Mmh, ik ben geen financieel expert maar het scheelt dus maar een maand, met de huidige methode waarbij je beide leningen met 100 euro per maand aflost ben je na 43 maanden klaar...

Jessie80 94 euro

Ik ga ook even kijken of ik deze inderdaad op pauze kan zetten. Het zit mij dwars dat het dan blijft staan terwijl het geen wereldbedrag is. Maar dat moet ik inderdaad echt uit m’n hoofd zetten.

Zonnebloem Spaargeld inzetten is geen optie. Dat is al te weinig, qua buffer. En ik moet ook nog rekening houden met een studerend kind waarvan het collegegeld betaald moet worden in juni, en een eindafrekening van de energie. Dus dat probeer ik wat bij te timmeren juist.

iMoeder het scheelt je 350 euro als je de studielening op pauze kunt zetten. Dus ligt eraan of daar een boete aan verbonden is of dat de moeite is.

iMoeder Ah daar zat de krux. Fijn dat Jessie een berekening heeft gemaakt.

een jaar later

Ok, update en nieuw dilemma. Ik ben druk bezig geweest met extra aflossen het afgelopen jaar. Ieder beetje wat ik heb vrij kunnen maken heb ik in Lening 2 gestopt. Deze is nu daarom geen €5500 meer. Maar €1950.

Het vakantiegeld is gestort. Ik heb alles betaald wat ik nog moest betalen. En er is nu bedrag over om te verdelen. Dat is alleen niet genoeg voor alles.
    Ik heb nog wat andere financiële stappen genomen (abonnementen gestopt, Netflix opgezegd, overgestapt etc). En heb nu goed de smaak te pakken. Het voelt als bijna de finishlijn. Nu alleen die stomme leningen nog.

Nu is het zo, dat ik die €1950 in 1 keer zou kunnen aflossen. Maar. Dan zou ik geld moeten afhalen van een spaarrekening waar ik op spaar voor de studies van mn kinderen. Er staat meer op dan tegen deze tijd het doel was. Maar, het voelt gewoon echt heel super verkeerd voor mij. En ik word sowieso al snel zenuwachtig van minder appeltje voor de dorst en grote bedragen overmaken. Aan de andere kant; zou ik dit misschien gewoon zakelijk moeten bekijken? Dan kan ik eindelijk dat blok aan m’n been los laten…

Wie heeft er advies voor mij en wat zouden jullie doen?

• Nescio hebben hierop gereageerd.

iMoeder ik zou langetermijnrekeningen eigenlijk nooit aanspreken. Een lening kan je in termijnen betalen, die 1950e nu in 1x aflossen of in termijnen maakt eigenlijk niet veel uit. Ik denk dat het meer emotie is, je wil er nu vanaf, maar is het waard om daarvoor je langetermijn aan te spreken? Ik zou die lening laten lopen.

Nescio Ik vind het zakelijk gezien een beetje gek om elke maand aflossing en rente te betalen. Op een bedrag wat op een andere rekening niks staat te doen. De komende twee a drie jaar heb ik dat geld sowieso niet nodig met hoe het er nu uitziet. En het is ook niet dat ik die rekening leeg haal. Er blijft nog steeds ruim wat op staan.

En deels is het emotie inderdaad. Dat ik graag een nieuwe start wil maken en vlak voor de finish ben.

Ik zou afbetalen (mits dat zonder boete kan) en het geld wat je normaal gesproken maandelijks in de afbetaling van de lening zou stoppen in het studiefonds stoppen. Je betaalt nu meer rente dan je krijgt, dus afbetalen is beter.

Hoeveel maanden zou je nog moeten afbetalen? En gaat het om een groot bedrag wat je van de spaarrekening van je kinderen zou willen afhalen?

Eerlijk gezegd vind ik dit wel een lastige.

Ik zou zeker weten aflossen, aangezien je rente betaalt over de lening. Het geld wat je daarmee maandelijks bespaard kun je de komende jaren weer gebruiken om de studierekening aan te vullen. Naar mijn idee is dit de meest logische en voordeligste optie.

