Soms twijfel ik over A (net 6). Ik denk niet dat ze hoogbegaafd is, maar ze heeft wel een hoge verwerkingssnelheid en ook andere manieren waarop ze redeneert dat ik denk: dat gaat net even anders.
Wat we zien:
-ze onthoudt ALLES. Zelfs iets dat ik 3 jaar geleden gezegd heb. Soms krijg ik dat dus ook terug.
-groot rechtvaardigheidsgevoel. Een jongen had haar geduwd toen ze 3 was bij een bepaalde activiteit in de klas (die activiteit onthoudt ze ook) en sindsdien moet ze hem niet meer hebben. 'Ja mama, ik zwaai niet naar hem want toen we bij juf Jennifer zaten en wafels gingen bakken, heeft hij mij geduwd'.
-veel interesse in natuur, diersoorten en processen ('we worden begraven zoals we eruit zien, maar later blijft alleen een skelet over. Er zijn kleine beestjes die onze huid en spieren komen opeten' (even uitgelegd dat ontbinding anders werkt want mijn middelste was al bang voor mieren).
-ontzettende hekel aan herhaling. 1 keer de info krijgen is goed en dan wil ze ermee aan de slag. De juf heeft ook omschreven dat haar hele houding boekdelen spreekt als er dingen herhaald worden, ze zakt dan letterlijk in.
-ze kan kleine woordjes schrijven en rekenen in tientallen
-ze praat werkelijk de hele dag door, kan een hyperfocus hebben en heel gedetailleerd en lang verhalen vertellen over iets wat ze heeft gezien of gehoord.
-ze kan plots heel mooi en gedetailleerd (dieren) tekenen. Een half jaar geleden was het nog echt een poppetje zonder buik, nu opeens tekent ze dromedarissen en gezichten.
-ze speelt heel graag, in de zin van optreden. Het lijkt net of ze zo informatie verwerkt.
Tot nu lopen we niet 'vast', ze gaat in september naar groep 3. Dan zullen we zien hoe het gaat zijn met herhalen, netjes moeten schrijven, niet meer de hele tijd kunnen praten/vertellen...