Vulpen ik weet niet of het een kwestie is van negatieve gedachten blokkeren, want ik heb ze gewoon niet.. ook geen positieve overigens, ik denk gewoon helemaal niet na over het klimaat. Sorry 🙈
Voor mij is het net zoiets als voetbal eigenlijk.. Ik erken dat het bestaat, maar verder sta ik er niet bij stil. Eens in de 4 jaar (of 2) is er een groot evenement (wk/ek of verkiezingen) en dan vind ik het even interessant worden maar zodra dat voorbij is ga ik ook weer verder.
En ik heb wel dingen die ik niet oké vind, zowel op gebied van het klimaat als de fifa, maar ik heb er geen invloed op dus ik kan het vrij makkelijk ook weer loslaten.
Ik heb weer andere maatschappelijke onderwerpen die mij meer aan het hart gaan, waar jij waarschijnlijk zelden of minder over na denkt. En ik denk ook dat dat nodig is, want het klimaat is niet het enige probleem in de wereld.
Ik denk dat zoals er verschillende type mensen zijn, er ook verschillende onderwerpen zijn waar ze zich achter zullen scharen en we op die manier samen een betere wereld kunnen bereiken op meerdere vlakken. Niemand kan zich al het leed op de wereld aantrekken, maar als iedereen zich achter een specifiek onderwerp schaart blijft er veel te veel genegeerd wat ook noodzakelijk is.
Dus voor mij is het dan een kwestie van.. ik vertrouw er op dat jouw groep, degene die strijden voor een betere wereld op gebied van klimaatverandering, uiteindelijk zullen bereiken wat nodig is op dat vlak.
Maar die nieuwe, klimaatneutrale wereld, heeft ook inwoners nodig die elkaar respecteren. We willen niet dat het een Forum-land wordt toch? Dat alleen de witte, cis, hetero man welkom is in de toekomst waar de klimaatcrisis geen rol meer speelt? Die groep die strijd voor gelijkheid, feminisme, tegen discriminatie etc is óók belangrijk. Daar voel ik me meer toe aangetrokken.
En er zijn groepen mensen die werken aan een betere toekomst op het gebied van wetenschap, gezondheidszorg, het hervormen van het onderwijs.
Ik weet dat jij van mening bent dat iedereen zich zou moeten inzetten voor de basis, het klimaat, maar als het klimaat zich straks heeft hersteld, moet er geen wereld overblijven waarin mensen in kampen gestopt worden om wie ze zijn of waar onze levensverwachting niet hoger ligt dan 20, omdat ontwikkelingen op een ander vlak stil zijn komen te staan. Het een is niet belangrijker dan het ander.
Voor jou wel, voor jou heeft klimaat prioriteit, en dat is goed, we hebben mensen nodig zoals jij. Maar ik denk totaal niet na over het klimaat, en met die uitspraak vermoed ik dat ik jou laat inkrimpen achter je scherm, sorry daarvoor 😉
Maar mijn prioriteit ligt ergens anders, en hoewel we dan nu los van elkaar lijken te werken, hebben we wel degelijk hetzelfde doel: een betere toekomst voor de generaties na ons.