[verwijderd] ik vind het belachelijk om een kind te gaan straffen als ze fouten heeft gemaakt. Daar leert ze niets van en werkt zeer demotiverend. De leerkracht kan wel signaleren aan de hand van zo'n systeem dat er meer uitleg nodig is of aandacht als er veel fouten worden gemaakt, maar nablijven... vind ik echt van de zotte.
Groep 6 - 8
[verwijderd]
- Bijgewerkt
Nescio ik heb de leerkracht gemaild dat ze niet gaat nablijven en dat ik wil dat er een ander doel gesteld gaat worden, dus ipv een X aantal percentages een X aantal minuten per dag. Ze is heel erg gevoelig voor faalangst en haar emotionele gezondheid gaat gewoon voor rekenen. Ze belt morgen terug en dan gaan we kijken naar een oplossing want ze is het met me eens dhoeveelheid stress die het M op levert niet oké is.
[verwijderd] goed gedaan! Nablijven omdat je niet zoveel procent goed hebt slaat echt kant noch wal.
[verwijderd]
Ysabella ze komt net binnen, keurig op de normale tijd dus geen nablijven
[verwijderd]
Ik ben zó boos op M!
Het hele verhaal blijkt gewoon heel anders in elkaar te zitten. Zoals ik het gezien heb was gebaseerd op wat ik in haar screentime app kon zien, dat ze dus echt heel erg veel tijd heeft besteed aan haar huiswerk. Nu kom ik er net per toeval achter dat ze via diezelfde weg ook naar YouTube kan en die app dat niet registreert maar wegzet als huiswerk. Mevrouw is zo zielig want ze zat met barstende hoofdpijn 2 uur aan haar huiswerk? Nee, ze heeft gewoon gelogen en zat sims-hacks te kijken.
Die stress van de afgelopen dagen die ik aan heb gezien als faalangst lijkt niks meer te zijn dan een gewetenskwestie, want natuurlijk krijg je het niet af als je stiekem iets heel anders aan het doen bent!
Ik voel me echt genaaid. Ik heb haar gecomplimenteerd voor haar inzet, haar vertrouwd en verdedigd, terwijl ze gewoon glashard stond te liegen tegen me.
Ik ben echt woedend en in staat haar juf te mailen of ze niet de hele week mag nablijven.
Wordt een leuk gesprek morgen..
Jullie nog creatieve ideeën voor een passende straf toevallig?
[verwijderd] slim kind.
Ik zou haar gewoon niet meer op de computer/laptop/tablet/telefoon laten voor een x periode. En ik zou de juf mailen en alles uitleggen zodat ze kan nablijven. Want de juf zit nu te bedenken hoe ze het voor haar kan oplossen terwijl er in weze niks op te lossen valt.
[verwijderd]
Ysabella dat had ze al. Ze mocht haar tablet alleen nog maar gebruiken voor huiswerk
Er gaat sowieso zometeen een mail uit naar juf, wilde die gisterenavond al sturen maar even gewacht tot de ergste emoties gezakt waren.
Wel slim van dr
Maar je kan alleen tijd zien en niet aantal sommen?
Huiswerk beneden aan tafel voorlopig en elke 5 minuten kijken
[verwijderd] dat word dus langer niet op de telefoon/tablet. Goed dat je even gewacht hebt en vergeet niet, wij hebben dit soort dingen allemaal wel eens gedaan.
[verwijderd]
Ysabella ja ik weet dus niet meer hoe ik dit moet oplossen, want ze moet op haar tablet om huiswerk te maken. De enige optie die ik nog zie is wat @Toch6 zegt dat ik er dus de hele tijd bij moet blijven zitten om te controleren, maar daar heb ik ook vooral mezelf mee
Voor nu kan dat wel, maar ze gaat over een paar maanden naar de middelbare school, dan wordt het een ander verhaal..
Ik vind het zo shit, ze is echt een goed kind en ik hoef bijna nooit boos te worden, maar wanneer het gaat om die tablet is het gewoon een ander verhaal. Altijd drama, stiekem gedrag en liegen, maar nu heeft ze zichzelf overtroffen. Ik weet dat ik zelf ook die leeftijd gehad heb en veel ergere dingen gedaan heb hoor, maar ik ben echt boos.
[verwijderd]
Wat ik altijd het ergste vond qua straf, mijn moeder werd niet boos, maar verdrietig en teleurgesteld. En vroeg dan: wat verwacht je nu zelf dat ik moet doen? Waarbij het nooit ging om het gedrag zelf, maar het liegen eromheen. Mijn moeder ging voor ons door het vuur en maakte dan ook heel duidelijk dat dat alleen kan als ze ons op dit soort dingen kon vertrouwen. Als ik zoiets had gedaan en het van tevoren had verteld, had ze erom gelachen en gezegd dat ik dus gewoon een dagje na moest blijven. Zo'n trucje zelf woog niet zo zwaar op zich en dan is straf (nablijven) prima en vond ze het niet nodig om er nog veel overheen te doen.
