Elsie89 Was sarai ook weg geweest en hijzelf dood . Ik zie het als keus gemaakt om te overleven.
Hierop aanvullend heb ik het als volgt geïnterpreteerd. God had een plan met ze en daarvoor moesten ze het beide overleven. Sara wordt uiteindelijk de ‘moeder’ van het volk Israël. Hiervoor hebben ze beide offers moeten doen. Nu weet ik alleen niet of God voor of na Egypte de belofte heeft gedaan aan Sara en Abraham dat ze gezegend zouden worden met een kind. Dat zou dan ook een rol kunnen hebben gespeeld in de beslissing van Abraham? In de zin van ik vertrouw op God dat het goed komt. Misschien ook nog de boodschap ‘vrouw vertrouw op uw man, want hij weet wat het beste voor je is en volg hem in alles’ (het was een andere tijd 😬).
Ik heb de bijbel een aantal jaren geleden opnieuw gelezen. Wel christelijk opgevoed, maar ben zelf atheïst. Ik heb wel een makkelijk leesbare versie gelezen. Ik heb een poging gedaan in de oude Statenvertaling van mijn oma en opa en kwam daar echt niet doorheen.
De reden waarom ik het heb gelezen, is omdat ik graag de verhalen met een volwassene blik wilde lezen. Als kind was het dagelijkse kost, maar werd het toch met een bepaalde toon gepresenteerd. Op een erg sturende manier ‘dit is de waarheid‘ en geen ruimte voor discussie. Ik had daar als puber nogal problemen mee, waardoor ik juist alles afwees op een nogal tegendraadse manier. Wilde er graag op een meer neutrale manier naar kijken. Als kind genoot ik namelijk wel van de verhalen. Met name het oude testament vind/ vond ik fascinerend.