Wat rot zeg, deze afsluiting van haar kleutertijd 🙁

  • [verwijderd]

Koekie83 Wilde niet zomaar verder scrollen en de vind ik leuk knop als ❤️ gebruiken is zo raar.
Denk dat wat @Pimpelmeesje schrijft wel een goede is, volg je moeder hart jij kent je kind het beste!

Ib er is ook betrokken toch? Wellicht daar ook vertellen wat er is gebeurd en of hij/zij de nieuwe juf kan vertellen hoe N. is en waar te starten?

En te veel aan de bel trekken lijkt me niet als ik je verhaal zo lees. Zolang het niet goed gaat moet je blijven communiceren toch? Anders wordt het niet beter.

    Koekie83 wat naar zeg! Ik ben het eens met 1986Lynn ik zou het komen schooljaar paar weken aankijken en absoluut een bericht sturen naar de overkoepelende organisatie. Hoe de juf heeft gereageerd is totaal niet professioneel.
    Het verslag zou ik aanvullen met je eigen aantekeningen en dat eventueel ter info weer retour sturen.

      1986Lynn Ik zou in gesprek gaan aan het begin van het schooljaar, maar als het kan (uiteraard als dit voor N ook haalbaar is), het wel een week of 4 a 6 aankijken, zodat juf ook zelf een beetje een beeld kan vormen. Mogelijk zit zij al direct zelf op deze lijn en dan gaat het gesprek waarschijnlijk ook al anders zijn.

      Ja ik denk dat we dat gaan doen. Even aankijken en dan in gesprek. Ik heb deze juf zelf nog niet gesproken, maar heb toch het idee dat ze N. wel meer in het vizier heeft voor wie ze is en niet om wat ze kan/zou moeten kunnen.
      Anoniem bericht vind ik lastig. Hoe anoniem kan dat? Ik heb wel overwogen om de vertrouwenspersoon in te schakelen.

      Elsie89 Ib er is ook betrokken toch? Wellicht daar ook vertellen wat er is gebeurd en of hij/zij de nieuwe juf kan vertellen hoe N. is en waar te starten?

      Nou ik heb de IB’er dus eigenlijk nooit zelf gesproken. Er is een HB-specialist, die werkt eens per week met n. (al gaat dat ook regelmatig niet door). Maar in hoeverre de IB’er er echt bij betrokken is? Ik heb het idee dat de juf veel zelf doet en regelt. Misschien een idee voor komend jaar om de IB’er actiever te betrekken.

      Miek89 Het verslag zou ik aanvullen met je eigen aantekeningen en dat eventueel ter info weer retour sturen.

      Dank. Dit heb ik gisteren gedaan met alleen het verzoek het op te nemen in N. haar dossier. Merk dat dat me wel wat rust geeft.

      [verwijderd] Ik ben het helemaal met je eens. Denk dat de juf N. vooral benadert als heel slim en haar in dat potentieel verder wil zien groeien, waar N. (vermoed ik) dat feilloos voelt en met de hakken in het zand gaat. Niet openlijk de strijd aan gaan, maar gewoon vervalt in niksen met als gevolg een juf die nog harder aan haar gaat trekken op een manier die niet aansluit. N. wil zelf bepalen wat ze leert en doet dat in een andere volgorde dan gebruikelijk. Ze wilde graag een pythagorasbord maken (zo’n bord waarop je alle keertafels in fiches neerlegt). Ik blij dat ze eindelijk gemotiveerd was voor iets. Zij, helemaal dapper, dat vragen aan de juf. Dat mocht, maaaaaar ze moest eerst het werkboekje “tellen in sprongen” en nog een ander (saai) werkje doen voordat dat mocht. N. zegt dan terecht: maar door dat bord te doen leer ik het toch juist?! Daarin past dit systeem inderdaad niet. Ze moet onderaan beginnen, maar wil juist van bovenaf starten en daar is deze juf heel rigide in denk ik. Dan snap ik wel dat je motivatie tot het vriespunt daalt. Vervolgens gaat ze het dus thuis zelf doen, dat vind ik dan wel weer geweldig. Als ze iets echt wil doet ze het toch wel, maar wel op haar manier.

