Wie wil er meedenken?
Beide kids (N. 6, groep 3, combigroep 3,4,5 en M. 4, groep 1, combi 1/2) willen zelf een klas overslaan, maar school is niet mee en wij twijfelen ook.
N. gaat eigenlijk best lekker sinds dit jaar. Werkt op eigen niveau, zit met 4 andere hb'ers in de klas, heeft aansluiting bij een paar leuke meiden uit groep 5 (die dus helaas volgend jaar wel naar de bovenbouw gaan) en heeft aanzienlijk minder boosheid over zich dan bij de kleuters. Ze doet eigenlijk alles mee met groep 4 of groep 5 (behalve schrijven geloof ik) dus hoewel ze op papier in groep 3 zit, is ze qua stof al "versneld", daar hoeven we het dus niet voor te doen. Ze heeft veel leuk verrijkingswerk waar ze veel mee bezig is, wat ook maakt dat ze qua reguliere stof niet nóg sneller gaat.
M. gaat ook wel lekker, zelfde verhaal eigenlijk. Leuk verrijkingswerk, heeft nu de keersommen ontdekt en mag daar op school helemaal los op gaan. Mag al het werk van groep 2 doen en juf heeft al wat uit de middenbouw klaargelegd voor hem. Enige wat we bij hem merken is dat hij faalangstig begint te worden, steeds meer uit de weg gaat en toenemend voor 'makkelijk' kiest. Dat zagen we bij N. ook en is gelukkig nu weer goed gekomen maar is wel een vervelende ontwikkeling, zeker aangezien hij hierna nog een jaar kleuters moet dus de echte uitdagingen laten nog even op zich wachten. Emotioneel is hij wel echt een kleuter en het plan is vooral daarom ook nog een jaartje kleuteren. ik zie hem echt nog niet tussen de 7,8,9-jarigen zitten komend jaar, maar qua stof weer wel...
Maar goed, nu willen beide kids dus zelf een klas overslaan. N. omdat ze geen aansluiting heeft in groep 3 en dan na volgend jaar met 2 andere meiden naar de bovenbouw kan. M. omdat hij met z'n vrienden naar groep 3 wil (hoewel hij nu ook wel wat vrienden in groep 1 begint te maken, ook een paar vermoedelijke hb'ers in de klas, dus dat is fijn).
M. wordt binnenkort nog getest dus hopelijk geeft dat nog wat handvatten.
Volgende week gesprekken op school en ik wil dit ook gaan bespreken, vandaar mijn vraag aan ervaringsdeskundigen en alle anderen die hier ideeën over hebben; wat kunnen we meenemen in de overweging? Wat ging er goed bij jullie/niet goed? Wat zijn belangrijke vragen om onszelf en school te stellen? etc. Alle input en bedenkingen zijn welkom. 🙂