Volgens mij geef je hier al een soort van antwoord op je eigen vraag met wat nu het meest verstandige is.

iMoeder Ik vind het zakelijk gezien een beetje gek om elke maand aflossing en rente te betalen. Op een bedrag wat op een andere rekening niks staat te doen. De komende twee a drie jaar heb ik dat geld sowieso niet nodig met hoe het er nu uitziet. En het is ook niet dat ik die rekening leeg haal. Er blijft nog steeds ruim wat op staan.

Ik heb mijn studieschuld vervroegd afgelost en ik vond dat echt een heerlijk gevoel. Was mij veel waard en het is gewoon zonde om ‘geld weg te gooien aan rente’. Zowel zakelijk en emotioneel lijkt mij dit de beste optie.

Femkes en het geld wat je normaal gesproken maandelijks in de afbetaling van de lening zou stoppen in het studiefonds stoppen.

Dat was inderdaad de bedoeling ja. Tot het weer aangevuld is naar wat het was. En dan het normale spaarbedrag weer.

Zonnebloem Hoeveel maanden zou je nog moeten afbetalen? En gaat het om een groot bedrag wat je van de spaarrekening van je kinderen zou willen afhalen?

Maanden is niet echt relevant. In die zin dat als ik dit niet zou doen. Dan zou ik gewoon elke maand extra blijven aflossen. Sinds een half jaar ongeveer ben ik er financieel op vooruit gegaan. Sindsdien ben ik extra gaan aflossen steeds. Als ik op dat tempo doorga ben ik nog ongeveer 6 maanden bezig. En dan zou ik gaan beginnen aan het extra aflossen van mn studieschuld.
                De andere optie die ik dus nu overweeg is een bedrag van de studie rekening afhalen. Ik denk €1500,- er af halen (de andere €450 betaal ik van m’n vakantiegeld), en blijft dan nog ruim €6000 op staan. (De rest van mn vakantiegeld zet ik op mn gewone spaarrekening).
                Met minder vaste lasten door het oversluiten etc wat ik heb gedaan, en geen aflos voor deze lening meer. Kan ik dan rest van de studieschuld aflossen, de studie rekening weer terug aanvullen en m’n andere spaarrekening verder aanvullen. Op die manier zou ik dan einde van dit jaar BKR vrij kunnen zijn. En dat is dan weer belangrijk voor me, omdat ik volgende jaar of ga verbouwen, of ga verhuizen.

A.u.b. geen dingen citeren want ik haal bepaalde details zo weer weg.

Trees Ik heb mijn studieschuld vervroegd afgelost en ik vond dat echt een heerlijk gevoel. Was mij veel waard en het is gewoon zonde om ‘geld weg te gooien aan rente’.

Ja dat heb ik dus ook. Zeker nu ze de rente op studieleningen verhoogd hebben ook. 😑

• Trees hebben hierop gereageerd.

iMoeder je hebt er zo te lezen goed over nagedacht en ik denk dat dit het beste is wat je kan doen in jouw situatie. Als die bkr registratie eraf is kan je een stuk meer lenen. (Hier scheelde dat meer dan 20k ivm een studieschuld😳)

iMoeder serieus hebben ze het ook nog verhoogd 😭. Alleen daarom zou ik er zeker voor gaan. En ook om de andere redenen die je in je laatste bericht noemt. Dat is ook zeker wat waard.

Ik heb overwogen om de laatste brief van duo, met uw studieschuld is €0 in te lijsten. Ik denk de mooiste brief van mijn leven.

Zonnebloem Dankjewel! Ja dat scheelt inderdaad een hoop zeg! Ik wil inderdaad een betere onderhandelingspositie hebben ook, plus onder een bepaald bedrag aan vaste lasten voor aflossen blijven. Anders komt dat ook nog weer er bij.

Trees Ja belachelijk hè! Het is gewoon nagenoeg verdubbeld. Van 1,8% naar 2,59%. Op grote bedragen scheelt dat nogal. Echt schofterig! Toen ik begon met lenen was het nog zogenaamd ‘rentevrij’.

iMoeder dan is dat idd de beste optie. Ikzelf zou geld dat 'vaststaat' in principe niet aanspreken en ik baseerde me daarvoor ook op je eerste bericht. Nu met meer info wordt het duidelijk wat de logische keuze is.