Hopsatee ja, je emmer zit vol. Elk klein dingetje is een dingetje teveel want vol is vol. Wat je omschrijft is precies overspannenheid.
De oplossing zit hem in manieren te vinden om die emmer te legen. En dan om de boel radicaal om te gooien zodat die emmer halverwege geleegd kan worden ipv als hij vol is.
Praktisch gezien: de taken anders verdelen, meer echte tijd voor jezelf.
Psychologisch gezien: leren loslaten, de lat een km lager leggen, leren je grenzen herkennen en respecteren.
Ik denk dat psychologische hulp je daarbij gaat helpen. Zelfhulpboeken niet. Want jij gebruikt ze volgens mij eerder om nog meer druk op jezelf te kunnen leggen. Nog efficiรซnter te werk willen gaan zodat je wel alle ballen hoog kan houden.
Nee meis, de helft van de ballen moet je laten vallen, en het antwoord ligt in jezelf. Niet zeggende dat jij de schuldige bent. Zo is het niet, want het leven is vol vol vol voor een moeder. Verwachtingen links en rechts; dit moet, dat moet. We schuiven onszelf van de lijst want daar is echt geen tijd en energie voor hoor. Tijd voor jezelf is nog zoโn bal.
Ik praat ook tegen mezelf hoor want ik ben ook niet goed bezig. Ik doe veel te veel, slaap te weinig, tijd voor mezelf? Wat is dat?
Ik zie de man met de hamer ook alweer staan, ik loop er recht op af ook.