Ik heb het plan opgevat om in een jaar de Bijbel te lezen. Je kunt daarvoor een leesplan volgen via de app van https://debijbel.nl/

Heeft iemand hier wel eens iets soortgelijks gedaan? En met welk idee en had je er wat aan? En gaf het meer duidelijkheid of juist ook onduidelijkheid?

Het helpt natuurlijk als je een christelijke achtergrond hebt, dat heb ik niet. Dus vandaag las ik Genesis 12 over (toen nog) Sarai en Abram, en ik weet gewoon niet hoe je dit moet/kunt interpreteren. Ik snap dat Abram geen zin heeft om vermoord te worden maar nu geeft hij zijn vrouw gewoon weg? 🤷 Weet iemand daar meer over?

Vulpen nou weggeven. Ik denk dat de intentie was haar als zijn zus bij hem te houden maar goed de farao wilde haar dus hebben en in die tijd gebeurde wat farao wilde. Had hij toen gezegd ze is mijn vrouw was hij zeer waarschijnlijk vermoord. Was sarai ook weg geweest en hijzelf dood . Ik zie het als keus gemaakt om te overleven.

We tof dat je de bijbel in een jaar wil gaan lezen! Ik heb inmiddels de hele bijbel wel meerdere keren gelezen maar nooit achter elkaar in 1 jaar.

Elsie89 Was sarai ook weg geweest en hijzelf dood . Ik zie het als keus gemaakt om te overleven.

Hierop aanvullend heb ik het als volgt geïnterpreteerd. God had een plan met ze en daarvoor moesten ze het beide overleven. Sara wordt uiteindelijk de ‘moeder’ van het volk Israël. Hiervoor hebben ze beide offers moeten doen. Nu weet ik alleen niet of God voor of na Egypte de belofte heeft gedaan aan Sara en Abraham dat ze gezegend zouden worden met een kind. Dat zou dan ook een rol kunnen hebben gespeeld in de beslissing van Abraham? In de zin van ik vertrouw op God dat het goed komt. Misschien ook nog de boodschap ‘vrouw vertrouw op uw man, want hij weet wat het beste voor je is en volg hem in alles’ (het was een andere tijd 😬).

Ik heb de bijbel een aantal jaren geleden opnieuw gelezen. Wel christelijk opgevoed, maar ben zelf atheïst. Ik heb wel een makkelijk leesbare versie gelezen. Ik heb een poging gedaan in de oude Statenvertaling van mijn oma en opa en kwam daar echt niet doorheen.

De reden waarom ik het heb gelezen, is omdat ik graag de verhalen met een volwassene blik wilde lezen. Als kind was het dagelijkse kost, maar werd het toch met een bepaalde toon gepresenteerd. Op een erg sturende manier ‘dit is de waarheid‘ en geen ruimte voor discussie. Ik had daar als puber nogal problemen mee, waardoor ik juist alles afwees op een nogal tegendraadse manier. Wilde er graag op een meer neutrale manier naar kijken. Als kind genoot ik namelijk wel van de verhalen. Met name het oude testament vind/ vond ik fascinerend.

Vulpen En met welk idee en had je er wat aan?

Hier ben ik bij jou ook wel benieuwd naar?

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Trees Ik heb wel een makkelijk leesbare versie gelezen.

Ik lees nu de recentste vertaling. Bij twijfel kun je makkelijk even spieken bij een oudere vertaling. In de nieuwste worden sterren bijvoorbeeld beschreven als 'tekens die de feesten aangeven', dat vond ik zo wonderlijk want hoeveel feesten zouden er geweest zijn voor er mensen waren? 🙃

Elsie89 Ik denk dat de intentie was haar als zijn zus bij hem te houden maar goed de farao wilde haar dus hebben en in die tijd gebeurde wat farao wilde.

Bedankt! Ja, misschien had ik verwacht dat uit de tekst zou blijken dat hij het er iets moeilijker mee had 🙃 Nu is het alleen dat het hem dankzij haar goed ging. Nou ja, gelukkig greep God in.

• [verwijderd]

Trees Nu weet ik alleen niet of God voor of na Egypte de belofte heeft gedaan aan Sara en Abraham dat ze gezegend zouden worden met een kind.

Voor dit avontuur had God gezegd dat Abraham een vader van een groot volk zal worden. Volgens mij had hij nog geen kind beloofd aan Sara.

@Vulpen , de Bijbel spreekt niet over een keuze, maar ik denk dat Abraham niet echt een keuze had. Het was verplicht verkopen of dood zeg maar.
            Als hij gezegd dat dat Sara zijn vrouw was dan kon de Farao haar niet zomaar overnemen want ze was al van iemand. De enige manier waarop de Farao haar dan wel kon hebben is als Abraham dood zou zijn. Want dan is Sara weduwe, dan heeft ze geen eigenaar meer dus , en dan mag ze in zijn harem gesellie!

Trees Uhm. Ik benijd mensen zo die steun vinden bij hun geloof, en ik vind het zo vervelend dat ik mezelf helemaal kapot kan piekeren vanwege dingen die toch in elk geval op dat moment volstrekt onbelangrijk zijn en ik denk ook nog steeds dat het allemaal helemaal mis gaat in de wereld en ik denk dat de Bijbel in theorie de potentie heeft om me daarbij te
              helpen, of dat hoop ik. En anders heb ik de verhalen beter leren kennen, dat zou ook al heel mooi zijn want een beetje Bijbelkennis vind ik wel essentieel in onze maatschappij.

