- Bijgewerkt
[verwijderd] Wellicht inderdaad ook om mezelf uit te dagen om er expres een imperfectie in te gooien.
Ik zou het de volgende keer weer doen .
[verwijderd] Gisteren zei @Nescio (geloof ik) iets over haar moeder die altijd alles op de juiste plaats terugzette, en zij noemde dat efficiënt. Mijn moeder deed dat ook en ik vond dat neurotisch..
Mijn moeder ook. Al vind ik het bij haar nog steeds erg neurotisch. Ipv praten of het voelen emoties of het verwerken, gaan we poetsen. Faalangst en zelfbeeld spelen hierin ook een rol en ik denk dat ik dit onderbewust heb overgenomen als copingmethode. Ik herken heel erg wat je zegt dat het een manier is om controle te houden. Ik creëerde hiermee rust, maar op de verkeerde manier. Je wordt er afhankelijk van. Geen rust kunnen vinden in rommel en dan krijg je daardoor een gedragspatroon wat zichzelf in stand houdt en zich continue bevestigd. Hoe meer stress ik had, hoe dwangmatiger ik hierin werd. Het vervelender was dat ik daardoor nog chaotischer werd, als een kop zonder kip rond rende en nog harder mijn best moest doen om aan mijn eigen eisen te voldoen (wat dan weer niet lukte). Het was nooit goed genoeg. Overigens dacht ik vroeger oprecht dat het mij wel voldoening gaf. Ik vond het echt een eye opener toen ik door kreeg dat het een hele andere functie had.