Vulpen ja ik ook, ook als ouder denk ik dat vergelijken niet altijd handig is. Wat ik er eigenlijk mee bedoel is dat heel veel dingen telkens een 💡moment zijn al vanaf baby bij de jongste. Je weet immers waar je op ‘moet’ letten. Ze zeiden in het gesprek dat ze het gevoel hebben dat wij hem overschatten. Dat hoorde wij ook telkens terug bij de oudste.😬 Totdat zijn iq getest werd en hij didactisch getest werd.

Honkeytonk ergens ben ik heel blij dat hij op school zo doet en niet thuis. 😂 (ik had ze al gewaarschuwd)

Dat is wel even spannend hè. Ik hoop dat ze hem zijn gaan zien en ook nu bieden wat hij nodig heeft. En soms is het niet enkel de verandering op school die de sfeer thuis kalmer maakt maar ook tijd, ruimte en groei waar een kind op dat moment doorheen gaat. Dat vind ik zelf altijd zo mooi om te zien. Bij onze oudste zie ik dat om de zoveel tijd gebeuren.
    Vind je het voor hem lastig dat hij niet wilt afspreken met vriendjes/vriendinnetjes of vind hij het zelf ook lastig? Het is wel heel herkenbaar, allebei mijn kinderen weigeren ergens anders te spelen.

Erg herkenbaar wat betreft consequentie van bepaald gedrag en dat dit dan niet helemaal als de juiste manier aanvoelt. Bij de oudste werkt dit helaas wel het beste, maar ook ‘‘s avonds in bed bespreken wat er nou gebeurd is en wat hij er zelf van vind en voelt. Tegenwoordig geeft dat overdag ook ruimte tot bijzonder mooie gesprekken en vooral vanuit hem de zelfkennis, durven benoemen en acceptatie.

Zonnebloem Je weet immers waar je op ‘moet’ letten. Ze zeiden in het gesprek dat ze het gevoel hebben dat wij hem overschatten. Dat hoorde wij ook telkens terug bij de oudste.

Ja precies 😬

Het kan alsnog, dat jullie hem overschatten.
    Maar dat verklaart niet waarom hij thuis zoveel makkelijker is dan andersom. En als hij thuis wel gewoon een puzzel kan maken en tot 10 (of verder 😉) kan tellen zou ik dat filmen en dan eerst nog eens het gesprek aangaan. Misschien is een iq-test dan niet eens nodig?

Vulpen Ik ben er helemaal voor dat scholen kinderen niet onderling vergelijken en met een open blik er in gaan

Anderzijds zie je vaak binnen 1 gezin wel dat als A hoog scoort, B dat ook vaak doet.
    Niet altijd uiteraard, bij mijn broers en zussen hebben we van zmlk-school (verstandelijk beperkt zusje) tot hbo afgerond en zo ongeveer alles er tussen.
    Bij mijn kinderen zie ik, voor zover mogelijk nu, dat ze allemaal bovengemiddeld scoren. D is getest ivm onderzoeken en hij blijkt in de categorie meerbegaafd te vallen. L verwacht ik een hogere score als zij getest zou worden. E heeft op school ook uitdagender werk gekregen. En bij J dacht ik lang dat hij "standaard" was maar daar was de kleuterjuf niet mee eens en nu in groep 4 zit hij ook aan het uitdagender werk.

Dus tja. Ik ben het wel met je eens dat ze met open blik moeten kijken en niet "plan van aanpak kopiëren". Maar wèl met in het achterhoofd bijv "A is hoogbegaafd, zien we bij B kenmerken dat hij dat ook is?"

Vanochtend nog één van de juffen gesproken en het filmpje laten zien. Ze was helemaal verbaasd dat hij cijfers herkent en het goede blaadje pakt. 🤓
      Ik heb tegen haar gezegd dat ik de ib’er ga contacten en een gesprek wil ivm met het onderpresteren. Vond mezelf daarin wel assertief. Ik heb niks gevraagd maar medegedeeld. Normaal vraag ik altijd alles en overleg ik van links daar rechts waardoor ik eigenlijk nooit een voldaan gevoel over gesprekken heb omdat ik tot in den treuren meebeweeg.

