Pimpelmeesje Kan ik je geruststellen dat mijn zoon die waarschijnlijk hoogbegaafd heeft verder geen problemen heeft? Alleen stukje woede 🙂
School doet echt veel voor heb! En ja… groot deel vindt hij ook echt saai en te gemakkelijk.

    Pimpelmeesje School doet ook echt veel voor hem! Z’n juf van de plusklas is ontzettend gemotiveerd. Daarbij zit hij een middag per week op een andere school op een plusklas.
    Als hij maar bezig blijft, is zijn gedrag gewoon goed. Ben ik ook echt dankbaar voor!
    En buiten school om beweegt hij elke dag heel veel! Anders is hij veel vaker boos/woede-uitbarstingen.

    Pimpelmeesje Wat goed dat hij zich nu al zo laat zien! Dat scheelt zo veel!

    Ik kan alleen putten uit wat hier het beste werkt. Ik denk dat het meest belangrijk is om hem zichzelf zo goed mogelijk te leren kennen. Boeken lezen die over hem gaan en herkenbaar zijn (bijv. Draakje vurig of later; mijn fantastische elastische brein), praten over valkuilen (ook je eigen…) en talenten en vooral ontdekken wat zijn hobby’s zijn, waar hij blij van wordt (of dat nou lezen of puzzelen is of freerunnen… alles is goed) en hem juist op die vlakken laten leren; vallen en opstaan, doorzetten, uitdagingen aan gaan… Contact met gelijkgestemden is denk ik essentieel. Dochter (5) heeft bijvoorbeeld weinig echte aansluiting in de klas (ze ligt goed in de groep maar échte vriendschappen heeft ze niet) maar wel twee heel goede vriendinnen uit de buurt. Dat is zo belangrijk voor hun gevoel van sociale verbondenheid, het idee niet “anders” te zijn en ergens bij te horen.

    Ik zou de Psz vragen om een goede overdracht naar school en kijken welke leerdoelen hij al bereikt heeft als hij start in de hoop dat hij niet helemaal bij 0 hoeft te beginnen. Hier waren het verder de kleine aanpassingen die veel hebben gedaan: beide kids zaten (bewust) aan een tafelgroepje met kids uit groep 2, mochten al snel met de verrijkingsgroep meedoen en kregen bredere uitdaging dan alleen meer van hetzelfde. M. (net 4) moest bijvoorbeeld vorige week van 2 verschillende soorten kleuren blokken een toren maken die rechthoekig was en die zou kunnen blijven staan als je een van de twee kleuren na het bouwen weg zou halen (oké vaag verhaal maar hopelijk snap je t idee).

    En vooral mee gaan in zijn interesses en flexibel zijn... Dochter werd deze week wakker om half zes s ochtends en wilde weten wie Erasmus is. Ze kon er niet meer van slapen. Ik kan haar dan wel dwingen om in bed te blijven “want het is half zes” maar ik weet dat dat niet werkt. Toen hebben we samen schooltv filmpjes zitten kijken over Erasmus… Is dat hoe ik me mijn zaterdagochtend had voorgesteld? Niet echt haha maar ze begon “voldaan” aan de dag en dat scheelt zo. Wil niet zeggen dat er geen regels en grenzen in huis zijn tav slapen en opstaan maar ik wil er mee zeggen dat je soms daar van af moet wijken en moet kijken naar wat er voor je kind en jou werkt, minder naar “wat hoort”.

    Anyway, ik ratel een beetje op de vroege ochtend, maar ik herken je zoektocht en wilde even iets delen in de hoop dat je er wat mee kan!

      Koekie83 ja de aanleiding van dit gesprek was ook dat er een meisje in de groep zit waarmee hij goed aansluit. Wat soms tot leuk spelen en soms juist niet leidt, maar in ieder geval kunnen ze elkaar goed aan. Ze zei dat als 1 van beide alleen in deze groep zaten dat ze echt niet happy waren geweest. Gelukkig schelen ze ook niet veel qua leeftijd, zij is 3 maanden jonger.
      Daar moet ik wel bij zeggen dat onze psz in een achterstandswijk staat, veel vve kindjes dus veel kinderen die juist achterlopen. Dus dat maakt het gat groot.

      Bedankt voor de tip van de overdracht, ik ga vragen of ze vanaf een paar maanden voor school die dingen vast in kaart willen brengen.

