Louelle81 Ik denk dat dat wel klopt ja. Ik ben een tijdje taalcoach geweest voor Vluchtelingenwerk. Ik had o.a. een vrouw onder mijn hoede die hier al meerdere jaren woonde en héél gebrekkig Nederlands sprak. Zij vertelde me dat ze de eerste jaren nog dacht dat de situatie tijdelijk was, dat ze snel terug zou gaan. Ze leefden in een vrij gesloten gemeenschap van landgenoten, de noodzaak om Nederlands te spreken was er niet. Toen kreeg ze kinderen waar ze fulltime voor zorgde, daardoor kon ze niet naar school. Ze had een schriftelijke cursus toegestuurd gekregen, maar ze gaf (zeer beschaamd toe) dat ze moeite had met lezen.
Gewoon 1 vd vele voorbeelden. Uiteraard waren er ook genoeg die het Nederlands wel leerden, de meesten spraken het zelfs vrij vlot.
Mijn eigen vader is de Nederlandse taal in gesproken woord wel machtig, maar op schrift niet. Ook omdat hij niet naar school heeft gekund toen hij klein was (dus zijn eigen taal is hij ook op schrift niet machtig) en eenmaal in Nederland moest hij direct aan het werk.