Ik denk dat iedereen de negatieve gedachten direct blokkeert, dat doe ik ook en meestal lukt dat. Soms niet als andere dingen ook tegenzitten en ik er minder energie voor heb en dan raak ik in paniek.
Maar alle mensen met echt veel invloed denken er ook zo min mogelijk aan, en iedereen heeft wel een beetje invloed door je stemrecht en keuzes die je maakt dus alles blokkeren is niet per se het beste om te doen. De kunst is bewust te zijn maar wel de juiste keuzes te maken en niet je kop in het zand te steken, denk ik.

Hopsatee ik kijk en lees dus helemaal geen nieuws. Nadeel daarvan is dat soms ook echt niks meekrijg. Het meeste wat ik mee krijg qua nieuws is hier op het forum. Af en toe via mensen in mijn omgeving, maar dat is heel beperkt. Grote rampen in de wereld (zoals bijv de aardbeving in Turkije) hoor ik soms dagen later en dan ga ik wel heel bewust op zoek naar informatie online. Op zo moment vind ik het toch best schaamtevol dat ik het niet heb meegekregen. Dat is natuurlijk ook maar een zelf gecreëerde overtuiging.

Het vermijden van nieuws geeft verder heel veel rust. Er is gewoon maar een beperkte hoeveelheid ellende die je op een dag kan verwerken. Daarnaast wil ik liever mijn hoofd vullen met positieve zaken en nieuws kijken versterkt ook nog je gevoel van machteloosheid. Daarnaast zijn er ook genoeg onderzoeken gedaan, waaruit naar voren komt dat het volgen van nieuws kan leiden tot stress-symptomen, angst, paniek, somberheid etc. Waarom zou ik dit zelf bewust op gaan zoeken? Ik zie daar de noodzaak niet toe.

Vulpen op het moment dat het er toe doet, bijv bij het stemmen of het kopen van een andere auto, probeer ik een bewuste keuze te maken. Alleen doemscenario’s, negatieve gedachtes hierover blokkeer ik volledig. Dat staat mij echter niet in de weg om wel bewuste keuzes te maken. Ik ontken niet dat het een probleem is. Ik denk er alleen niet langer dan nodig is over na. Ik zou daar hartstikke depressief van worden.

Vulpen Ik snap wat je bedoeld te zeggen. Als niemand zich er druk om maakt dan gebeurd er al helemaal niks. Maar er gebeurd juist wel heel veel, aan goede dingen. Misschien proberen om je daar op te focussen?

En dan kun je dus ook heel goed de balans houden van wel zelf de goeie keuzes maken. En tegelijkertijd je niet al te druk maken om dingen die wel echt buiten je sfeer van invloed liggen. Er zijn heel goeie boeken hiervoor. En als je echt paniek klachten er door hebt zou ik zelfs wel wat therapie sprinkles overwegen?

Trees Dit is precies hoe ik het ook doe. Mijn vriend kan elke avond het journaal kijken tijdens het eten. Ik kan dat niet. Mijn hele eetlust verdwijnt en ik word er verdrietig van.
      Laatst keek hij een reportage over mijnen in Afrika/China. De afschuwelijkheid van hoe de mensen worden behandeld, hoe slecht het is voor de gezondheid, geen medische zorg, geen bescherming van hun overheid. Dan zie je zo'n rijke Aziaat aan een tafeltje zitten met zijn smartphone (duur horloge om, gouden ketting om zijn nek) Te berekenen hoeveel zo'n jongen van 13 jaar krijgt voor zijn werk. Daarnaast staan 2 mannen met geweren.
      Jongere kinderen die hun familie financieel willen helpen gaan soms illegaal de mijnen in. Daar wordt gewoon op geschoten.. alsof het ongedierte is zeg maar.
      Hoe kan het.. waarom staan we dit toe? Waarom heb ik in hemelsnaam een IPhone!?