      Ik denk dat hij nu goed gaat, maar ik heb zo wel een aantal tips om de komende maanden en jaren op te letten 🙂 bedankt
      En als ik ooit aan de beurt kom bij de psycholoog 🙄 ga ik ook eea bespreken in de hoop dat ik hem niet mijn trauma's doorgeef

      23 dagen later

      Pffff dochter heeft een nieuwe school! 🥳🥳

      Vanaf september gaat ze naar een voltijds HB klas op een reguliere school. Zij doen vanaf middenbouw aan voltijds HB onderwijs.
      Echt zo fijn. Was echt even spannend of het zou lukken.
      Vanaf de meivakantie zijn we bezig geweest met scholen bezoeken. Wij gingen wel op deze school kijken, maar wilden eigenlijk helemaal niet voor voltijds HB gaan. Want immers 98% van de bevolking is dit niet en daar zal ze ook mee moeten leren omgaan. Maar de beschrijving van de kinderen voor wie deze klassen bedoelt zijn, was zo onze dochter dat we het niet konden negeren.
      Alleen moest ze wel officieel getest worden. Gelukkig had een organisatie die gespecialiseerd is in HB nog een plekje speciaal voor situaties van een schoolwisseling waarin dit een eis is. En is het er uit gekomen! Heel dubbel wel.

      Hele achtbaan aan emoties hier. Hopelijk kan ze nu echt lekker haar plekje gaan vinden volgend schooljaar en zich ontwikkelen tot het persoontje dat ze in zich heeft.

        Ietjuh Want immers 98% van de bevolking is dit niet en daar zal ze ook mee moeten leren omgaan.

        Maar ik begrijp dat dit op een reguliere school is, dan ziet ze in de pauzes en met bepaalde activiteiten misschien ook wel de andere kinderen? Dat lijkt me wel een perfecte combinatie dan. Hopelijk gaat het haar heel goed bevallen!

          Ietjuh Oh spannend zeg, maar wat fijn dat er een nieuwe school gevonden is! Hopelijk vindt ze daar genoeg aansluiting en is er een beter passend aanbod. Hoe vindt ze het zelf om naar een nieuwe school te gaan?

            Ietjuh Want immers 98% van de bevolking is dit niet en daar zal ze ook mee moeten leren omgaan.

            Als een kind sociaal emotioneel niet lekker in haar vel zit, dan zit dat juist de ontwikkeling in weg. Goed in je vel zitten is de basis om tot leren en ontdekken te komen. Als ze in deze klas op haar plek zit, kan ze vanuit daar de rest van de wereld en andere kinderen gaan ontdekken. Volgens mij hebben jullie juist een hartstikke goede keuze gemaakt!

              Ietjuh Want immers 98% van de bevolking is dit niet en daar zal ze ook mee moeten leren omgaan.

              Sinds de oudste op school met peers omgaat is het in zijn vrije tijd makkelijker geworden. En heeft hij weer betere vriendschappen met kinderen die tot de 98% horen.

                Vulpen klopt. Bij groep 4 en 5 houden ze het nog iets meer gescheiden. Maar vanaf groep 6 zoeken ze actief de verbinding met regulier.
                Ja wij hopen het ook heel erg. Gun het haar zo.

                  Koekie83 ze vindt het zelf spannend. Ze heeft de school ook nog niet gezien. Volgende week donderdag hebben ze een soort wenmiddag met de nieuwe klas en juf. Daar kijkt ze al heel erg naar uit.

                  Trees Femkes

                  Wat jullie precies beschrijven is onder andere de reden dat we er toch voor gekozen hebben!

                  Ietjuh ben blij dat jullie dit gevonden hebben en ik hoop met jullie mee dat dit helemaal haar plekje zal zijn 🥰

                  • [verwijderd]

                  @Ietjuh Wat ontzettend fijn dat dit er is!

                  7 dagen later

                  Ik zet het even hier neer omdat ik er geen heel topic aan wil wijden, maar ook even niet weet waar ik het anders kwijt moet.

                  • ik heb het toch maar weer verwijderd. Voelde een beetje te ’naakt’ ofzo. Angst voor herkenning denk ik. Het heeft me enorm geholpen om het even van me af te schrijven en dank voor al jullie lieve reacties.-

                  Ik haal dit later denk ik deels wel weer weg. Dank aan wie dit leest.

                    Koekie83 durf ook niet naar de directrice te stappen want die twee zijn dikke vriendinnen en gaan samen op vakantie...

                    Jammer, dat was mijn gedachten.

