Uitslag bloedonderzoek staat in de app. Daaruit kan ik zelf al halen:
Chloride 108 ipv 98-107
Anorg Fosfaat 1.50 ipv 0.87-1.45
Ferritine 28 ipv 30-400
Vitamine D 41 ipv meer dan 50

Ijzergehalte is wel prima binnen de grenzen.
Te laag fosfaat kan samen hangen met te weinig vitamine D las ik.

Als ik Google op hoofdpijn en vitamine D tekort dan krijg ik dat er een Fins onderzoek is geweest dat heeft aangetoond dat bij een hoog percentage van mannen met chronische hoofdpijn/migraine een tekort was aan Vitamine D.
Ook gewrichtspijn is een symptoom bij tekort aan Vitamine D.

Bloem ik lees zelf vaak dat als je vitamine D wel 50 is dat alsnog te laag is en dat huisartsen daar vaak niet zoveel vanaf weten. Mijne is op dit moment 17🙃

Toevallig is mijn huisarts naar een congres in Amerika geweest hierover. Iedereen hoort standaard elke dag de hoogste dosering vitamine D te slikken die bij de Etos/kruidvat te koop is, dat is 25 mcg. Als je een tekort hebt moet je 3 maanden lang een dubbele dosis slikken om daarna over te stappen naar de normale dosis. Wel elke maand bloedprikken om het in de gaten te houden.

• Trees hebben hierop gereageerd.
    • Trees vindt dit leuk

Zonnebloem vaak wordt zelfs een waarde van boven de 80 geadviseerd, maar in Nederland houden ze die 50 aan. Geen idee waarom, maar ik dacht dat de who ook minimaal 80 adviseert.

De mijne is enkel in de winter te laag (ik ben ik de zomer veel buiten) en ik slik dan 3000iu (body en fitshop). Is geloof ik omgerekend 75mg. Als dit de oorzaak is dan is het iets wat goed te verhelpen is. Dat is wel heel fijn!

Bloem mijn orthomoleculair diëtist gaf ooit aan dat dit het beste merk vitamine d is: Bio-D-Mulsion Forte.
      Iets met opnemen en vorm enzo.

Ik hoop dat dit de oorzaak blijkt 🤞🤞🤞 heb ooit behoorlijk b12 tekort gehad en vond 't niet normaal hoe veel impact dat had toen. En ik heb gelezen dat die norm nog best kan verschillen per persoon, dus waar de ene prima op functioneert is de andere heel ziek.

Thanx. Ja en die Ferritine is dus ook te laag. Dat is het voorraadpotje ijzer. Ijzer zelf is niet te laag. Maar wat ik lees gaat eerst de voorraadpot leger en dan pas de ijzer omlaag.

Dat van die vitamine D meen ik ook al ergens gelezen te hebben. Of dat iemand hier of op het andere forum dat ook al zei. Ik las op een site dat de max voor kinderen en volwassenen op 100 gezet is qua ijzer wat je mag binnen krijgen. Dus dan kan je behoorlijk wat nemen.
      Ik ga natuurlijk overleggen met de kinderarts. Maar ben benieuwd hoe die er in staat. In eerste instantie vond die bloedprikken niet meer echt nodig om de oorzaak te vinden.
      Of die iets met die vitamines wil doen vraag ik me af. Ik wil dat zelf wel.

Wat zouden jullie dan gaan bijgeven qua vitamines? Sowieso is vitamine D ook in 50 te krijgen. Zag al dat je pas tussen 1 tot 6 maanden daar het resultaat van zag.

Ik weet niet of het dit is trouwens hè. Maar het zal vast niet meehelpen als je tekorten hebt of laag zit qua bepaalde vitamines en mineralen. Ik begrijp ook niet zo hoe hoe hij aan die lage vitamine D komt. Hij is normaalgesproken elke dag buiten. Alleen al met naar school fietsen, naar sport fietsen, gaan zwemmen/hangen/afspreken/feestje met vrienden. Van mijn 3 kinderen is hij het meest buiten. 🤷‍♀️

Bloem Hij is normaalgesproken elke dag buiten. Alleen al met naar school fietsen, naar sport fietsen, gaan zwemmen/hangen/afspreken/feestje met vrienden. Van mijn 3 kinderen is hij het meest buiten.

Mijn huisarts vertelde dat je elke dag in de zon kan zitten maar dat je dan lang niet genoeg opname van vitamine D hebt, daarom moet iedereen deze vitamine slikken zelfs als je dicht bij de evenaar woont.

Dus als kind en volwassenen altijd vitamine D slikken het is zo belangrijk!