Ik kan daar maar weinig van zien, en al helemaal niet dagelijks.
      Ik moet het ook beter gaan doen. Maar wat als ik een Fairphone heb... wat maakt dat uit? Een druppel op de gloeiende plaat. Moet ik dan maar een IPhone nemen? Nee natuurlijk niet. Toch heb ik een IPhone.
      De mensheid is heel mooi, maar ook heel verrot.

Ik weet het niet.. dus ik sluit mezelf daar ook wel vanaf.

LilyMilie ik zuig die ellende ook helemaal op. Leef mij teveel in. Op mijn werk hoorde ik ook veel ellende, maar dan heb ik tenminste het gevoel dat ik een (kleine) bijdrage kan leveren om iemand te helpen. Het nieuws maakt mij machteloos. Daarnaast vind ik de balans in het nieuws ook zoek. Het is een grote diarree aan ellende wat over je uitgestort wordt. Het werkt verstikkend. In mijn werk hoor ik ook de mooie dingen. Daarin kun je samen ook nog op zoek naar positiviteit. Ik luister naar wat er in mijn omgeving gebeurt, maar voor de rest van de wereld sluit ik mij zoveel mogelijk af.

Overigens doe ik dat met veel meer zaken. Ik ga ook niet al teveel nadenken over de niet al te rooskleurige statistieken mbt mijn gezondheid of wat naasten van mij allemaal zou kunnen overkomen. Dan word ik echt knettergek.

• [verwijderd]

Vulpen ik weet niet of het een kwestie is van negatieve gedachten blokkeren, want ik heb ze gewoon niet.. ook geen positieve overigens, ik denk gewoon helemaal niet na over het klimaat. Sorry 🙈
          Voor mij is het net zoiets als voetbal eigenlijk.. Ik erken dat het bestaat, maar verder sta ik er niet bij stil. Eens in de 4 jaar (of 2) is er een groot evenement (wk/ek of verkiezingen) en dan vind ik het even interessant worden maar zodra dat voorbij is ga ik ook weer verder.
          En ik heb wel dingen die ik niet oké vind, zowel op gebied van het klimaat als de fifa, maar ik heb er geen invloed op dus ik kan het vrij makkelijk ook weer loslaten.

Ik heb weer andere maatschappelijke onderwerpen die mij meer aan het hart gaan, waar jij waarschijnlijk zelden of minder over na denkt. En ik denk ook dat dat nodig is, want het klimaat is niet het enige probleem in de wereld.
          Ik denk dat zoals er verschillende type mensen zijn, er ook verschillende onderwerpen zijn waar ze zich achter zullen scharen en we op die manier samen een betere wereld kunnen bereiken op meerdere vlakken. Niemand kan zich al het leed op de wereld aantrekken, maar als iedereen zich achter een specifiek onderwerp schaart blijft er veel te veel genegeerd wat ook noodzakelijk is.
          Dus voor mij is het dan een kwestie van.. ik vertrouw er op dat jouw groep, degene die strijden voor een betere wereld op gebied van klimaatverandering, uiteindelijk zullen bereiken wat nodig is op dat vlak.
          Maar die nieuwe, klimaatneutrale wereld, heeft ook inwoners nodig die elkaar respecteren. We willen niet dat het een Forum-land wordt toch? Dat alleen de witte, cis, hetero man welkom is in de toekomst waar de klimaatcrisis geen rol meer speelt? Die groep die strijd voor gelijkheid, feminisme, tegen discriminatie etc is óók belangrijk. Daar voel ik me meer toe aangetrokken.
          En er zijn groepen mensen die werken aan een betere toekomst op het gebied van wetenschap, gezondheidszorg, het hervormen van het onderwijs.
          Ik weet dat jij van mening bent dat iedereen zich zou moeten inzetten voor de basis, het klimaat, maar als het klimaat zich straks heeft hersteld, moet er geen wereld overblijven waarin mensen in kampen gestopt worden om wie ze zijn of waar onze levensverwachting niet hoger ligt dan 20, omdat ontwikkelingen op een ander vlak stil zijn komen te staan. Het een is niet belangrijker dan het ander.
          Voor jou wel, voor jou heeft klimaat prioriteit, en dat is goed, we hebben mensen nodig zoals jij. Maar ik denk totaal niet na over het klimaat, en met die uitspraak vermoed ik dat ik jou laat inkrimpen achter je scherm, sorry daarvoor 😉
          Maar mijn prioriteit ligt ergens anders, en hoewel we dan nu los van elkaar lijken te werken, hebben we wel degelijk hetzelfde doel: een betere toekomst voor de generaties na ons.

