Vulpen In de nieuwste worden sterren bijvoorbeeld beschreven als 'tekens die de feesten aangeven',
waar heb je dat gelezen? Dat is me nooit opgevallen.
Vulpen misschien had ik verwacht dat uit de tekst zou blijken dat hij het er iets moeilijker mee had 🙃 Nu is het alleen dat het hem dankzij haar goed ging
LilyMilie Het was verplicht verkopen of dood zeg maar.
ik vatte het meer op als bruidsschat wat hij kreeg/afkopen. Abram die niet moeilijk doet omdat hij niet dood wil, Farao die gul geeft omdat hij geen gedoe wil met Abram. De kanttekening zegt "omdat hij (farao) voorgenomen had haar te trouwen en dat liever met abrams vriendschap dan onwil." Dat wekt bij mij niet de intentie dat farao abram bij tegenwerking had willen doden, al dacht hij natuurlijk dat hij de broer was. De verklaring die ik bij mn ouders heb gehaald stopt bij hoofdstuk 11 (is een serie van weet ik hoe veel boeken). Maar ik krijg zo een boek van de buurman (dominee), als de conclusie daarin anders is kom ik er nog op terug.
Inmiddels heb ik het boek van de buurman. Daar staat nog een waarschijnlijke reden. Als broer had hij het recht om te onderhandelen. Hij kan er dan voor zorgen dat het zo lang duurt dat de hongersnood voorbij is en ze terug kunnen naar Kanaän. Maar dat is dan buiten farao om gerekend.
En de geschenken zijn dan inderdaad de bruidsprijs.
Als ze Egypte in zullen gaan zal sarai 65 jaar zijn geweest en 127 toen ze stierf. Dus nu vergelijkbaar dan denk ik met een vrouw van 30-40 jaar?