Maar als zij , net als jij nu, contact had opgenomen met de juf om me te helpen en dat was onterecht, dan liet ze het me zelf uitzoeken met de juf en dan verzonnen we samen een straf voor thuis.
[verwijderd] Nu kom ik er net per toeval achter dat ze via diezelfde weg ook naar YouTube kan
Hoe kwam je daae achter?
[verwijderd]
Femkes dat is het hier ook.. (Behalve dat ik wel boos ben )
Ik snap echt wel dat het ook bij de leeftijd hoort en perfecte kinderen niet bestaan. Ik ben geen type moeder die overal bovenop zit, ik vind zelfstandigheid en vertrouwen belangrijk. Maar nu kom ik daarmee in de knoop.. heb ik te veel ruimte gegeven, moet ik strenger zijn, ben ik te laks geweest? Ik twijfel aan mijn capaciteiten als moeder, en dat is voor mij wel een teken dat ze echt te ver is gegaan. Ik voel me gewoon verraden door haar en dat zijn geen dingen die je van je kind wil voelen..
Ze is flink aan het hoesten dus ze mag niet naar school, ik moet boodschappen doen. Heb alle apparaten beveiligd en verstopt (zelfs de afstandsbediening van de tv) dus ze heeft vandaag niks anders te doen dan haar kamer op te ruimen. Veel plezier! Misschien dat ze vanmiddag haar stiften terug kan krijgen, daar moet ze het de rest van het schooljaar maar mee doen.
[verwijderd]
Toch6
Ik wilde haar wekker aanzetten en zag dat ze rare pop-up meldingen had, dus ik ben haar tablet gaan nakijken op virussen en wat dieper ingegaan in oa haar browsergeschiedenis.
Maar wat een rollercoaster is dit zeg.. opvoeden is lastig.
Ik kom thuis, en ze zat huilend op de bank en had een brief geschreven met erkenning, excuses en de volledige verantwoordelijkheid voor wat ze heeft gedaan. Daar hecht ik wel veel waarde aan, dus ik ben verder met haar gaan praten. Er kwam eigenlijk uit dat ze het wel probeert met haar huiswerk (en dat kan ik ook zien) maar het halverwege op geeft omdat ze van mening is dat ze het toch niet kan. En tja, dat is moeilijk om toe te geven, want faalangst, dus dan doet ze het stiekem.
Ik laat het gesprek met de juf vandaag dus wel gewoon doorgaan, want de basis zit nog steeds in de faalangst. We hebben afgesproken dat we haar huiswerk voortaan samen maken, zodat ik én zicht heb op wat ze doet, maar ook kan helpen waar nodig.
En ja, ze is verder haar tablet voorlopig kwijt, de precieze duur is afhankelijk van hoe het de aankomende tijd gaat..
[verwijderd] Dan ben je al een heel eind, ze weet dat ze stom heeft gedaan, ze weet waarom en ze voelt zich schuldig. Ze moet vooral aan de slag met haar faalangst, vooral doorkrijgen dat ze dat altijd bij jou mag neerleggen en dat jij haar daarin volledig zal steunen. En dat weet ze waarschijnlijk wel diep van binnen, maar toegeven dat je hulp nodig hebt is heel moeilijk, zeker voor een puber.
Ik vind het van een afstand een hele mooie leerervaring. Ik snap dat jij nu in boosheid en teleurstelling zit, niet meer dan logisch, en dat zij nu in schaamte en schuld zit, maar ik denk dat ze een volgende keer eerder aan de bel zal trekken en dat is heel waardevol.
[verwijderd] Volgens mij zijn jullie allebei dit heel goed aan het oplossen nu. Is M. bij het gesprek met de juf? Veel succes daarmee, denk dat het inderdaad heel zinvol is om dat door te laten gaan en hoop dat dat wat oplevert.
[verwijderd]
Femkes ja we hebben het uitgepraat en het is goed zo. Niet goed in de zin van goed, want er zijn uiteraard nog wel consequenties en er zal gewerkt moeten worden aan de faalangst, maar ik ben niet boos meer. Ik kan sowieso nooit lang boos blijven, maar dat verdween eigenlijk al direct toen ik haar brief las.
Ze heeft haar stiften weer terug en we komen er wel uit
[verwijderd]
Vulpen nee is telefonisch, maar ik ga er vanuit dat de juf nog wel contact met haar opneemt via teams.
[verwijderd] gewoon over bellen, dit werkt alleen maar demotiverend en is nergens goed voor.
[verwijderd] oh……. Dit had ik nog niet gelezen…. Ik zou ook heel erg boos zijn en me voor gek gezet voelen
Toen T ons zo voor de gek heeft gehouden met ‘mag ik in jullie bed in slaap vallen want dat is zo fijn(knipperende wimpertjes en lief kijken) terwijl ze stiekem op een oude mobiel lag te internetten. Heeft ze twee weken geen schermtijd gehad. Ik was er echt verdrietig van toen…