Pimpelmeesje vanuit de zorgverzekering moet er minimaal 1x per jaar contact zijn met de regiebehandelaar.
Ik ben zelf als regiebehandelaar gewend dat dit inderdaad maar 1x per jaar is, tenzij de behandeling stagneert. Wel gaf ik wekelijks supervisie aan de behandelende psychologen en bespraken we de lopende behandelingen. In andere settingen had ik wekelijks een mdo, waarin casuïstiek besproken werd. Betekent overigens niet dat iedereen elke week besproken werd, maar vaak als ik behoefte had aan feedback van collega’s bracht ik iets in. Ook was er altijd een terugkoppeling vanuit het regiebehandelaarsgesprek in het mdo. Ook dat is volgens mij een verplichting vanuit de wet of zorgverzekeraar (?) in de tweede lijn/ sggz.
Pimpelmeesje En blijkbaar leest dus de onderzoeker mijn complete dossier door voordat ik daar kom.
Is dat inderdaad niet normaal @Trees ?
Op zich is het niet raar, maar zelf overlegde ik dit altijd met de cliënt. Als ik bijv iemand intern doorverwees naar de psychiater of naar een collega, gaf ik altijd aan dat degene eerst dossier onderzoek zou doen en of dit oké was. Het hoeft officieel niet met schriftelijke toestemming (mits het intern is!), maar ik vind het zelf wel netjes om het minimaal voor te bespreken met de cliënt. Ik vind transparantie heel erg belangrijk en probeerde zo open mogelijk te zijn.
Over het algemeen ben ik echt geen fan van zoveel verschillende betrokken mensen. Het verschil echt per instelling.
Ik ben zelf nogal fan van lichaamsgerichte therapie en ik vind dat er relatief weinig psychologen in opgeleid zijn. Mocht dit je aanspreken en je wilt iemand anders, dan zou je via het NIP kunnen zoeken. Zij houden een register bij met psychologen, die voldoen aan de kwaliteitseisen (opleiding, bijscholing etc) voor het lichaamsgericht werken. https://psynip.nl/registraties/nip-registraties/lichaamsgericht-werkend-psycholoog-nip/
Hier staat alleen niet iedereen in. Ik vond het zelf te duur en twijfelde nog wat te doen als ik klaar zou zijn, ook omdat ik al lid was van 3 andere (beroeps)verenigingen ivm registraties. Ben uiteindelijk niet eens in de buurt gekomen van het afronden van de opleiding, want toen kreeg ik mijn cva. Voor meer collega’s is het wel een dilemma om wel /niet in te schrijven in het register.