- Bijgewerkt
O jongens, ik ben vanmorgen zo slecht opgestaan. Mijn oudste (wordt 9 in april) maakt de laatste tijd drama om alles. Je hoeft maar verkeerd naar haar te kijken en ze barst in tranen uit. Ik ben normaal heel geduldig, neem echt de tijd voor haar, laat haar vertellen, ze mag bijv. in het weekend ook later opblijven dat ze nog wat tijd met ons samen heeft... maar van dit soort dingen word ik dus helemaal gek.
'S. we gaan bijna eten. Pak de borden en dek de tafel.'
S: negeer
'S., hoor je me? We gaan bijna eten. Pak de borden en dek de tafel.'
S (met babystem): 'nee, noooooit.'
'Doe niet zo kinderachtig en help mee. E. is ook al begonnen' (doet het bestek)
S: 'E. moet alles doen! Ik doe noooooit meer iets.'
'En nu dek je die tafel of je vertrekt naar boven!' (ontploft)
S. barst in tranen uit en begint de borden zo'n beetje op tafel te gooien.
Dit is maar 1 voorbeeld, maar het kan ook om iets anders gaan en dat is zo vermoeiend gewoon. Ook met naar school gaan, ik maak ze 1 keer wakker, vervolgens maken wij ons klaar en A. Als ze dan niet uit bed zijn, is het te laat om nog te spelen voor het ontbijt. Ze weet dat en elke keer weer is het drama daarover.
'Het is al half 8, ik heb nu geen tijd meer, oh NEEEE!' (stervende zwaan en dikke tranen)
Echt, kind. Je bent 8. Consequenties van bepaalde acties moet ze nu toch door hebben??
Ik heb aan de ene kant de indruk dat we niet streng genoeg zijn. Mijn man heeft engelengeduld, ook met dat gepiep en gezeur om niets. Hij blijft heel rustig. Ik heb minder geduld als het om niets gaat. Ben meer van het doorpakken. Maar wil ook niet dat ik haar tekort doe.
Ik zoek een andere aanpak, want dit werkt blijkbaar niet. Tips?