Als de ferritine te laag is krijgt hij ijzertabletten. Mijn ferrritine is 7 en ik moet ze 6 maanden slikken, dus dan heb je een beetje een idee hoe lang dat duurt voordat dat weer goed is. De ferritine moet bij een man tussen de 150 en 200 zitten bij vrouwen is dat door de menstruatie tussen de 100 en 150.

• Bloem hebben hierop gereageerd.

Zonnebloem Oké. Nooit geweten. Gek is dat toch hè. Dat daar weinig over bekend is en men uitgaat van heel lage waarden.

Bloem dat is inderdaad gek! Ik zou trouwens maandag bellen en overleggen over de vitamine ik zou daar namelijk zo snel mogelijk mee beginnen als zijn hb gaat zakken word hij onwijs moe.

Zonnebloem Maandag belt de kinderarts sowieso. We hebben hier in huis ook nog vitamine liggen. Multi is op, die komt morgen. Vitamine D hebben we 25 van liggen en die heb ik hem gisteren al gegeven. Ijzer hebben we niet meer.

Bloem Zolang je geen klachten hebt hoeft het ook geen probleem te zijn... Het gros van de Nederlanders heeft een vitamine-d-tekort. Maar wel fijn dat je nu een mogelijke oorzaak hebt waarmee je aan de slag kan, ik hoop dat dit het echt is!

• Bloem vindt dit leuk

Zonnebloem ow😬zijn Ferritine zit op 28. Lees nu dat een symptoom van Ferritine tekort ook hoofdpijn is 😳
                Ik snap steeds minder waarom die kinderarts niet zelf al opperde om bloed te prikken. Ik heb daar oa door jullie input om gevraagd. Zij gaf aan dat we daar geen hoofdoorzaak in zouden vinden. Dat kan natuurlijk maar dan nog. Als ik dit bij elkaar optel heeft hij wel tekorten die juist voor hoofdpijn kunnen zorgen. Dus toch wel belangrijk om te onderzoeken lijkt me.

Hoe ik het nu zelf, met input van jullie en wat ik online vind, heb bedacht is een multivitamine nemen. Daarnaast 50 Vitamine D en 14 mg ijzer. In die multivitamine zit 5 Vit D en 14 mg ijzer. Dus van ijzer krijgt hij dan ook 200% binnen. En van Vitamine D flink meer. Ga het nog overleggen met de kinderarts maar dit is wat ik zelf heb bedacht wat nodig is.

Bloem nee als hij echt zo’n laag ferritine heeft heb je echt de ijzertabletten op recept nodig! In mijn ijzertabletten zit 200 mg ferrofumaraat. Dit tekort ga je niet oplossen met pillen van de Etos.
                  Hoe hoog is zijn hb? Die moet tussen de 8/12 zitten.

Vitamine D is belangrijk om ‘s avonds te nemen dan neemt je lichaam het beter op. En ijzertabletten altijd innemen met sinaasappelsap.

Ik snap zelf ook niet waarom de arts dat niet zelf opperde, sinds mijn ijzer omhoog is is de migraine weg en de pijn in mijn lichaam is voor 80% minder geworden. 🤯

• Toch6 hebben hierop gereageerd.
                  • Bloem vindt dit leuk

Ijzer is 26 en bij referentiewaarde daarbij staat 12-31

Bloem Wat mij het meeste opvalt is de vit D. Die moet zeker boven de 80 zijn, idealiter rond de 100 (die Nederlandse 50 is super achterhaald). Ik zou je wel adviseren een supplement te pakken met D3 + K2. Zonder vit K schijnt vit D oraal innemen niet zo heel gezond te zijn. Ik ben even vergeten waarom maar het was een overtuigend onderzoek. (Geloven huisartsen ook nog niet in, urologen wel) Ik gebruik zelf deze;
                    https://www.amazon.nl/vitamines-vitaMK-7®-All-Trans-3-vetzuren-lijnzaad/dp/B08MDML4NV/ref=mp_s_a_1_18?

Met deze kun je goed een tekort oplossen omdat de dosering zo hoog is. Daarna kun je over op 1 x in de week. Dat bleek hier heel handig met pubers. Donderdag is vit D dag. Ik geef er dan ook visolie bij. M’n dochter klaagde eerste altijd over pijn in haar botten, is hiermee over gegaan.

iMoeder Zonder vit K schijnt vit D oraal innemen niet zo heel gezond te zijn.

Geldt dat ook voor die standaardpilletjes voor kinderen? 🤔 Ik had hier nog nooit van gehoord.

Zonnebloem sinds mijn ijzer omhoog is is de migraine weg

Hier ook flink vermindert. Ik weet nu dat ik bij weer vaak hoofdpijn/migraine weer ga laten controleren