• [verwijderd]

Trees ik lees de app van omroep Brabant, want die heeft iedere dag een poll. En dat vind ik leuk, ik hou van klikken op dingen 🤣

Ik merkte wel toen het wat beter met mij ging, ik veel minder die negatieve punten in het leven zag en veel meer de mooie dingen. Dat is niet bewust gedaan, maar lekkerder in je vel zitten helpt en andersom werkt het ook.

Ik heb vorige zomer een artikel gelezen waarin onze crisissen vergeleken werden met de jaren 80. Toen ging ook het klimaat eraan, inflatie, geen olie, koude oorlog, heel veel hetzelfde. Dat is goedgekomen, met allerlei maatregelen zoals het verbieden van drijfgassen en verplichten van filters. Hoewel het nu vanuit het huidige perspectief lijkt alsof dit erger/uitzichtlozer is, denk ik dat het op dat moment net zo leek. En zo heeft elke generatie de neiging zijn crisissen als het ergst te zien. Dat probeer ik mij voor te houden qua "einde van de wereld wanhoop" en dat helpt om het wat makkelijker weg te drukken.
            Dan heb ik nog genoeg over te stressen voor mijn persoonlijke situatie nu en de toekomst voor mij persoonlijk (geen zorg enzo..) dus het scheelt dat ik de planeet meestal wat makkelijker rkan vergeten.

[verwijderd] Maar ik denk totaal niet na over het klimaat, en met die uitspraak vermoed ik dat ik jou laat inkrimpen achter je scherm, sorry daarvoor 😉

Nee joh, ik benijd je!

Ik strijd ook niet echt hè. Ik ben gewoon bang. Want het klimaat gaat zich niet herstellen, de wereld wordt gewoon onleefbaar (voor mensen dan) en we zijn nu op het punt dat daar eigenlijk niets meer aan te doen is en we enkel lijdzaam kunnen toezien hoe er (hier) steeds meer klimaatvluchtelingen zullen komen, steeds meer natuurrampen en dus ook steeds meer oorlog om grondstoffen, eten en water.
            Maar uiteindelijk ben ik het bangst om dood te gaan en een onleefbare wereld past niet bij mijn plan om minstens honderd te worden om dat uit te stellen 😉

Vulpen Maar het is Koningsdag dus laten we niet op cactussen gaan zitten maar vrijmarkten gaan afstruinen of tompoucen eten of naar de Koning op tv kijken 🇳🇱👑🔶

• [verwijderd]

Vulpen ik denk dat mijn angsten zich vooral op een heel ander vlak liggen, dus eerder ongelukken, ziektes etc. Dat maakt het ook anders want ik ben niet zo zeer bang voor de toekomst op een manier zoals jij het omschrijft, want we moeten eerst vandaag overleven. En dan morgen. En de rest van de week. Jouw toekomstbeeld is daar veel te ver van verwijderd, zo ver durf ik niet vooruit te denken 😬
              Maar ik werk er aan hoor, want mijn versie is ook niet leuk 🙈

Vulpen en we zijn nu op het punt dat daar eigenlijk niets meer aan te doen is en we enkel lijdzaam kunnen toezien

