Ongeneerd klagen 😮💨 deel 3
Gisteren C koorts, J nu ook. En N heeft meer zin in huilen dan knuffelen
- Bijgewerkt
Net rapport gesprek gehad over de jongste die nu in groep 1 zit… uh… Alles was negatief. Ze kunnen hem niet lezen, hij liegt op school schijnbaar veel, hij slaat en vandaag had hij iedereen die langs kwam een pootje gegeven. Hij kan volgens hun geen getallen herkennen, niet puzzelen en is volgens hun sociaal niet ver genoeg. Ze willen hem, als het zo door gaat, groep 1 over laten doen en ze willen een iq test.
Ja sorry. Thuis is hij juist te sociaal, spreekt hij voor 25% engels wanneer je met hem praat, kan nu de tafel van 1, kan rekenen (bijvoorbeeld er zijn 9 snoepjes, ik eet er 1, jij en je broer eten er 1 hoeveel krijgt ieder van jullie er dan?)
Ik denk alleen maar N was makkelijk voor school die implodeerde en wij kregen het thuis op ons bordje en op die manier was er voor school geen urgentie. Maar nu vinden de juffen Z dus erg moeilijk en is er wel urgentie en irritatie.
Zonnebloem eerst een iq test dan en dan pas beslissen over volgend jaar dus. Dit klinkt gewoon alsof hij zich stierlijk verveeld.
Toch6 Zo zie ik het ook. Compleet onderpresteren. Heb je dat gezegd @Zonnebloem dat alles negatief was? Want dat kan echt niet. Ze mogen van alles vinden maar ze moeten ook altijd aangeven wat wel goed gaat of krachten zijn van een kind.
Bloem inderdaad ik vind het zeer kwalijk dat ze zo negatief zijn. Ik vind het ook niet kunnen. Daarnaast vind ik het ook zeer bijzonder dat je dit voor het eerst te horen krijgt op een rapportbespreking. Als het allemaal zo ‘vreselijk’ is, dan zouden er toch al eerder signalen zijn geweest dat het niet goed ging en met jullie besproken moeten zijn. Bij jullie oudste hadden ze toch ook al heel veel steken laten vallen? Ik zou zelf behoorlijk mijn twijfels krijgen bij deze school, want dit is gewoon een rare gang van zaken (alweer).
Trees ja dit hoor @Zonnebloem , nu merk ik ook wel dat negatief gedrag eerder bellen laat rinkelen dan stil gedrag, opzich ook logisch, want dat valt op en heeft men last van. Maar zoveel dingen op jullie school die niet lekker lopen.
- Bijgewerkt
Toch6 maar dan moeten wij dus weer een iq test bekostigen. Ik word hier doodmoe van. Je hebt gelijk hoor.
Bloem nee ik heb daar niks over gezegd mijn hoofd is door omstandigheden compleet vol. Ze vinden Z een heel moeilijk te lezen kind en daardoor dus ook een moeilijk kind. Zit je dan. Terwijl ik (wij) Z juist echt als een cadeautje beschouwen, emotioneel stabiel eigenlijk op elk vlak erg stabiel behalve het baldadige en het jokken/uitdagen maar daar hebben mijn man en ik eergisteren onze strategie voor besproken en sinds vandaag is het niet meer aanwezig geweest. Hij is in die zin ook erg leer en stuurbaar.
De laatste weken ben ik heel erg aan het reflecteren, in de echte wereld ben ik altijd maar conflict vermijdend, onzeker, wie ben ik überhaupt? Maar deze keer ga ik met de vuist op tafel slaan en sla ik zelf een nieuwe weg in en dwing ik mezelf tot Exposure therapie. Heb al een filmpje gemaakt dat hij prima de getallen op papier kan aanwijzen en de 6 naast de 4 kan neerleggen en de 1 naast de 5 en de 3 tussen de 1 en de 5.