                    Maar dan denk ik nu ook "laat het los". Volgend jaar bij de nieuwe juf (echt nieuw op school of voor jullie nieuw?) nieuwe kansen. Hebben jullie een 10minutengesprek aan het begin? Dat je dan kan vertellen hoe ze is en hoe het ging dit jaar? Waar je komende jaar bang voor bent?

                    Koekie83 Even nog extra: ik ben me er heel goed van bewust dat ik vaak bij juf aan de bel heb getrokken, achteraf denk ik wel te vaak, maar ja als het niet goed gaat met je kind...

                    Zolang er niks veranderd is het niet te vaak maar handelt juf/school te weinig.

                    Is de juf niet gewoon overspannen?

                      Koekie83 jeetje wat ellendig zeg 🙁 ik zou proberen om aan het begin van het schooljaar een lang gesprek met de nieuwe juf in te plannen. Hierbij aangeven dat jij met een heel vervelend gevoel het jaar hebt afgesloten en dat je graag zelf je verhaal wilt doen en een nieuw plan wilt maken voor N, zodat niet alleen uitgegaan wordt van de overdracht.
                      Als je directrice geen optie is, dan zal de nieuwe juf misschien wel weten hoe de oude juf in elkaar zit.

                      Opmerkingen als "het ligt niet aan school het ligt aan N" zijn echt totaal niet oké en zeer onprofessioneel. Op zijn minst kan dat zijn "wij kunnen niet bieden wat zij nodig heeft". Als je zo tegen kinderen aan kijkt dan hoor je wat mij betreft niet thuis in het onderwijs.

                      Los van N, maar meer over de handhandigheid; als je het gevoel hebt dat kinderen niet veilig zijn bij deze juf en je hebt het gevoel dat je hiermee niet naar de directrice kan, dan kan je overwegen een bericht naar de overkoepelende organisatie te sturen. Desnoods anoniem.

                        Dank voor het lezen en reageren!

                        Toch6 Maar dan denk ik nu ook "laat het los". Volgend jaar bij de nieuwe juf (echt nieuw op school of voor jullie nieuw?) nieuwe kansen. Hebben jullie een 10minutengesprek aan het begin? Dat je dan kan vertellen hoe ze is en hoe het ging dit jaar? Waar je komende jaar bang voor bent?

                        Ja, ik heb net mijn perspectief in het verslag van het gesprek gezet met de vraag of ze dit op willen nemen in het dossier. Met mijn man afgesproken dat ik het voor nu laat, tenzij er op initiatief van juf nog vervolg aan gegeven wordt. In dat geval gaat man sowieso mee naar het gesprek. Ik denk dat we rond oktober gesprekken op school hebben. Ik ga er inderdaad even over nadenken wat ik aan de nieuwe juf wil laten weten hierover.

                        Toch6 Zolang er niks veranderd is het niet te vaak maar handelt juf/school te weinig.

                        Lief dat je dit zegt. Voelt wel steunend ofzo. Ik begon echt aan mezelf te twijfelen.

                        [verwijderd] ik ga op je reageren maar ben heel druk (verhuizen en teveel kinderen en zo)
                        Maar ik ga het wel doen! Maar moet er even voor zitten 🙂 maar maar.. 😛

                        Ah druk! Doe rustig aan hoor en voel je niet verplicht.

                        Pimpelmeesje Los van N, maar meer over de handhandigheid; als je het gevoel hebt dat kinderen niet veilig zijn bij deze juf en je hebt het gevoel dat je hiermee niet naar de directrice kan, dan kan je overwegen een bericht naar de overkoepelende organisatie te sturen. Desnoods anoniem.

                        Dat is een goeie. Ik wist niet dat dat een optie is. Ik heb de vertrouwenspersoon van school overwogen, maar ook dat voelt niet helemaal veilig. Ik wacht even af maar het is fijn te weten dat deze mogelijkheid er is.

                          Och wat naar! Hele dikke knuffel voor jou 😘.
                          Deze juf is handelingsverlegen, handelingsonbekwaam zelfs als ik je verhaal ook lees over de reacties naar de andere kinderen.

                          Ik zou in gesprek gaan aan het begin van het schooljaar, maar als het kan (uiteraard als dit voor N ook haalbaar is), het wel een week of 4 a 6 aankijken, zodat juf ook zelf een beetje een beeld kan vormen. Mogelijk zit zij al direct zelf op deze lijn en dan gaat het gesprek waarschijnlijk ook al anders zijn.

                          Ik zou denk ik wel ‘anoniem’ bericht hebben gedaan richting MR of GMR of bovenschools bestuur.