Pimpelmeesje Ben een beetje in dubio of ik met de psycholoog door wil gaan.
Kan ik me wel voorstellen. Zoveel betrokken behandelaars vind ik zelf nogal intens... zit je bij een instelling of een vrijgevestigde praktijk?
Pimpelmeesje Intake voor onderzoeken laatst gehad, zaten ineens 2 mensen ipv 1, waarvan er dus 1 ggz-psych in opleiding en de ander psych in opleiding.
Hebben ze je hier toestemming voor gevraagd (mondeling)? Als jij er vanuit gaat dat je afspraak met behandelaar A. is, dan mag daar niet zomaar ook behandelaar B. C. etc in de kamer op je zitten wachten. Je hebt het recht om dit te weigeren en moet ook in de gelegenheid gesteld worden om hier 'nee' op te zeggen. Dat is in elke medische beroepsgroep zo en geldt in de GGZ net zo goed.
Pimpelmeesje Ik vond dat al een beetje een onaangename verrassing, vervolgens binnen 5 min zei die man iets wat hij in mn dossier had gelezen, waar ik erg moeite mee heb en wat best wel wat van mij kostte om te bespreken met E., echt zo van "goh, ik lees dat jij [dit], kan je daar iets meer over vertellen?"
Oef... officieel mag dit als RB zijnde. De schoonheids- en subtiliteitsprijs verdient het zeker niet. Ik ben net als @Tress voor transparantie en zoals ik het uit je verhaal begrijp hebben ze je hier niet over ingelicht, noch is er ook maar een beetje tactvol mee omgegaan (introduceer op z'n minst even dat je inzage hebt in het dossier, voordat je de boel opentrekt... pffff).
Pimpelmeesje Al met al heb ik dus spijt dat ik bij zo'n grote praktijk ben gegaan.
Ik snap wel wat je zegt. Dit is echt het nadeel van grotere praktijken (overigens heeft het ook voordelen, want in kleine praktijken zijn intelligentieonderzoeken enzo bijvoorbeeld vaak weer niet mogelijk). Als ik je een tip mag geven: zoek iemand die in kleinere praktijk, zelfstandig - of in klein teamverband werkt. Misschien eens iemand bellen, even kort telefonisch spreken alvorens je aan te melden..? Website, stem... het helpt allemaal om alvast een beeld te vormen. Als je wil dat ik meedenk, mijn pb staat open.
Overigens is 3 a 4 keer per jaar contact met de RB je reinste geldklopperij. De verzekeraar vereist 1 consult (en dit is meestal 10 min). Volgens mij met uitzondering van crisiscontacten. Ze doen vaak meer, zodat ze die tijd ook mogen factureren en laat een RB nou net een hoger tarief hanteren dan een medebehandelaar 😉.
Bovenal: vertrouwen, en 'klik' wegen zwaar en de kwaliteit van de therapeutische relatie is essentieel voor de therapie-uitkomst. Voel jij je dus ergens niet gehoord/gezien/begrepen/gerespecteerd etc. ga rustig op zoek naar een plek waar dat wel het geval is. Soms is dat even zoeken, maar het is het waard. Overigens ben je hierin niemand wat verplicht... helemaal niemand.