Trees ja dat is toch vreemd? Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik dacht als het goed is kennen ze onze situatie hoe durven ze eigenlijk met die wetenschap zich zo te profileren en te uiten? Ergens moet er toch ook het besef zijn dat je dit op een wat nederige manier kan vertellen. Mijn man zei toen straks al ‘nou, dan doet hij maar groep 1 over ik wens ze succes met zijn gedrag want dat wordt natuurlijk alleen maar heftiger. Komen ze er wel achter dat dit een verkeerde keuze gaat zijn’.
Ja bij de oudste hebben ze veel steken laten vallen, dat rapport is trouwens ook niet ‘je van het’ als het om rekenen en begrijpend lezen gaat. Ik snap ook daar niet, dat ze ons niet eerder hebben ingelicht. Ik denk namelijk dat de oplossing deels heel makkelijk is.
Ergens zou ik ze nu graag op het montessori onderwijs hebben. Als het goed is is dit jaar het nieuwe gebouw klaar van het montessori.
Zonnebloem Goed zo. Opkomen voor je kind. En als je hoofd te vol is om dat op dat moment te zeggen dan mail je het gewoon. Mijn middelste hebben ze op de kleuterschool geobserveerd en ook alleen maar negatief. Daar heb ik ze toen op gewezen en geeist dat ze het observatieverslag/hgpd rapport aanpasten met 70% positieve dingen er in. Ik heb daar toen ook de IBer bij betrokken.
Op mijn werk geef ik les aan pedagogisch werkers en daar hamer ik op objectief en neutraal observeren en rapporteren. En dat kinderen allerlei kanten hebben en er verklaringen zijn voor het gedrag.
Zonnebloem heel goed, laat jullie niet doen. Tijd om op tafel te slaan. Het gaat over groep 1 godbetert.
- Bijgewerkt
Bloem wat goed van je dat je dat toen zo hebt aangepakt! Waanzin dat ze dat verlag toen op die manier geformuleerd hebben alsof een kind geen enkele positieve eigenschappen bezit.
Mailen vind ik altijd lastig, maar morgen word de ib’er wel gemaild en dan bespreek ik het met iedereen erbij. Zal ik ze ook eens wijzen op die 50 a 60 keer dat hij van school is weggelopen in de ochtend met brengen.
Gedrag heeft inderdaad altijd verschillende kanten en verklaringen. Ik denk dat de onze overduidelijk is, het is alleen teleurstellend dat het zelfde treintje weer gaat rijden en we allemaal weer bij het zelfde station uit moeten stappen, voor weer eenzelfde soort gesprek. We hebben verdorie 1 hoogbegaafd getest kind. Ik weet bijna 100% zeker dat Z hoger scoort dan zijn broer. Ik kan het niet onder woorden brengen maar hij is hier thuis en in de omgeving erg stabiel. Dat is N in dat opzicht nooit geweest en dat zag je terug in één subcategorie van de test.
Zonnebloem en je mag ook gewoon ff balen dat je met nr 2 nu ook weer die trein door moet he.
Maar bij zo negatief gesprek echt met je vuist op tafel. Maar moeilijk is dat wel.
Honkeytonk ik ben vooral verbaasd en geschokt dat ze hem moeilijk vinden. Ik vind hem in vergelijking met zijn broer juist heeeeeel makkelijk van hem kan ik er nog 10 opvoeden.
Ja jij weet daar alles van helaas. Hoe gaat het bij jullie?
Zonnebloem We hebben verdorie 1 hoogbegaafd getest kind.
Ja dat is wel opmerkelijk. Ik ben er helemaal voor dat scholen kinderen niet onderling vergelijken en met een open blik er in gaan, maar dit is weer het alleruiterste. Het klinkt alsof ze er niet eens rekening mee houden dat hij onderpresteert. Of willen ze juist daarom een iq-test, om hoogbegaafdheid te testen?
Zonnebloem ja bizar contrast is dat dan he.
