Koekie83
Ik ben op mijn 15e getest.
Als je altijd maar ziet dat jouw gedachtegang anders is dan van anderen (en je daar door andere kinderen op afgewezen wordt), dan ga je jezelf afvragen wat er met je aan de hand is. Op het moment dat school dan ook niet loopt zoals zou moeten en je daar uitvalt, dan zie je jezelf nou niet bepaald als een heel slim persoon. Het feit dat dit door leraren ook verteld werd aan mij werkte ook niet mee. Slim zijn hing voor mij altijd aan goede schoolprestaties en die had ik niet.
Ik kom mezelf dus best wel geïntimideerd voelen door mensen die wel slaagden in het schoolsysteem. En in mijn zoektocht over hoogbegaafdheid merkte ik dat ik datzelfde gevoel nog sterker had bij succesvolle hoogbegaafden. De mensen die wel hoogopgeleid zijn en blijkbaar dus ook megaslim. Pas toen ik wist wat mijn krachten zijn en hoe ik die kon inzetten, besefte ik mij pas echt hoe slim ik echt ben. Tot die tijd heb ik mezelf eigenlijk maar vrij dom gevonden.
De mensen met een neurotypisch brein en de meer analytisch ingestelde hoogbegaafde passen beter in het huidige schoolsysteem en de maatschappij doordat die analytische manier van denken aansluit.
Wat ik als typisch creatief hoogbegaafd ervaar is vooral een conceptuele en associatieve manier van denken. Ik ben goed in het herkennen van (complexere) problemen, het oplossen hiervan en dan ook nog met een oplossing die vaak niemand ziet aankomen. Ik ben een kei in divergeren maar convergeren en uit mijn 10.000 ideeën iets praktisch en gekaderd maken dat is mijn zwakte. Daarnaast ben ik erg positief kritisch en dat maakt dat ik me niet vaak neerlegt bij de status quo en helemaal niet wanneer het beter kan. Dit kan nog wel eens voor spanningen zorgen. Inmiddels weet ik heel goed dat de toon de muziek maakt en hoe ik dit kan inzetten om mensen mee te krijgen. Maar de snelle manier van denken die hierbij komt kijken kan niet iedereen volgen dus de communicatie daarin is ook weer een kunst.
Als je het verschil wil weten tussen het analytische creatieve en praktische van hoogbegaafdheid dan kun je het beste even op zoek gaan naar de drie typen van intelligentie van Robert Sternberg.
Ik heb van de week een mooie podcast geluisterd waarin mijn oude HB loopbaan coach uitleg geeft over creatieve begaafdheid. Ik kan hier deze podcast aflevering erg aanraden.