Manque Ik weet niet of je wel eens gebruik hebt moeten maken van bijvoorbeeld de bijstand, maar je wordt behandeld alsof je bij voorbaat als schuldig bent, terwijl je vaak in een behoorlijk penibele situatie zit.
Ja, dat ken ik. Toen ik bij het uwv kwam omdat ik uitviel door mijn depressie was dat geen fijne serie ervaringen. Mijn man heeft al snel besloten dat ik nooit meer in mijn eentje zou gaan, zodat ik altijd een getuige had. De eerste keer was ik nog nietsvermoedend met mijn goede bedoelingen alleen gegaan, zodat hij er niet vrij voor hoefde te vragen. En toen mijn medicijnen aansloegen constateerde de verzekeringsarts meteen in de eerste vijf minuten van het gesprek dat dat mooi was, want dan was mijn depressie over. Ik was zo verblufd dat ik hem niet eens verteld heb dat ik nog steeds iedere dag dood wilde... Hij adviseerde vervolgens dat ik best 20 uur kon werken. We hebben m.b.v. rechtsbijstand bezwaar aangetekent, maar wat we allemaal moesten doen om ons recht te halen is niet normaal. En ik zeg "we", maar het was eigenlijk vooral mijn man. Hij heeft het grotendeels geregeld. Ik had geen energie om te vechten voor dat waar ik recht op had. (En ja, we zijn in het gelijk gesteld.) Dus dat gevoel dat je altijd met wantrouwen en achterdocht benaderd wordt komt me helaas zeker bekend voor. En dat was heel pijnlijk. En vreselijk frustrerend dat je zo veel moeite moet doen, terwijl je eigenlijk al je energie al nodig hebt om te overleven en jezelf niet van kant te maken.
Edit: Dit is trouwens slechts een deel van het verhaal. Ik heb ook nog ervaring met het werkbedrijf van uwv, want omdat ik 20 uur kon werken moest ik reïntegreren, dus ik werd best onder druk gezet om daar stappen voor te zetten, terwijl dat echt ver over mijn grenzen ging en het totaal niet in het belang van mij, mijn herstel en/of mijn gezin was geweest als ik dat had gedaan. Het uwv heeft de zwaarste periode uit mijn leven nóg moeilijker gemaakt.
Ik geloof wel wat je schrijft over dat de kosten van andere fraude zoals van grote bedrijven vele mate groter is dan van mensen die frauderen met uitkeringen, al heb ik geen beeld van de groottes van bedragen waaraan ik moet denken.