Mochten jullie willen, denk vooral mee.
Deze week merkte ik dat hij de minsommen niet leek te beheersen nadat wij de gemaakte werkboeken mee naar huis hadden gekregen. Eerlijk gezegd verbaasde ons dat, hij zit immers al 2,5 maand in groep 3. Dus ik ben gaan zitten en heb het hem uitgelegd, na 5 minuten kon hij minsommen boven de 50 met soms een foutje door er 1 teveel af te halen.
Vandaag is hij ziek thuis en zag ik de werkbladen van het splitsen en vroeg ik hem om zijn redenatie. Hij moet bijvoorbeeld onder de 10 splitsen hij telt alle voorgeschreven getallen bij elkaar op en schrijft dat antwoord in het lege vakje. Ipv dat hij de 10 splitst.
Ik vroeg hem waarom hij dit op deze manier opschreef ‘omdat de juf had gezegd dat we alle getallen mochten opschrijven’ klein detail: met het didactisch onderzoek liep hij oa met het splitsen ver voor op de klas. En nadat ik weer een paar minuten met hem zat begon hij te glunderen toen hij mocht splitsen boven de 75.
Ik heb net de juffen en de ib’er gemaild. Ik snap werkelijk waar niet waarom ze hem 2,5 (!) maand lang dit hebben laten gebeuren terwijl er tijdens het didactisch onderzoek duidelijk naar voren kwam dat hij dit al beheerste.
Wat moet ik hier nu weer mee?! En wat valt er nog te overleggen met school?