Je brengt dit nu alsof dat een feit is en verbind er vervolgens nog een heel grote domino aan vast. Ik hoop echt voor je dat er een moment komt dat je kan inzien dat dit scenario 1 mogelijkheid van de velen is. En niet een soort gegarandeerde uitkomst of de enige manier hoe het kan lopen. Ikzelf acht de kans dat we over het point of no return heen zijn precies 0 namelijk. Omdat ik ook weet wat er in de wetenschap allemaal gebeurd op klimaat vlak. Men kan hele bossen laten terug groeien. Momenteel is er begonnen aan het laten terug groeien van een hele strook in noord Afrika die loopt van Marokko tot en met Egypte, dus over de lengte van de volledige Sahara. De plastic soep in de oceaan word opgeruimd. Daar is een bedrijf mee bezig wat voor een groot deel gefinancierd word door publiek geld (donaties dus). En op het gebied van schone energie gaat het al helemaal super snel. Zelfs kernfusie lijkt sinds kort binnen handbereik. De wereld bevolking neemt alleen nog toe in de aller armste landen. In alle andere landen overlijden er meer mensen dan er geboren worden.

Ik zelf maak mij om heel andere dingen druk. Net als wat @[verwijderd] zegt. Ik denk namelijk dat in de Verenigde Staten binnen nu en 5 jaar een burger oorlog uitbreekt. Hopelijk gaan wij daar niet al teveel last van hebben. 🤐

iMoeder Ik denk namelijk dat in de Verenigde Staten binnen nu en 5 jaar een burger oorlog uitbreekt. Hopelijk gaan wij daar niet al teveel last van hebben. 🤐

Dat is ook zo’n ding ja.. de VS is zó verdeeld. De armoede neemt toe, de top wordt alleen maar rijker, zeer ernstig achterstallig wegenonderhoud, geen zorgsysteem, achterhaald politieksysteem, vrouwenrechten worden weer afgenomen. Armoe op alle fronten. Die wapenwet is nog zowat hun minst grote probleem..
                ik denk soms (vaak) ook wel, kan maar 1 kant op gaan…

Rusland is al op oorlogspad, China is ook eng aan het doen maar lijken vooralsnog iets meer na te denken over de gevolgen van een oorlog (financieel dan want mensen geven ze weinig om).

Zeer onprettige dingen allemaal 😕

• [verwijderd]

iMoeder Ik denk namelijk dat in de Verenigde Staten binnen nu en 5 jaar een burger oorlog uitbreekt.

Dat zou mij ook helemaal niks verbazen nee! Ik vind de huidige ontwikkelingen in Florida ook verschrikkelijk, en dat is maar het topje van een hele grote ijsberg..

LilyMilie
                    [verwijderd]
                    Ik denk dat vooral omdat de Republikeinen op dit moment bezig zijn om echt de meest absurde wetsvoorstellen er doorheen te krijgen. Dat begon natuurlijk met het verbieden van abortus maar sindsdien is het nog veel erger geworden. Kiesrecht voor zwarten word ingeperkt, huwelijken tussen mensen met verschillende etnische achtergronden kunnen worden geweigerd, anti conceptie word steeds ontoegankelijker en misschien verboden, boeken worden verboden op scholen, toegang tot het internet voor minderjarigen is in 1 staat verboden, doodstraf op abortus en op het ‘uitlokken’ van een miskraam, kinderen die transgender zijn weg halen bij de ouders, kindhuwelijken worden makkelijker gemaakt, kinderarbeid regels versoepeld want als 12 jarigen kunnen werken is dat wel makkelijk voor het tekort op de arbeidsmarkt en scholen worden gekort op de begroting. De lijst is eindeloos.

Nu zag ik laatst een video met een soort verklaring. Namelijk dat de Republikeinen via een amendement in de grondwet, de grondwet willen aanpassen. Dat kan namelijk als je de meerderheid hebt in 43 Staten en door allerlei absurde wetgeving in te voeren hopen ze dat mensen vertrekken uit bepaalde Staten.