouw moet zijn, de definitie heel eng maken, in de wetenschap dat anderen daar dan weer op reageren. Ik vind het zo afleidend van de zaken die er écht toe doen.
Ik zie het wel echt als een nadeel trouwens, vrouw zijn. Het maakt dat ik kleiner ben en een hogere stem heb dan wanneer ik een man geweest was, en dát maakt weer dat ik minder gauw serieus genomen word. En dan ook nog eens die menstruatie erbij. Maar ja, het is wat het is, ik ben wel een voorstander van niet alles proberen te willen oplossen. Sommige dingen zijn gewoon rot. En man zijn heeft ook zo weer z'n nadelen, verwacht iedereen van je dat je nergens bang voor bent en dat je soldaat wordt in tijden van oorlog, dat lijkt me ook niks.