      Nou goed, ik denk dat deze school en het onderwijssysteem op zich wel passend kan zijn mits de goede juf voor de klas staat. We zijn ons wel aan het oriënteren op ander onderwijs, maar daar zitten ook veel haken en ogen aan. En ze heeft op deze school wel echt veel vriendinnen. Komend jaar komt ze in een groep 3,4,5 waar ze veel meer echte sociale contacten heeft dan bij de kleuters. Dat is hoopvol. Ze wordt in ieder geval binnenkort breed getest in de hoop dat dat een inkijkje geeft in haar denken en leerstijl, handvatten geeft voor school en eventueel deuren voor hb-onderwijs opent (hoewel dat ook niet ideaal is bij ons in de buurt).

      Thuis merk ik - na een enorme zoektocht - wel dat we echt een modus met haar gevonden hebben. Ze is een stuk meer zichzelf en eigenlijk ook een heel gelukkig, vrij kind. Dat is dan wel weer positief...

        [verwijderd] Ja, ik ben heel blij dat het thuis beter gaat. Autonomie is daar denk ik het sleutelwoord in geweest.

        De scholen die we op het oog hebben, hebben hb onderwijs vanaf groep 4, dus sowieso nog een jaartje wachten. Ik ben overigens nog steeds niet overtuigd dat ze HB is, maar zoek het wel in de neurodiversiteitshoek en de acceptatie dat het in die hoek zit, ook al heeft het nog geen echte naam, geeft al wat rust. We hebben inderdaad besloten niet langer te wachten en haar nu te laten testen. Het totale IQ vind ik niet zo belangrijk en neem ik gezien haar leeftijd met een korreltje zout, maar ik hoop dat de tester vooral haar denkstijl/tempo en ‘profiel’ wat in kaart weet te brengen en we daarmee op school ook ons voordeel kunnen doen. Nou goed, hopelijk brengt het ons weer een stapje in de goede richting.

          Koekie83 Anoniem bericht vind ik lastig. Hoe anoniem kan dat? Ik heb wel overwogen om de vertrouwenspersoon in te schakelen.

          Je kan een anonieme brief schrijven waarbij je vermeld dat je niet wilt aangekeken worden op jouw melding, maar dat je ziet dat deze juf kinderen erg hardhandig behandeld.
          Anoniem een melding maken van wat ze in jullie gesprek heeft gezegd is inderdaad lastiger..

          5 dagen later

          Koekie83 Ik ben overigens nog steeds niet overtuigd dat ze HB is

          N. is vanochtend getest en overduidelijk HB. Geen twijfelgeval maar alle onderdelen dik boven de 130. Fluïde redeneren zelfs richting UHB wat voor ons echt een heleboel verklaart.

          Ik schaam me bijna naar mn kind toe dat ik ooit heb getwijfeld want opeens is het zo duidelijk. Het moet even landen, maar pffff wat een opluchting. Tester zei dat school echt aan de bak zal moeten voor haar en gaat een verslag maken met aanbevelingen obv alle info die ze heeft verzameld. Ook dat luchtte me zo op. Hopelijk hoeven we het straks niet zo alleen te doen en kan zij wat sturing geven. Heel fijn.

            Koekie83 wat fijn dat er nu duidelijkheid is en dat het straks zwart op wit staat, dan kan de school er ook geen rondjes meer omheen draaien en hebben ze instructies hoe en wat. Nu staan jullie samen Ipv alleen en kan je terugvallen op de feiten.

            Jullie mogen trots zijn op jezelf, dat je de stap hebt durven maken om haar te laten testen want ik weet uit eigen ervaring hoe lastig dat is.

            Is er ook iets gezegd over groep 3 of een speciale hb school?