Honkeytonk ja vond ik ook wel! Jazeker ik ben nu achteraf ook niet mijn woorden aan het afwegen, waar ik echt heel goed in ben. 😅

Vulpen dat las ik het anders dan je bedoelde 🙂 kan prima aan mij liggen, na een paar nachten amper slapen ben ik niet zo helder 👻

Zonnebloem is hij met letters/taal ook verder dan juf zegt? Dan zou ik dat ook filmen zodat je bewijsmateriaal hebt.

Toch6 Of ik schreef het niet zo helder op, dat kan ook 😉 Houdt de baby je goed wakker ja?

Vulpen afgelopen nacht was goed met, in mijn slaaptijd, 3 voedingen. Maar dat was maar 1x 5min krijsen om vervolgens te poepen. Rest gewoon drinken en weer slapen.
            Afgelopen nachten was ze erg onrustig en was ze zo een uur of langer telkens aan het krijsen.

Dat voeden is nog te overzien, maar dat blijven krijsen (gok buikkrampen) en niks eraan kunnen doen snachts...🥴

Zonnebloem maar dan moeten wij dus weer een iq test bekostigen. Ik word hier doodmoe van. Je hebt gelijk hoor.

Is het niet zo dat als school ‘handelingsverlegen’ is zij de iq test moeten betalen? Ik weet het niet zeker hoor maar dat is het onderzoeken wel waard.

Huggybird dat weet ik eerlijk gezegd niet.
              We hebben vandaag met het cjg overlegd (hadden al een afspraak staan) en die vinden het onzin. School moet eerst kijken naar wat zij anders kunnen doen. Daar ben ik het 100% mee eens. Ik vind hem ook te jong voor een iq test. Op dit moment gaat daar vanuit ons ook geen akkoord op worden gegeven of het nou wel gefinancierd word of niet.

Zonnebloem gelijk heb je!
                Hoe lang zit Z al op school?
                Ze moeten met jullie in gesprek over hoe met hem om te gaan, jullie kennen hem het beste tenslotte… én wellicht ook met hem.

Ik ben ziek, echt met 39 graden koorts. Ik zat er al lang tegenaan te hikken maar gisteren ging het niet meer. Verder nergens last van, alleen spierpijn en een vol hoofd. En ik verveel me nu al kapot dus wil er gewoon zo snel mogelijk vanaf 😬 de hele dag op de bank gelegen, zo saai.

Nescio heel herkenbaar! Ik heb er nu ook al een tijdje last van. Ik heb me twee dagen ziekgemeld, maar ben vandaag toch gaan werken want ik was helemaal klaar met op de bank hangen.
                  Nou, dat heb ik geweten haha. Ik was zó traag, mijn hoofd zoemde en alles kwam amper binnen, dus ben toch maar naar huis gegaan na een halve dag werken. De rest van de dag op bank gelegen en nu dus wéér twijfel wat ik morgen ga doen.

Het is ook gewoon dat nare hoesten, hoofd vol, moe, zere keel. Maar geen ‘ik heb buikgriep en ik wil vier dagen lang alleen maar slapen’. Weet niet zo goed wat ik er mee aan moet haha

Nescio ook geen last van de koorts? Dat vond ik echt vreselijk. Maar ik kan heel goed niets doen 😉
                    Beterschap!

Blue ik zou toch nog een dagje niet werken. Geef het de tijd. Jij ook beterschap.

Blue precies dat ja! Ik heb gisteren wel urenlang geslapen, dus had het wel nodig. Ben nu net wakker en kan het niet goed inschatten wat ik vandaag moet doen. Werken is sowieso van thuis vandaag.
                      Beterschap!

Marshmallow ik begin heel erg te piekeren met koorts dus vind dat ook echt vervelend. Pcm helpt gelukkig wel, denk dat ik de dag zo probeer aan te vliegen. Heb trouwens wel stevige honger, dat is ook een goed teken denk ik.

• Blue hebben hierop gereageerd.