Manque Ik weet niet of je wel eens gebruik hebt moeten maken van bijvoorbeeld de bijstand, maar je wordt behandeld alsof je bij voorbaat als schuldig bent, terwijl je vaak in een behoorlijk penibele situatie zit. Daarnaast zijn er bij het UWV heel veel mensen de hele week aan het werk om de fraude te ondervangen, jobcoaches, controleurs, begeleiders enzovoorts. Het is een industrie op zich, maar dan eentje met helaas regelmatig negatieve gevolgen voor een hoop keurige mensen in eerdergenoemde penibele situaties. Want waar fraude wordt opgespoord (al dan niet etnisch geprofileerd, afhankelijk van de politieke kleur op dat moment :p) worden natuurlijk ook wel eens onterechte beschuldigingen gedaan. En we hebben gezien in de toeslagenaffaire wat dat voor gevolgen kan hebben
Dit inderdaad!! Ik zit al even op mijn handen hier, maar wil toch reageren. Ik heb beide kanten meegemaakt, heb bij de gemeente gewerkt en ben (vanuit diezelfde baan) afgekeurd. Die bijstand is echt geen pretje hoor. Ik heb om in aanmerking te komen voor de afkeuring een traject van 1,5 jaar aan wekelijkse gesprekken moeten afleggen, verschillende onderzoeken moeten doen bij een gemeentepsycholoog en sindsdien jaarlijks een controle over de voortgang van mijn participatieplicht: mijn therapie.
Ik heb geen enkele privacy, mijn dossier bij de gemeente bestaat uit alle persoonlijke details over mijn leven, en als ik daar niet aan mee werk, krijg ik geen cent.
Aan de andere kant heb ik een administratieve functie gehad bij de gemeente en kreeg ik ook dossiers over verdachten van fraude onder ogen. Kopies van Facebook pagina's, maandenlange afschriften van bankrekeningen want als ze zien dat je te vaak boodschappen doet bij een supermarkt die niet in je eigen wijk ligt, loop je al de kans om gekort te worden. Een tandenborstel te veel in je huis? Een rancuneuze buurvrouw?
Ik ben ook bijna mijn huis uit gezet doordat er door administratieve redenen bij de gemeente een achterstand van 3 maanden was en ik mijn huur niet meer kon betalen. Het scheelde letterlijk 1 dag, of er had een executiebevel op mijn voordeur gehangen.
In mijn ogen zit het probleem met 'fraudeurs' hem veel vaker in onzichtbare ziektes, mensen die op goede dagen iets kunnen, en daardoor automatisch ook maar meteen moeten kunnen werken, terwijl alle pijn en de reden voor de bijstand zich binnenshuis en verborgen afspeelt.
Maar de gemeente weet daar ook vanaf. Zij zijn degene die de keuring hebben, alle dossiers en alle informatie om de bijstand te kunnen toekennen of af te wijzen.
Wanneer het gaat om échte fraudeurs, en je bent er zeker van, geef ze vooral aan. Want eerlijk is eerlijk, ik ben het ook kotsbeu om gebukt te moeten gaan onder de onterechte reputatie van de mensen in de bijstand.
En eerlijk, ik ben ook bang voor verandering. Mijn huidige situatie is stabiel, en met een verandering van kabinet is het nog maar de vraag wat voor hoepeltjes ze weer gaan verzinnen waar ik door mag gaan springen om te bewijzen dat ik écht afhankelijk ben van steun.
Ik ben jarenlang dankbaar geweest voor de mogelijkheden die ons land heeft, en dat ben ik nog steeds. Mijn bijstand word gesponsord door kabinet Rutte, en daar bén ik dankbaar voor.
Maar om diezelfde reden heb ik me ook jarenlang niet uitgesproken over politiek, geklaagd over de situatie in Nederland, en op dit moment ben ik daar eigenlijk ook wel klaar mee. 🤐