[verwijderd] ik snap denk ik wel wat je bedoelt en ik heb dat ook op die manier. Maar het werkt niet voor alles. Als iets teveel verworven in mijn zijn dan werkt worteltrekken niet. Faalangst is zo eentje die ik op die manier niet kan aanpakken. Ik moet daar echt voor werken door mezelf bloot te stellen aan mogelijk falen en positieve ervaringen op te doen en te benoemen als positieve ervaringen. (Doe ik nooit hardop in de spiegel trouwens hoor,. Ik dacht ook dat dat een Hollywood ding was. “You are worth it. You are beautiful. You can do this” 😆 )
Ook dingen die reflexen zijn geworden in de vorm van gedrag zijn soms te hardnekkig om te worteltrekken. Ik heb er 1 waar ik zo’n gruwelijke hekel aan heb. Ik heb er een paar hoor, maar 1 steekt er boven alles uit maar ik krijg hem maar niet veranderd. Ik weet precies waar hij vandaan komt, de pijn/verdriet is allang voorbij, maar ik blijf het doen. Het programma is te sterk, ik moet dat echt actief herprogrammeren.
Misschien is beide mogelijk? Wat eerder ook al werd gezegd, voor mij is weerstand (nutteloos, werkt voor mij niet, zo ben ik niet, ik heb iets anders nodig’ is voor mij soms vluchtgedrag vanuit een hele oude angst opgelopen op jonge leeftijd en zo met mij meegegroeid dat mijn tweede natuur geworden is (mijn faalangst). Ik weet niet anders dan faalangst. Ik ben nooit anders geweest. Het is mij niet aangedaan, het is deel van mij zowat.
Niet zeggende dat jij hetzelfde bent, maar aangezien je wel diepgewortelde faalangst hebt.. misschien iets om te onderzoeken?
Voor mij volgt gevoel vrijwel altijd de gedachte. Ik ben een denker, minder een voeler.
…. Eh, nou ja alles wat @Trees dus zegt eigenlijk. Lol.