iMoeder De studie genoten die wel ruim wat mee kregen vanuit huis, vond ik daar altijd heel laconiek mee omgaan.
Ik heb echt exact dezelfde ervaring met veel studiegenoten die alles kregen en met studenten die ik later heb behandeld (ik heb een paar jaar lang als zzp-er gewerkt voor 1 a 2 dagen per week bij een instelling, die vooral studenten behandelden - daar zaten toch een paar verwende prinsjes en prinsesjes tussen).
Deze studenten konden inderdaad echt niet ernaast werken (uiteraard konden ze wel 4x per week stappen tot 5 uur ‘s nachts, maar dat wisten ouders niet 🙄 - uiteraard zijn er altijd uitzonderingen he) en ze vonden alles zo normaal en vanzelfsprekend. Alles moest inderdaad nieuw zijn, alsof dat heel normaal is op die leeftijd?!? Gewoon even 2 jaar langer over hun studie doen, want ouders betalen toch of juist super pissig zijn als ouders dat niet deden. Hallo, je ouders hebben al 4 jaar alles voor je betaald! Wees gewoon dankbaar! En toen ze eenmaal waren afgestudeerd en wel alles zelf moesten betalen, moesten ze nog leren om met geld om te gaan. Dat eerste loon viel toch best wel tegen en werken was ook best zwaar als je het nog nooit gedaan had. Ik heb er best wel wat (financieel) onderuit zien gaan in de eerste jaren na het afstuderen.
Ik heb mij hieraan altijd behoorlijk zitten irriteren. Man ook en gelukkig staan wij er daarom ook hetzelfde in. Wij denken beiden dat we onze kinderen meer helpen op de lange termijn als we juist niet teveel voor ze betalen. Ik heb tijdens mijn studententijd ook een paar stomme financiële keuzes gemaakt, maar als je enkel een studentenkamer hebt, geen ‘echte’ baan, geen auto of andere verantwoordelijkheden, waren de gevolgen ook nooit zo groot. Ik heb weleens een paar weken op brood en pindakaas geleefd, omdat ik geen geld had voor eten. Was geen grote ramp, maar die fout heb ik daarna bijv nooit weer gemaakt en het maakt je inderdaad creatief.
Het was een van de mooiste periodes van mijn leven, ondanks dat ik weinig geld had en die les heb ik ook onthouden. Ik ben er ook echt trots op wat ik allemaal zelf bij elkaar heb gespaard en het gaf mij heel veel zelfvertrouwen. Ik hoop dat ik dit alles mijn kinderen ook kan meegeven.