Cactusje T hoopt ook dat ze bij haar vriendin in de klas komt.
Ik zie nu in de nieuwsbrief dat we worden uitgenodigd voor een info avond in september, daar staan alle eerste en tweede klassen apart genoemd en vanaf het derde leerjaar alleen het niveau.
Het zal dus wel normaal zijn dat ze nog van niets weet….
We zien het wel, boeken zijn al besteld voor volgend jaar.

• [verwijderd]

Huggybird H krijgt het in de laatste week van de vakantie te horen.
Maar we weten eigenlijk nu al vrij zeker dat ze niemand gaat kennen, zowel de niveau's als de richtingen worden gesplitst. H en nog een meisje zijn volgens mij de enige van deze groep die voor deze richting hebben gekozen, maar het andere meisje heeft een ander niveau. Wordt een grote verrassing dus!

Huggybird Hebben ze nog wel een vaste klas dan? Volgens mij hadden wij dat vanaf de vierde klas niet meer, dan zat je bij elke les weer bij anderen.

Bij ons weten de leerlingen het volgens mij ook nog niet. Derde en vierde klas heeft veel clusters, dus je klas is veel minder vast.

Vulpen oh ja, dat zal vast zo zijn, stom! Had ik nog geen seconde over nagedacht 🤦‍♀️
      Ze heeft wel alle vakken het zelfde als haar vriendin, alleen bij zorg en welzijn 1 onderdeel niet het zelfde geloof ik. Nou ja, we zien het wel 😃

• [verwijderd]

Huggybird ja bij ons dus alleen de (aankomende) eerstejaars, omdat ze aan het einde van het eerste jaar moeten kiezen. H gaat naar de 2e. Kan best zijn dat de 3e en 4e jaars het dus wel weten, die opsplitsing is bij ons gewoon eerder.
      I gaat naar de eerste, maar die weet het wel.

Vandaag met puber de stad in geweest.. we hebben 1,5 uur in de kiko doorgebracht voor dé juiste lipgloss….🙈

10 dagen later

Dochter wil graag kleedgeld. Het idee is dat wij 2x per jaar jas en schoenen betalen plus sokken en ondergoed plus sportkleding. Verder mag ze het zelf betalen. Wat is een normaal maandbedrag? Wat geven jullie en wat moet je kind daarvan betalen?

Trees T krijgt het ook sinds kort. Ze krijgt €45 per maand en wij betalen de jassen, ondergoed (bh’s zijn duur😱) sportkleding en sportschoenen en afhankelijk van welke schoenen ze wil (meestal Nike) de helft van haar schoenen.

• [verwijderd]

Trees hier krijgen ze 50 euro per maand, en daar betalen ze alles van, dus ook jassen en schoenen. Soms betekent dat dat ze per maand dus maar een ding kunnen kopen, maar dat wordt ook weer ruimschoots gecompenseerd met andere maanden waarin ze koopjesjagen. Al moet ik eerlijk gezegd toegeven dat het afgelopen halfjaar bijna alles naar Large is gegaan 🤭

En ze krijgen hetzelfde bedrag ook nog aan zakgeld (voordeel van ouders die niet samen zijn natuurlijk) dus als er een keer een duurdere aankoop is kan dat prima.

Huggybird bh’s zijn duur

Daar ben ik voor mijn dochters ook bang voor gezien mn eigen maat 🥴
            Maar bij de jongens juist weer voor broeken aangezien man lengtemaat 40 heeft 😅

Dus ik weet niet of en zo ja hoeveel budget ze krijgen en wat voor onze rekening blijft.

Huggybird krijgt ze dan ook nog zakgeld?

[verwijderd] als ik het goed begrijp dus 50 euro kleedgeld en 50 euro zakgeld per maand? Maar dan wel alles zelf betalen toch?

Ik was van plan om zakgeld af te schaffen. En het kopen van verjaardagscadeautjes voor vrienden betalen ze dat zelf of doen jullie dat voor ze? Ik zat te denken aan tussen de 50 - 75 euro per maand. Dat is dus niet heel raar. Ik ga dan denk ik meer richting de 50 zitten als ik jullie bedragen zo lees.

Toch6 ik durf niet eens te zeggen hoeveel beha’s ik heb en hoe lang ik daar mee doe 😬 (ik ben er dus heel weinig voor kwijt op jaarbasis - vorig jaar bijv 0 euro en tot nu toe dit jaar ook 0 euro 🙈)

Trees ik ben zo €70 per stuk kwijt 😬 heeft afgelopen jaren veel gekost met zwangerschappen, borstvoedingen en terug naar normaal

Trees ik kreeg elk kwartaal 200 euro en dan kocht mijn moeder de jassen/schoenen. Alles is duurder geworden dus ik zou daar zelf boven gaan zitten.

• [verwijderd]

Trees ik heb ooit de 'euro per leeftijd' ingesteld, met de intentie om dat aan te passen wanneer ze gingen puberen en hun behoeften veranderden, maar toen kwam het zakgeld van vader erbij dus ik vind het wel genoeg nu eigenlijk 🙈
                    Van mij krijgen ze dus 14 en 12 euro, en dan van vader nog 20 pp. En daarnaast nog 20 euro lunchgeld vanaf de middelbare school om op hun pasje te zetten (maar daar zijn ze niet heel strikt in, dat kan in hun ogen ook een zak chips bij de Albert Heijn zijn want eten is eten 🙈). En dan nog 50 euro kleedgeld, dus in totaal is het net iets meer dan 100 euro per maand.
                    Van hun zakgeld hoeven ze alleen cadeautjes te kopen voor dingen als vaderdag, moederdag, en onze verjaardagen. Voor vriendinnen betaal ik het. Ook dingen als bioscoop etc betaal ik, alleen toen H laatst voor de 3e keer in 6 weken naar de Efteling wilde hebben we het door de helft gedaan.

• [verwijderd]

Zonnebloem Alles is duurder geworden dus ik zou daar zelf boven gaan zitten.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik kon als tiener echt geen spijkerbroeken kopen voor 20 euro, dat bestond toen gewoon niet. Misschien bij de zeeman, maar dat kon natuurlijk écht niet toen.
                      De komst van bijvoorbeeld de Primark en de mogelijkheden om online te shoppen (shein) heeft voor een hele nieuwe markt gezorgd in fast fashion.
                      Als volwassene snap ik dat het anders is, maar voor veel pubers zijn de snel wisselende trends belangrijker dan kwaliteit en duurzaamheid.
                      En ja, sommige pubers zijn gevoeliger voor merkkleding, maar het is niet zo dat ze met minder geld in hun blote kont moeten lopen. Een bepaald merk willen dragen is een keuze, en het leert ze ook om te sparen en prioriteiten te stellen. Dat is natuurlijk ook het doel van kleedgeld 😉
                      Maar het hele 'als je niet schoenen van merk X draagt hoor je er niet bij' van onze jeugd leeft bij de pubers die ik ken echt helemaal niet meer, die hangen gewoon 6 uur rond in de Primark en de Koopman, en gaan echt niet naar de Zara, die is kaolo duur bro 😅