De techniek van vroegah
[verwijderd]
Mijn eerste herinnering van een game.
Maar dan in groen/zwart
[verwijderd]
iMoeder
In onze steenoude commodore 64 gingen inderdaad de zachte floppy's.
- Bijgewerkt
iMoeder die zwarte floppy's (niet vouwen!) hebben wij toch ook gehad, thuis hadden we een PC. Ik kreeg mijn eerste mac pas in 1997, dat was de PowerPC en daar konden, als ik het mij goed herinner, de 1,44MB diskettes Γ©n CD-roms in. Dat was zo'n fijne machine. Ik had er ook een TV-kaart in om kabeltelevisie mee te kijken en we hadden adsl. Wat een wereld ging er toen voor me open. Dat was echt mindblowing. Toch mis ik die tijd wel, hoor. Nu is het zo gewoon.
toen ik heeeeel klein was (4 denk ik, dus het was in 1979) hadden wij een van de allereerste spelcomputers. Een Atari. Daar deed je zo'n cassette in en kon je samen een tennisspel op spelen. En leuk dat mijn broers dat vonden, ik mocht er niet aanzitten in elk geval.
En later, volgens mij was dat de commodore 64, had je een boek erbij waarmee je allerlei letters en cijfers moest intypen, bladzijden vol en als je dan klaar was, had je een nieuw spelletje erop staan. Not....want ik maakte altijd wel ergens een typefout.
Leren typen op school met ouderwetse rateldingen, daar zat ook geen correctietoets op en voor de volgende regel moest je hem nog overhalen door de rol terug te schuiven met de hendel. Ook later op kantoor nog ergens gewerkt met een typemachine, maar daar was het een elektrische, daar zat een correctietoets op, dus kon je, als je het snel genoeg in de gaten had nog je letter mee corrigeren. Zo niet (en dat was meestal zo, want ik typ blind en dus snel door) kon ik de heeeeeele brief opnieuw overtypen. Mijn baas controleerde echt altijd mijn complete brief en ik heb weleens dagen gehad dat ik echt maar 4 hele brieven afkreeg....pffff.
Nou was het toen ook niet meer heel gangbaar hoor, de meeste bedrijven hadden toen al wel een computer, maar deze baas nog niet.
Cassettebandjes inderdaad en onze eerste videorecorder weet ik nog. Van video 2000 hadden wij hem. En als je een videoband ging huren bij de videotheek moest je 25 gulden betalen aan huur en 100 gulden borg!!!!
Bellen met een draaischijf, ik kreeg nog lp's voor mijn verjaardag.
Ik ben duidelijk zwaar bejaard aan het worden .....
Hier gingen zachte floppies in bij onze commodore. Dat was na het cassettebandjes tijdperk. Van 85-88 hadden we cassettebandjes en daarna 88-92 floppies. En toen kwam onze eerste pc
[verwijderd]
- Bijgewerkt
De videopac G7000! Volgens mij staat die nog steeds bij mijn vader op zolder, uren mee gespeeld vroeger.
- Bijgewerkt
Tuttekop ik had gelukkig een stereotoren waarbij ik dus de radio of cd aan kon zetten zodat ik het kon opnemen op bandje (op hetzelfde ding) jaja wat had ik een mazzel toen.
wij waren ook de eerste in de straat met internet mocht ik maar 15 minuten online/op msn, want al die tijd was je dan onbereikbaar en was duur.
duckhunt was ook altijd leuk en voor dezelfde console ook snow brothers.
daarna de ps (1) gekregen met rayman mijn moeder had dat sneller uitgespeeld dan wij.
BurgerQueen
Ja die speelde ik ook eindeloos!
Manque Ik ging naar een klein boekwinkeltje in de buurt omdat daar een Macintosh stond waar ik wel eens op mocht. Ik kan me ook het oude Apple kantoor nog herinneren langs de snelweg waar we wel eens langs reden. Met dat mooie gekleurde logo er op, waaauuuuww. Dat was wat.
En ik ging vroeger naar de bieb om te kunnen internetten. Dan moest je 5 gulden of 2,50 per uur betalen. En printen kostte een kwartje per pagina. Later kregen we een andere PC met een heuse CD-rom drive en een jaar later inbel internet. Maar daar mochten we niet te lang op, want dan konden we niet gebeld worden.
- Bijgewerkt
JaGeThGeEd mijn moeder had dat sneller uitgespeeld dan wij.
Mijn moeder was ook zo'n kampioen in al die spelletjes. En in de PC constant bezet houden ;p Vandaar dat ik snel mijn eigen computer kreeg.
Mijn moeder speelde altijd Duke Nukem en Wolfenstein 3D, echt uuuuuuren achter elkaar. En ik keek urenlang mee, vanaf mijn bed (PC stond op mijn kamer). Ik krijg meteen weer nostalgische gevoelens van dit scherm:
[verwijderd]
BurgerQueen Oh ja, heeeel vaak gespeeld dit!
Wij hadden vrij vroeg al een computer in huis, ik kan me nog herinneren dat we diskettes met spelletjes hadden, 1 per diskette.. Later cd-rom, en dan halverwege een spel moest de volgende erin voor je verder kon haha.. Maar toen waren het vnl. kinderspelletjes, met letters leren enzo.. Freddy Fish en dat soort dingen..
En videofilms huren bij de videotheek en dan met een 2e videorecorder overnemen op een eigen videoband haha.. Er konden 2 disneyfilms op 1 videoband, dus we keken altijd bepaalde combinaties.. Sneeuwwitje en Assepoester of De kleine zeemeermin en Pinokkio enzo
[verwijderd] Oh ook zooo vaak gespeeld dit.. Stomme stekels!
@[verwijderd] en @JaGeThGeEd Wat hebben jullie coole moeders. Mijn moeder kan pas sinds kort met haar smartphone overweg..
MSN, tsssssss. ICQ, dat was pas de shit.
Mijn eerste computer was een of ander ding dat op MS-DOS draaide, zwarte achtergrond met oranje letters/cijfers. Meer dan pacman kon je er volgens mij niet mee.
Daarna kreeg ik Windows 3.1 en ontdekte ik patience en internet.
Mijn eerste telefoon kreeg ik in groep 8 (1996), dat ding zat in een blauwe koffer met daarbij een reserve batterij, uiteraard een redelijk grote koffer want die telefoon had het formaat koelkast.