Ysabella Sorry dat ik nu pas reageer maar ik moest er even voor gaan zitten 😉
Kort: Op daltonscholen ligt de focus op drie kernwaarden: vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid en samenwerking. Binnen het daltononderwijs wordt gewerkt aan brede vorming van het kind.
Leerlingen op een daltonschool krijgen veel vrijheid, maar deze vrijheid is niet onbegrensd. Om zelfstandig te kunnen leren heb je vrijheid nodig, maar de docent geeft wel grenzen aan waarbinnen leerlingen kennis en ervaring kunnen opdoen. De leerlingen weten wat hun verantwoordelijkheden zijn en moeten verantwoording afleggen over hun keuzes en prestaties.
Zelfstandigheid
In het daltononderwijs wordt weinig klassikale les gegeven maar krijgen kinderen taken die zij in een bepaalde tijd moeten afronden. Deze taken kunnen week- of maandtaken zijn en individuele of groepstaken. De leerlingen leren zelfstandig de taken te plannen en uit te voeren. Waar nodig biedt de leraar instructie, begeleiding en coaching.
Samenwerking
Op daltonscholen wordt samenwerking aangemoedigd. De leerlingen werken samen in tweetallen en kleine groepjes aan bepaalde taken. Samenwerking zorgt ervoor dat leerlingen van elkaar leren en dat vaardigheden als feedback ontvangen en geven, reflectie en respect voor anderen worden ontwikkeld.
Brede vorming
Binnen het daltononderwijs wordt gewerkt aan brede vorming van het kind. Deze brede vorming omvat een cognitief, cultureel, sportief en sociaal-emotioneel aspect en draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling. Er wordt een omgeving geboden waarin leerlingen worden uitgedaagd zich te ontwikkelen tot ondernemende mensen met een kritische een democratische houding.
Dit bovenstaande komt uit de informatie die wij kregen. Het sprak ons heel er gaan omdat ik het passend vindt bij hoe wij in het leven staan en wat wij belangrijk vinden. Daarnaast denk ik dat je met deze pijlers ze ook een goede voorbereiding geeft op vervolgstudie/werkleven én ik vind het belangrijk dat er naar het individuele kind wordt gekeken. Het is echter niet zoals de vrije school: er zijn wel kaders maar binnen die kaders zijn er veel vrijheden.
Ik twijfelde wel hoor want ik dacht, hoe weet ik nou of mijn kind dit aan kan? Is het niet rommelig of onrustig? Is hij niet taakgericht? Maar omdat we zo enthousiast waren over de school toch gedaan en het gaat heel goed. Ze worden er mee ''opgevoed'' natuurlijk dat begint al bij de kleuters. Het kan best dat het later misschien minder past maar voor nu vinden wij het enorm goed passen.
Waarom zou jij twijfelen?