Femkes wat goed en dat zouden ze meer moeten doen in het onderwijs!
Het is denk ik ook een kwestie van hoe het wordt gebracht in het nieuws. Grote koppen met de misdaadcijfers zijn wederom dit jaar weer gestegen, geeft een ander gevoel dan er is sprake van een lichte stijging dit jaar, maar vergeleken met 10 jaar geleden nog steeds sprake van een afname. Ik begreep alleen uit het bericht van @Nescio dat dit niet verkoopt. Mensen willen liever ellende en sensatie lezen. En waarom? Ik begrijp dat niet. Bevestiging van hun eigen gevoel? Zie je wel het is inderdaad ellendig. Als je de hele dag ellende wilt horen over verkrachting en mishandeling, word dan psycholoog ofzo 🤪 (verschil is dat je dan ook echt wat kan doen).
[verwijderd] Ik denk dat kunnen kijken naar het totale plaatje (toen, nu en de toekomst) lukt als je in een positie zit waarin je je geen grote zorgen hoeft te maken over het nu.
Ben ik het niet geheel mee eens. Ik had afgelopen week nog een discussie met mijn vader. Volgens hem was de gezondheidszorg vreselijk hard achteruit gegaan de afgelopen 20 jaar. Het was echt een grote doffe ellende volgens hem, gebaseerd op zijn eigen negatieve ervaringen. Ik moest het met hem eens zijn, want ik had ook slechte ervaringen en ik heb zelfs een klacht ‘gewonnen’ (zo noemt hij dat dan hè).
Mijn individuele casus staat los van het feit dat er de afgelopen 20 jaar veel bereikt is. Er zijn nieuwe technieken ontwikkelt, nieuwe aandoeningen en oorzaken ontdekt enz. Ik maak mij heus wel grote zorgen over mijn huidige gezondheid en gaat er momenteel van alles mis, maar ik kan nog steeds naar het totaalplaatje kijken en dat geeft hoop. Er is geen sprake van achteruitgang, maar juist vooruitgang. Mijn individuele ervaringen maken dit niet anders en ik kan nog steeds dankbaar zijn dat dit mij nu is overkomen en niet 20 jaar geleden (scheelde mij toch weer een 6 uur durende open hart operatie aan de bypass machine).
[verwijderd] En wat verandert er aan je situatie Nu als je het allemaal gaat bekijken vanuit een ander perspectief?
Heel veel. Het maakt het allemaal een stuk minder zwaar en meer hoopvol. Je kan anders kapot gaan aan je eigen negatieve gedachtes en het helpt je geen zier. Dit betekent niet dat mensen niet mogen klagen over hun eigen individuele situatie. Uiteraard wel, maar je hebt daarnaast ook lichtpuntjes nodig. Het spreken in negatieve superlatieven maakt het in je hoofd alleen maar erger. Het maakt je machteloos en zonder hoop.
Ik snap dat het voor mensen heel lastig is om verder te kijken dan de eigen situatie, maar ik weet ook dat als ze er hulp bij krijgen (zonder hun eigen problemen te bagataliseren uiteraard ) dat het ze ook kan helpen. Al gaat het niet eens om hun eigen problemen, maar horen dat er vooruitgang is op andere vlakken geeft ook al hoop. Meer aandacht hiervoor dmv bijv scholing over hoe cijfers/ percentages interpreteren, een landelijke campagne hierover, andere manier van nieuws brengen.
Juist als je het zwaar hebt in het leven, is het hebben van hoop een echte life saver. Zonder word je depressief, word je angstig enz. en je hebt het al zwaar genoeg. Ik heb zelf die fase ook kort gehad en dat was de zwaarste periode van de afgelopen twee jaar. Het weer kunnen zien vanuit een ander en groter perspectief is dan echt zo belangrijk om de moed erin te houden.