iMoeder ik denk dat dit het gevolg is van te ver doorvoeren van eigen regie.
Je wordt pas gedwongen behandeld als je met een mes voor iemand z'n neus zwaait, en soms pas als het mis is gegaan..

Puzzelstukje 😱Van wie kreeg je dit? Je begeleider? En diezelfde gaf aan je voorgangster een bos bloemen?

Puzzelstukje niet 😳😏Dieptriest zeg. Wat heb je gezegd? En bedankt! 🤬Ik zou het kado teruggeven en zeggen dat ik dit woord nu niet echt bij je nieuwe titel vindt passen (of zoiets). Echt die kreeg ze terug van mij.
      Ik snap dat soort dingen dus echt niet hè.
      In deze arbeidsmarkt moeten ze toch weten hoe belangrijk het is om mensen te waarderen. Zeker als die ook nog eens stappen extra zetten bijv door een opleiding te doen.
      Pfff… niet leuk voor jou.

Ansji

Bloem

Pimpelmeesje

Ik kreeg dit tijdens de vergadering. Maar ik dacht dat er bij de lunch daarna nog wel iets anders kwam ofzo. Dus ik had het nog helemaal niet zo door. Maar ik zei, beetje geïrriteerd, er staat hoer. Toen zei leudinggevende, ja toepasselijk toch? Dus ik keek naar mijn collega. Wtf? Hoor ik dit goed. Dus ik zeg, waarom is hoer toepasselijk? Zegt ze, hoer? Nee hoe! Van hoe je het toch maar geflikt hebt! Nou ik heb het over hoer! Er staat hoer! Dus toen zei ze nee sorry dat is niet toepasselijk. Maar de clienten hebben het gemaakt dus ik dacht dit kan jij wel waarderen.

Naja met de lunch, collega die wegging kreeg allemaal cadeautjes. Ik voelde me zwaar genaaid.

Puzzelstukje
        😳 oh wat slecht!
        Die zou ik dus ook niks geven bij je afscheid. Of blijf je daar werken? (Al zou ik daar nu twijfels over krijgen als ik jou was 😬)

Aurora

Ja ik blijf daar dus werken. Voorlopig. Maar dat is meer omdat mijn man al ander werk heeft vanaf februari en ik de rust nu even erg waardeer. Maar ik ben dus zeker aan het kijken alvast…. Er spelen meer dingen maar nu helemaal! En ik heb 2 hbo diploma’s dus ik kan alle kanten op.

Puzzelstukje Oh joh. Jij bent zoveel waard nu op de arbeidsmarkt. Je zit in de gehandicaptenzorg toch? Daar komen ze om in de vacatures. In vergelijk met andere sociale sectoren betalen ze niet zo goed. Dus je kunt er wrs ook nog erg op vooruit gaan elders.

Bloem

Ja en ik heb de pabo gedaan en 10 jaar ervaring als leerkracht. Dus leerkracht en nu ook maatschappelijk werker. Ik wil graag die twee combineren in de toekomst. Maar eerst even rust creëren in het gezin volgend jaar ook een naar de middelbare dus dat is toekomst… nu even rust.

Pimpelmeesje En dan vaak nog steeds niet hoor. Er is gewoon geen geld meer voor dit soort mensen. Die man waar ik het over had is dus dakloos en in de war op straat. Zijn ouders (inmiddels in de 70 beiden) zijn overal en nergens geweest maar er komt geen hulp op gang.

• Trees hebben hierop gereageerd.

iMoeder het grootste probleem in dit soort gevallen is vaak niet eens geld, maar of iemand zelf wil. In Nederland moet je een acuut gevaar voor jezelf of voor je omgeving zijn om verplicht behandeld te worden. Acuut gevaar is bijv letterlijk al met een mes in de hand staan. Een groot deel van de mensen op straat zijn mensen met psychoses (of andere ernstige psychiatrische problematiek), maar vormen geen acuut gevaar en zijn juist door hun ziektebeeld afwijzend richting hulpverlening. Ze willen niet (of beter gezegd hun ziekte wil niet). Je mag in dit geval geen hulpverlening op starten, terwijl de woonplekken met begeleiding voor deze mensen er wel zijn in Nederland. De psychosezorg is in Nederland best goed geregeld (mits je eenmaal in de molen zit), maar op onvrijwillige basis zijn de mogelijkheden echt heel beperkt.

Wat ik zelf lastig vind hieraan in hoeverre iemand met schizofrenie kan bepalen wat goed voor hem is. Hij is misschien dan geen acuut gevaar, maar op straat leven en geen medicatie gebruiken lijkt mij ook geen gezonde situatie (en ook een gevaarlijke situatie). Er zitten juridisch heel veel haken en ogen aan. Het schijnt heel ingewikkeld te zijn omdat het gaat over het zelfbeschikkingsrecht van de mens. Ik heb stage gelopen op een psychosecircuit en dit waren casussen, waarbij ouders en hulpverleners met hun handen in hun haren staan. Je kan en mag helemaal niks als hulpverlener en zie dat maar uit te leggen aan ouders, die hun kind kwijtraken. Dat is voor ouders toch niet te accepteren.

Trees De psychosezorg is in Nederland best goed geregeld (mits je eenmaal in de molen zit), maar op onvrijwillige basis zijn de mogelijkheden echt heel beperkt.

Dat merken wij ook. Al maanden (vanaf aug/sep) bezig maar volwassen dus zelfrecht.
                    Enige lichtpunt is dat zijn dossier nog niet gesloten was bij de instelling en hij die hulpverlener redelijk toe laat qua contact.

Trees Dat is voor ouders toch niet te accepteren.

Voor broers en zussen ook niet 😔 dat je haast gaat hopen dat hij een ongeluk krijgt, gaat dreigen of wat dan ook zodat er meer kan. En dan hopend dat het alleen bij hem blijft ipv met buitenstaanders

Toch6 vreselijk dat je dit gaat hopen. En dan nog, want zodra de rechterlijke machtiging afloopt, valt een deel weer terug omdat ze stoppen met medicatie. Is het haast weer wachten op het volgende incident 😥. Het is echt super machteloos. Sterkte ook voor jullie!

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Trees in die cirkel zitten we inderdaad. Maar hij is niet gevaarlijk (hoewel zelfmoord niet uitgesloten is). En in het kabinet zitten ook mensen met rare ideeën en praatjes 🤪

Trees Maar ik merk dat er soms ook niks gebeurd als mensen wel al lang IBS of RM waardig zijn. Vroeger gebeurde er dan wel wat. Het is een bekend verschijnsel dat er gewacht moet worden op een escalatie. En begrijp me goed, dat is op zich ook een goed iets dat er steeds betere wetgeving is gekomen op het vlak van middelen en maatregelen. Niet alleen buiten instellingen maar ook daar binnen. Vroeger werd er vrij snel dwangmiddelen ingezet en nu probeert men anders om te gaan met onbegrepen gedrag. Alleen er word nu naar mijn mening teveel bij mensen zelf neergelegd. En op het moment dat het mis gaat en de verwachte escalatie komt, dan gebeurd er vervolgens nog steeds niks. Ik kan daar geen andere verklaring voor verzinnen dan gebrek aan mensen. En dus gebrek aan geld. Er is veel bezuinigd op de GGZ. Zijn ook genoeg politie rapporten te vinden die allemaal een toename aan ‘verwarde mensen’ melden. Dat is niet voor niks.