iMoeder Nou.. de hele wet BOPZ is in 2020 opgeheven en vervangen door de wggz en wzd.
Het grootste verschil tussen deze twee wetten gaat over waar onvrijwillige zorg mag worden toegepast en op welke manier bijv de patiënt wordt betrokken bij het opstellen van zijn behandelplan. Dit gaat niet over wat wel en niet als crisis moet worden beoordeeld. Wie dit doet en hoe. Dit is over de jaren heen grotendeels onveranderd.
iMoeder Wie doet die beoordeling eigenlijk als iemand geen psychiater heeft? Want ik dacht altijd dat zowel ibs als rm via de rechter ging toch? Daarom heet het ook rechterlijke machtiging.
Een ibs is de spoedprocedure. Deze start bijv bij de politie of de huisarts. Er is dan geen tijd voor een gerechtelijke procedure voor een rm. De huisarts of politie schakelt dan bijv de psychiater van de crisis ggz in voor een onafhankelijke beoordeling. Deze besluit wel/ niet tot een ibs. Ibs is maximaal 3 dagen, zodat je tijd hebt voor de aanvraag van een rm via de rechter.
Jouw buurman is dus beoordeeld door een arts (zeer wrs een psychiater van de ggz) voor een ibs, maar er is onvoldoende grond gebleken voor een rm. Zomaar twee dagen vasthouden door de politie mag niet. Ik principe wordt hij die twee dagen ook opgenomen binnen de ggz. Door een tekort aan bedden komt het helaas voor dat mensen tot max 24 uur in een cel verblijven om hen te beschermen voor zichzelf of voor anderen. Slechte zaak mijn inziens.
iMoeder Maar goed ik denk dat jij als behandelaar sowieso een ander perspectief hebt dan ik als iemand waarbij het vanuit privé/in mn buurt speelt
Ik heb meerdere familieleden met ernstige psychiatrische problematiek. Ik weet van jongsaf aan hoe dit werkt in de privé sfeer. Meer dan mijn lief is. Ik heb als puber al een crisisopname proberen te regelen voor mijn moeder die zichzelf van kant wilde maken. Dit was ook niet de laatste keer dat ik dit mocht doen. Zij is niet de enige in mijn familie waarbij ik ben betrokken. Rode draad in mijn familie en iets wat nog steeds speelt. Ik weet heel goed waar ik het over heb vanuit de andere kant.
iMoeder Maar opname, nee. Ik denk dan als buitenstaander; wat bedoelen ze dan met wachten op een crises? Als dit geen crises is, wat dan wel?
Echt letterlijk een direct gevaar. Dus bijv op het punt staan om zichzelf van het leven te beroven of een ander ernstig te verwonden of te doden. Verwaarlozing is geen acute gevaarlijke situatie. Ik vind daar zelf ook van alles van hoor, maar dit heeft niks met geld te maken. Dit heeft te maken met dat de regie tot extreme mate lang bij de patiënt blijft liggen. Als het aan mij ligt, verandert dit, maar ik weet ook dat dit super ingewikkeld ligt op juridisch vlak.