Trees Ik herken het echt helemaal!
Mijn moeder was heel erg van de status.. de meest gebruikte uitspraak was "wat zullen de buren wel niet denken", en jarenlang heb ik echt paniek gevoeld bij die woorden. Mijn aanpassende modi was ook heel erg aanwezig, tot afgelopen zomer ergens?
Maar ik ging dus naast schoonmaken ook vooral heel erg projecteren op mijn interieur. Hier op dat forum werd dat een beetje een ding dat ik altijd aan het behangen was, maar ik heb dus ook serieus gewoon paniekaanvallen gehad omdat ik direct een vaas moest hebben om het af te kunnen maken en de leen bakker gesloten was, of nachten wakker gelegen op zoek een meubelstuk. Was helemaal niet zo grappig..
Maar ik heb sinds juni ofzo vrijwel niks meer gekocht. Ben ook niet meer bij de Leen bakker of kwantum geweest. Alleen een lampje bij de Ikea een paar weken geleden, maar die was gewoon leuk. Zonder enorme drang en ik heb ook niet alles laten vallen om naar de Ikea te rennen zeg maar, ik was toevallig in de Ikea omdat ik een dagje weg was met een vriendin en kwam hem tegen, meer niet.
Ik kijk ook al vanaf december tegen een plank aan die nog vol staat met Efteling kersthuisjes die een plek moeten krijgen, en ik kan er nu gewoon mee leven.
En ondertussen ben ik mezelf aan het uitdagen om wat minder te denken aan de buren en wat meer aan wat ik wil. Vandaar dat het paarse haar voor mij nu ook even een stap is, dat wilde ik al zó lang, maar wat zullen ze op het schoolplein denken?? Dat is die moeder die graag weer tiener wil zijn
En ik heb eindelijk weer Allstars. Voor de meeste mensen stelt dat misschien niks voor, maar voor mij kwamen die uit mijn alternatieve periode en daar associeerde ik ze mee. Ik heb de afgelopen jaren alleen maar op brave witte sneakers of zwarte laarzen gelopen. Niks mis mee, maar ik kocht ze niet omdat ik ze wilde, maar daar kunnen de buren in ieder geval niks van vinden.
Enfin, ik dwaal af.. met mijn huis was dat dus ook zo, want ik poetste niet omdat ik het fijn vond of het me voldoening gaf, maar puur uit angst voor afwijzing van anderen. Geroddel op het schoolplein, het idee dat ik daar bekend zou staan als die moeder met de kruimels op de vloer.. Terwijl het nooit ging om mijn huis, maar puur het afwijzen van mezelf, het niet goed genoeg vinden van wie ik was. Toen ik mezelf accepteerde met al mijn psychische zooi werd het ook een soort toestemming om ook zooi in huis te mogen hebben. Het was echt een spiegel van mijn binnenwereld..