              Koekie83 Tester zei dat school echt aan de bak zal moeten voor haar en gaat een verslag maken met aanbevelingen obv alle info die ze heeft verzameld. Ook dat luchtte me zo op.

              Wat fijn! Dan hoef je het gevecht ook niet meer alleen aan en het er gewoon een duidelijke onderbouwing waarom zaken op een bepaalde manier aangepast moeten gaan worden.

                [verwijderd] hè hè! Ik ben blij dat je eindelijk ( 😜 ) heb doorgezet!

                haha i know, i know... Ik geef de wachtlijsten de schuld 😛 maar mezelf nu ook wel hoor, want als we dit een jaar geleden hadden geweten... Maar dat is makkelijk gezegd, achteraf... Over M. twijfelen we nu in ieder geval niet meer, dat scheelt weer 😛

                [verwijderd] Natuurlijk is ze hoogbegaafd , ikzelf was vooral benieuwd naar hoe erg, haha.
                Ik schatte haar zelf richting uhb omdat ik mijzelf zowat 100% in haar herken en ik ook op dat randje zit. ( fluïde redeneren zit ik 145+ )

                Jeetje, wat fijn dat dat nu voor jou ook zo duidelijk is. Kan me voorstellen dat dat rust geeft. Nee, geen UHB, maar dit is wel een minimumscore zei ze, want ze dook toch nog wel wat onder en zat ook weer wat minder in haar vel de laatste weken.

                [verwijderd] Ik hoop heel erg dat deze informatie haar (en jullie) zal helpen in haar schoolcarrière en persoonlijk leven <3
                Ik ben blij dat er eindelijk duidelijkheid is! 🥳 🥰

                Zonnebloem Jullie mogen trots zijn op jezelf, dat je de stap hebt durven maken om haar te laten testen want ik weet uit eigen ervaring hoe lastig dat is.

                wat lief, dankjewel!

                Zonnebloem Is er ook iets gezegd over groep 3 of een speciale hb school?

                Nee, we hebben nu alleen de cijfermatige uitkomst. Aanbevelingen voor school volgen nog in het verslag wat we hopelijk einde van de week krijgen. Ben benieuwd wat haar advies wordt. Ergens stelt het me wel gerust dat de deur voor hb-onderwijs nu wel openstaat. Als we er dan met school niet uitkomen, is die optie er tenminste wel.

                Trees Wat fijn! Dan hoef je het gevecht ook niet meer alleen aan en het er gewoon een duidelijke onderbouwing waarom zaken op een bepaalde manier aangepast moeten gaan worden.
                Vulpen Fijn dat er op die manier wat meer handvatten komen voor de school!

                Ja dit geeft mij zoveel lucht. Ik had echt het gevoel - zeker na het laatste gesprek - dat het strijd zou worden met school. Hun woord tegen het onze. Wij de moeilijke ouders, zij de weldoeners... Het voelt nu alsof iemand iets van ons overneemt en wat kan bemiddelen/sturen. Echt een last van m'n schouders.

                Koekie83 Fijn dat dit duidelijk is. Is er op school iemand gespecialiseerd in HB? Ik kan je aanraden om een gesprek te hebben met school met de tester erbij die dan meteen kan aangeven wat je kind nodig heeft op school. Dat werkt vaak beter dan enkel het verslag doorgeven en dan los in gesprek gaan als ouders en school.

                  Bloem Ja er is een hb-deskundige. Die doet de verrijkingsgroepen van de middenbouw en heeft afgelopen jaar al een op een met N. gewerkt. Zij hebben een goede band samen dus hoop eigenlijk dat N. bij haar in de verrijkingsgroep komt komend jaar.

                  Idee is inderdaad om na de vakantie met de nieuwe juf en orthopedagoog die N. getest heeft te gaan zitten. Denk idd dat dat meer zoden aan de dijk zet.

                  Koekie83
                  Wat fijn dat het er uit gekomen is en ze het ook heeft laten zien! Blijft altijd spannend bij zo’n onderzoek.