[verwijderd] dan heeft ze geen eigenaar meer

😆

Zelf zit ik er aan te denken om mij eens wat meer te gaan verdiepen in de bijbel, we hebben voor een christelijke basisschool gekozen maar ik kan N daarin niet echt begeleiden. Terwijl hij wel vragen heeft over wat hem vertelt is. Heeft iemand een koop suggestie?

Off topic, onze oudste had een paasviering in de kerk met school maar ik vond het allemaal best heftig. Mede omdat er in de ik vorm werd gepraat. Ik snap wel dat kinderen op die leeftijd 4,5,6,7 jaa heel snel gaan geloven. De pastoor deed net alsof hij bij de wederopstanding van Jezus was geweest...

• [verwijderd]

Vulpen Ik benijd mensen zo die steun vinden bij hun geloof

Ik ook.
                  Ik heb zelf heel erg geloofd, maar ik kan het niet meer. Dat vind ik heel erg jammer want het is echt heel fijn! Het geeft je zoveel zekerheid en vertrouwen. Dood is niet dood, en er is een God, een vader, die onvoorwaardelijk van je houdt.

• [verwijderd]

Zonnebloem wil je meer weten over bijbelverhalen of over het geloof zelf?
                  Je hebt de kinderbijbel, dat zijnde bekende verhalen maar dan voor kinderen (iets minder gruwelijk zeg maar 🤓 )
                  Je hebt voor volwassenen dan ‘Het Boek’ , dat is een goed leesbare Bijbelvertaling. Maar wel een hele Bijbel dus.
                  Ik denk dat je op het internet ook verhalen en uitleg kan vinden. Als je een beetje weet wat N op school krijgt. Bijv kerst, of Pasen, of Hemelvaart, dan kan je op het internet het verhaal er misschien bij zoeken?

Verder heb je heeeeeeel veel boeken die de bijbel uitleggen, of het geloof zelf.

Wat bedoel je met ik-vorm? Wat vond je heftig?

Vulpen Ja, misschien had ik verwacht dat uit de tekst zou blijken dat hij het er iets moeilijker mee had 🙃 Nu is het alleen dat het hem dankzij haar goed ging. Nou ja, gelukkig greep God in.

De Bijbel geeft heel vaak een redelijk zakelijke beschrijving van geschiedenissen vind ik, niet heel veel over wat mensen er bij voelen/denken.

[verwijderd] ik krijg elke week een weekbrief, waarin staat wat ze allemaal hebben gedaan. Dus ook over het stukje godsdienst. Vorige week stond dit er in: We lezen uit Johannes 18 en 19. Stopt het hier? Stadhouder Pilatus verhoort Jezus, maar kan niets vinden waaraan hij schuldig zou zijn. Onder druk van het volk wordt hij uiteindelijk toch veroordeeld tot de dood. Jezus wordt bespot en vernederd en uiteindelijk aan het kruis gehangen. Daar sterft hij. Is nu alles voorbij?
                      Ik denk dus dat ik meer over de bijbelverhalen wil lezen/leren.

[verwijderd] Wat bedoel je met ik-vorm? Wat vond je heftig?

De pastoor praatte in de ik vorm dus bijvoorbeeld: Ik zag dat Maria Magdalena bloemen in haar hand had om bij het graf van Jezus neer te leggen tot ze bij het graf kwam en zag dat de steen weggerold was.

Zonnebloem Terwijl hij wel vragen heeft over wat hem vertelt is. Heeft iemand een koop suggestie?

Wat voor soort vragen?

Noordeling Ja, dat is natuurlijk ook wel weer mooi want dat geeft ruimte voor allerlei verschillende interpretaties 👍

Zonnebloem ik zou gaan voor een wat uitgebreidere kinderbijbel of een makkelijk te lezen vertaling. Anders mis je wellicht verhalen die ze op school vertellen

Vulpen nou als je ziet hoeveel stromingen van het christendom er zijn er is nog genoeg ruimte voor interpretatieverschillen.

Elsie89 Ja, maar ik bedoelde eigenlijk dat je sowieso al zo ongeveer elke zin op meerdere manieren kan interpreteren ook door het verschil aan vertalingen en dus omdat het vaak feitelijk is en je de emoties er zelf bij kan verzinnen.

Vulpen Ik snap dat Abram geen zin heeft om vermoord te worden maar nu geeft hij zijn vrouw gewoon weg? 🤷 Weet iemand daar meer over?

Ik wil hier morgen op terug komen. Nu eerst slapen. En wil meerdere vertalingen naast elkaar hebben

Toch6 hij vroeg laatst toen we aan het wandelden waren heel specifiek wie Jezus had gekruisigd. Maar heel eerlijk gezegd weet ik dat dan niet en eigenlijk wil ik hem dat soort dingen wel gewoon kunnen vertellen.

Zonnebloem ik denk dat je dan het beste een hedendaagse vertaling kunt nemen (kan je overigens ook allemaal online vinden). Kinderbijbels kleuren verhalen erg in en er 'wordt nog wel eens wat bij verzonnen ' om er een beetje een begrijpelijk verhaal van te maken. Dan lees je dus één versie van het verhaal.