1986Lynn vrienden van ons hebben 31 panelen en komen net niet uit met hun waterpomp (geen idee wat voor soort waterpomp - huis is 1 jaar oud). Alleen wij hebben 12 panelen en wekken 60% op van wat zij opwekken met 31 panelen. Wij hebben de meest gunstige ligging (zuid west) en geen obstakels. Bij hun ligt het dak van de buren in de ochtend in de weg. Het is best lastig te vergelijken. Als het bij jullie gunstig ligt, kom je best ver.

1986Lynn jawel! Maar das electrisch toch? ๐Ÿ˜….

Wij hebben 67 panelen. Over een jaar gezien hebben we 20 panelen nodig voor het laden van de auto. En de rest spelen we hopelijk redelijk quitte. Maar je electra verbruik is zonder gas echt hoog. En zolang die saldering er is, is het allemaal prima. Als.die eruit gaat zit je natuurlijk met enorme piek en te weinig, en nog geen batterijen die je kan opladen voor een hele winter ๐Ÿ˜

Trees

Ja, dat is idd lastig te vergelijken.
      Wij hebben 27 dubbele panelen.

Ik zie in de app dat wij deze maand 389 kWh hebben opgewekt.

Echter is ons verbruik nu fors hoger. Het dubbele wel.

Nu is het natuurlijk zo dat je in de zomermaanden ook veel meer opwekt dan die 389 kwh, alleen toen konden wij die gegevens nog niet inzien.

• Trees hebben hierop gereageerd.

1986Lynn Wij hebben een lucht warmtepomp.
        Vorig jaar betaalde we 43 per maand voor de de stroom en kregen we met de jaarafrekening in mei alles terug.
        Nu is het even afwachten ivm de gestegen prijzen en zullen we vast iets duurder uit zijn maar hopelijk blijft het binnen de perken.

Sneeuwvlok

Ja idd, wij wonen hier natuurlijk nog niet lang, dus hebben geen vergelijk.
          We betalen een voorschot van 180 euro per maand.
          Maar vragen ons dus sterk af of de 27 panelen wel voldoende zijn.

Honkeytonk

Ja, is idd elektrisch, maar je benoemde verwarmen van 18 graden, staat daar dan je vloerverwarming op? En die laat je dan altijd op 18 staan en als bepaalde ruimtes onder de 18 komen verwarm je bij met de aircoโ€™s?

1986Lynn ja de vloerverwarming stond op 18, ondertussen op 19 trouwens ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜๐Ÿคฃ. Op 18 was voldoende de afgelopen tijd, de vloer was prima met sloffen en door de zon op de ramen warmde het binnen goed op.

Vandaag kreeg ik met al mn truien en sokken niet meer warm, dus hoger.

We warmen alleen beneden via vloerverwarming op de warmtepomp. Boven hebben we op de badkamer een electrische losse vloerverwarming, die stat nog uit. En alle slaapkamers hebben.m airco. Alleen die bij de jongste staat nu aan omdat hij wakker werd van de kou. Die staat op 18 maar dat voelt heel behagelijk omdat hij natuurlijk regelmatig een stoot warmere lucht de kamer in blaast, die dan langzaam afkoelt en onder de 18 komt er weer wat warmers. En de andere kamers zijn nu rond de 16 maar daar slapen wij en de grote jongens prima op vooralsnog.

Beneden zijn we 100% op de vloerverwarming en de zon dus.

Honkeytonk

Ik heb onze temperatuur zonet ook lager gezet. Die stond al die tijd nog volgens het opstookprotocol. Ik las ook dat nieuwbouw veel extra verbruik heeft vanwege het vocht wat nog een jaar lang in het huis zit, dus dit jaar is dan ook niet representatiefโ˜บ๏ธ

1986Lynn wij hebben deze maand 150 kWh opgewekt en totaal dit jaar 5 megawatt met 12 panelen. In de maand juli zaten we op bijna 700 kWh. Jullie zouden dan dit jaar minimaal het dubbele en meer opgewekt moeten hebben dan ons totaal.

Trees

Ja, de andere maanden die we niet kunnen inzien, zullen vast veel meer opgebracht hebben. Het komt vast goed ๐Ÿ™‚

Ik vind echt dat ik de aller lekkerste tomaten soep maak, ergens anders eet ik het niet als ik wat anders kan kiezen. In restaurants sla ik standaard de tomatensoep over maar als ik het zelf maak zou ik wel de hele pan leeg kunnen eten.๐Ÿซฃ

Zonnebloem onmogelijk, want ik maak al de allerlekkerste tomatensoep ๐Ÿคช.

Ergens anders krijg je altijd tomatensoep uit pakjes, potjes en blikjes ๐Ÿคข. Ik vind alleen zelfgemaakte verse tomatensoep lekker met geraspte pecorino erover heen en chilivlokken. Ook lekker om een paprika te roosteren en deze met de tomaten te pureren. Het lekkerste wordt het met zelfgekweekte tomaten. Zit veel meer smaak aan dan die waterige gevallen uit de supermarkt. Ik ben dus ook dol op tomatensoep!

Trees nee hoor, ik. ๐Ÿ˜

Nou precies haha, al die pakjes en potjesโ€ฆ Ik doe er inderdaad geroosterde paprika doorheen, knoflook, banaansjalotjes en dan vooral op het laatst de staafmixer erdoorheen halen. ๐Ÿ˜ฌ

En de nagemaakte Chinese tomatensoep van de Chinees vind ik al helemaal een verschrikking.

• Trees hebben hierop gereageerd.

Trees Zonnebloem
                      Okรฉ, dan wil ik heel graag het recept, want hoewel ik vind dat ik hele lekkere tomaten soep maak, lijkt het erop dat het nรณg lekkerder kan.
                      Ik gruwel van soep uit blik ๐Ÿ™ˆ
                      Kom maar door met het recept!