[verwijderd] die tweede groep, de groep die fraudeert, is aanzienlijk veel kleiner dan de eerste groep. Ik las een tijdje terug het boek 'de meeste mensen deugen', van Rutger Bergman. Die had hier zeer overtuigende cijfers voor (die ik nu helaas niet paraat heb, maar ik zal er nog eens naar zoeken) en zette deze fraude op persoonsniveau af tegen andere fraude, zoals van grote bedrijven en vergeleek a. De totaalbedragen met elkaar en b. De mate waarin men moest bewijzen niet te frauderen. Je raadt het waarschijnlijk al, dat was niet in verhouding.
Ik weet niet of je wel eens gebruik hebt moeten maken van bijvoorbeeld de bijstand, maar je wordt behandeld alsof je bij voorbaat als schuldig bent, terwijl je vaak in een behoorlijk penibele situatie zit. Daarnaast zijn er bij het UWV heel veel mensen de hele week aan het werk om de fraude te ondervangen, jobcoaches, controleurs, begeleiders enzovoorts. Het is een industrie op zich, maar dan eentje met helaas regelmatig negatieve gevolgen voor een hoop keurige mensen in eerdergenoemde penibele situaties. Want waar fraude wordt opgespoord (al dan niet etnisch geprofileerd, afhankelijk van de politieke kleur op dat moment :p) worden natuurlijk ook wel eens onterechte beschuldigingen gedaan. En we hebben gezien in de toeslagenaffaire wat dat voor gevolgen kan hebben.
In het boek van Bregman (en in het andere boek van hem over de basisbeurs) berekent hij dat de kosten van deze 'uitkeringsfraudemachine' al een leuke bijdrage kunnen leveren aan het realiseren van een basisbeurs voor iedereen. Waarmee je ook afscheid kunt nemen van een vrij toxische omgeving waar je als hulpbehoevende burger constant je onschuld moet bewijzen om een klein percentage fraudeurs te ondervangen, die in het grotere financiële plaatje een verwaarloosbaar bedrag aan onterechte uitkeringen ontvangen.
Sowieso wegen de kosten van het UWV niet op tegen de hoogte van de onterechte uitkeringen, al weet je natuurlijk niet hoe hoog die zouden zijn als er niet op gecontroleerd werd. Maar met een basisbeurs zou je natuurlijk helemaal niet hoeven controleren of mensen wel rechtmatig een uitkering krijgen of niet. Kun je nagaan van wat voor stigmas je dan af bent. En roddel en achterklap van buren die vermoeden dat er iets niet in de haak is. Alleen al op ZP opende daar elke maand wel iemand een topic over 😂