Ik merk dat ik aan het einde kom van mijn verhaal. Er is nog veel meer te vertellen, maar het voelt voor mij nu klaar. Na deze rottige maandag ben ik uiteindelijk tot woensdag in het ziekenhuis gebleven. Er is een mri-scan gemaakt, hartecho met contrast en deze 5 dagen heb ik 24/7 aan de hartmonitor gelegen. Ook ben ik uitgebreid logopedisch getest (behalve een tragere verwerkingssnelheid ben ik daarvoor met vlag en wimpel geslaagd!).
Het infarct heeft zich afgespeeld in mijn linkerhersenhelft. Bovenop op mijn hoofd in de frontale hersenkwab bij de motorische schors. Ver weg van mijn taalgebieden (en daar ben ik echt heel dankbaar voor). Dit was voor mij de eerste keer dat ik een hartecho kreeg met contrastvloeistof en dat bleek een schot in de roos te zijn. Er is een klein gaatje ontdekt in het tussenschot tussen de hartboezems (ASD). Zo klein dat het op mijn eerdere 'gewone' hartecho's nooit zichtbaar is geweest. Hierdoor kunnen bloedstolsel in mijn rechterboezem terecht komen en rechtstreeks naar mijn hersenen worden vervoerd. Daarnaast geven zowel dit gaatje als de genetische aanleg voor cardiomyopathie een verhoogd risico op hartritmestoornissen. Hartritmestoornissen kunnen weer bloedstolsels veroorzaken. Waarschijnlijk zijn er meerdere factoren, die mee hebben gespeeld.
1 ASD (hiervoor komt nog een echo van mijn hart via de slokdarm en mogelijk een operatie om het gaatje in mijn hart te repareren)
2 De genetische cardiomyopathie
3 Als resultaat van 1 en 2 hele milde hartritmestoornissen (krijg nog 7 dagen een thuis-holter om het verder in kaart te brengen)
4 het slikken van de anticonceptiepil en mogelijk toch ook de ADHD medicatie
5 te 'slanke' en 'verkeerd' aangesloten halsslagader bij mijn hersenen (deze is gezien de locatie niet operabel)
6 zeer licht verhoogd cholesterol
Het is een opeenstapeling van factoren en dikke pech. Ivm de eerdere miskramen hebben ze informatie opgevraagd in het ziekenhuis waar ik toen onderzocht werd. Ik verwacht daar zelf niks van, want stollingsziektes ed zijn toen al uitgebreid onderzocht en uitgesloten.
Ik wil later nog wat schrijven over waar ik nu sta.