We hebben woensdag gesprek, dan durf ik pas uitspraak te doen N.is in ieder geval wel.heel.gezellif thuis de meeste dagen. Nu ivm omstandigheden (zie kleuter topic) wel spanning en angst maar daaromheen doet hij het echt goed. Alleen nog wel lastige dingen, afspraakjes doet hij gewoon niet aan, en hij functioneert echt op straffen en beloningen (als ik schermtijd minder of meer). En dat vind ik wel lastig, want ik zou liever vanuit intrinsieke motivatie sturen thuis.
- Bijgewerkt
Vulpen ja ik ook, ook als ouder denk ik dat vergelijken niet altijd handig is. Wat ik er eigenlijk mee bedoel is dat heel veel dingen telkens een moment zijn al vanaf baby bij de jongste. Je weet immers waar je op ‘moet’ letten. Ze zeiden in het gesprek dat ze het gevoel hebben dat wij hem overschatten. Dat hoorde wij ook telkens terug bij de oudste.
Totdat zijn iq getest werd en hij didactisch getest werd.
- Bijgewerkt
Honkeytonk ergens ben ik heel blij dat hij op school zo doet en niet thuis. (ik had ze al gewaarschuwd)
Dat is wel even spannend hè. Ik hoop dat ze hem zijn gaan zien en ook nu bieden wat hij nodig heeft. En soms is het niet enkel de verandering op school die de sfeer thuis kalmer maakt maar ook tijd, ruimte en groei waar een kind op dat moment doorheen gaat. Dat vind ik zelf altijd zo mooi om te zien. Bij onze oudste zie ik dat om de zoveel tijd gebeuren.
Vind je het voor hem lastig dat hij niet wilt afspreken met vriendjes/vriendinnetjes of vind hij het zelf ook lastig? Het is wel heel herkenbaar, allebei mijn kinderen weigeren ergens anders te spelen.
Erg herkenbaar wat betreft consequentie van bepaald gedrag en dat dit dan niet helemaal als de juiste manier aanvoelt. Bij de oudste werkt dit helaas wel het beste, maar ook ‘‘s avonds in bed bespreken wat er nou gebeurd is en wat hij er zelf van vind en voelt. Tegenwoordig geeft dat overdag ook ruimte tot bijzonder mooie gesprekken en vooral vanuit hem de zelfkennis, durven benoemen en acceptatie.
Zonnebloem Je weet immers waar je op ‘moet’ letten. Ze zeiden in het gesprek dat ze het gevoel hebben dat wij hem overschatten. Dat hoorde wij ook telkens terug bij de oudste.
Ja precies
Het kan alsnog, dat jullie hem overschatten.
Maar dat verklaart niet waarom hij thuis zoveel makkelijker is dan andersom. En als hij thuis wel gewoon een puzzel kan maken en tot 10 (of verder ) kan tellen zou ik dat filmen en dan eerst nog eens het gesprek aangaan. Misschien is een iq-test dan niet eens nodig?
Vulpen Ik ben er helemaal voor dat scholen kinderen niet onderling vergelijken en met een open blik er in gaan
Anderzijds zie je vaak binnen 1 gezin wel dat als A hoog scoort, B dat ook vaak doet.
Niet altijd uiteraard, bij mijn broers en zussen hebben we van zmlk-school (verstandelijk beperkt zusje) tot hbo afgerond en zo ongeveer alles er tussen.
Bij mijn kinderen zie ik, voor zover mogelijk nu, dat ze allemaal bovengemiddeld scoren. D is getest ivm onderzoeken en hij blijkt in de categorie meerbegaafd te vallen. L verwacht ik een hogere score als zij getest zou worden. E heeft op school ook uitdagender werk gekregen. En bij J dacht ik lang dat hij "standaard" was maar daar was de kleuterjuf niet mee eens en nu in groep 4 zit hij ook aan het uitdagender werk.
Dus tja. Ik ben het wel met je eens dat ze met open blik moeten kijken en niet "plan van aanpak kopiëren". Maar wèl met in het achterhoofd bijv "A is hoogbegaafd, zien we bij B kenmerken dat hij dat ook is?"