                  En heel herkenbaar wat betreft het landen en je gevoel dat je twijfelde eerst. Je bent daar niet alleen in.

                  Ik heb gister op ons feestje zo'n fijn gesprek gehad met mijn beste vriendin (oudste zoon hb) en nog een vriendin (ook oudste hb en zij is hb coach).
                  Ik ben er nog zeker niet van overtuigd dat c hb is, maar meerbegaafd/ontwikkelingsvoorsprong zeker. Toch vind ik het moeilijk om het er over te hebben, ik had al wel voorzichtig tegen de juf van psz gezegd dat ik wil dat eea in kaart wordt gebracht ivm overdracht naar basisschool, maar ik voelde mij al weer een beetje overdreven.
                  Zij hebben mij echt gerustgesteld dat ik niet dingen zie die er niet zijn, en dat ik daar echt voor op mag komen ook al zorgt het nog niet voor problemen. De ene vriendin heeft haar kinderen op dezelfde school zitten als waar c naartoe gaat volgend jaar, en zij heeft mij op het hart gedrukt om het goed voor te bereiden zodat hij bij de juiste leerkracht geplaatst gaat worden.

                    Pimpelmeesje zij heeft mij op het hart gedrukt om het goed voor te bereiden zodat hij bij de juiste leerkracht geplaatst gaat worden.

                    Dat is echt heel belangrijk! Dat hebben wij vorig jaar ondervonden, hij is toen na 2 maanden naar een andere klas overgeplaatst omdat die juf veel meer ervaring en verstand had van kinderen die een voorsprong of hb hebben/zijn, dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Schroom niet, hoe meer informatie ze over jullie kind hebben hoe beter ze kunnen begeleiden.

                    Pimpelmeesje Zeker doorgeven hoor. Als je gewoon feitelijkheden verteld is daar toch niks mis mee. Het is voor school belangrijk om te weten wat je kind nodig heeft.
                    Waarbij ik wel mee wil geven om er bij op te blijven letten. Al zo vaak heb ik meegemaakt dat ik zelf ergens achteraan moest, jij ook dat weet ik, en dat is op een school niet anders. Vraag op tijd een gesprek aan om te horen hoe het gaat en deel ook zelf je bevindingen.
                    De oudste had zichzelf lezen geleerd en de juffen hadden dat niet door. Dat was in ons geval bijv iets wat wel erg belangrijk was om te melden.

                    Pimpelmeesje Wat goed dat je zo’n fijn gesprek hebt gehad en dat je er werk van maakt! Onze kids kunnen dat zelf niet, dus moeten wij het voor ze doen. Die gedachte helpt mij vaak wel om tóch maar weer aan de bel te trekken als ik zie dat het bergafwaarts gaat.

                    Goede overdracht naar school heeft hier zeker geholpen. N. is ook bij een leerkracht geplaatst met ervaring van. Helaas klikte dat uiteindelijk toch niet helemaal, maar toch heeft het wel geholpen. Als we niks hadden gedaan was het veel erger geweest vermoed ik…

                    Hebben jullie een goede school gevonden?

                    • [verwijderd]

                    • Bijgewerkt

                    Pimpelmeesje
                    Even advocaat van de duivel. Trek niet te snel conclusies.
                    Mijn zoon had ook een voorsprong, eigenlijk al vanaf 2 jaar. Vanaf groep 2 en in groep 3 ook vanuit school terug gekregen dat hij zich verveelde etc. Mijn zus is hb specialist (docent) op de basisschool en was ervan overtuigd dat hij wel hb moest zijn, ik ben zelf getest hb. Ik was er bijna van overtuigd dat hij wel hb moest zijn.
                    Toch heeft hij een normaal iq can 106 (wel met een verwerkingssnelheid van 122).
                    En gek genoeg is hij half groep 3 weer bij de rest getrokken, toen werd het ineens moeilijker.
                    Je weet het gewoon nooit. 🙂 Laat jezelf niet gek maken.

                    (Overigens ben ik megablij dat hij niet hb is 😉 )