• [verwijderd]

Toch6 Gewoon de engelse versies van allerlei films die je toch al hebt liggen. Waarschijnlijk kun je de taal gewoon instellen. En als ze de verhaallijn toch al kennen, is het ook minder erg dat ze de taal nog niet goed beheersen.

Toch6 hoe is jouw Engels? En heb je tijd om voor te lezen? Want dat vind ik ook een goede manier, de grammatica is dan vaak ook goed. Boeken van Roald Dahl of David Walliams vind ik daar wel geschikt voor de betreffende leeftijd.
En verder leren mijn kinderen het meeste Engels van YouTube. Gewoon pawpatrol, filmpjes over Minecraft, alles waar ze zich op een zondagochtend mee vermaken zodat ik me nog een keer kan omdraaien in bed in het Engels laten kijken is erg effectief. Vroeger zei men al dat een van de redenen waarom Nederlanders beter Engels kunnen dan Duitsers of Fransen is omdat wij niet nasynchroniseren. Er zijn natuurlijk nog andere factoren, maar het scheelt gewoon echt dat je het toch meekrijgt, zelfs als je wel de ondertiteling leest.

    Femkes als ik ga voorlezen vrees ik dat ik de uitspraak ga verpesten 😑

    • Femkes hebben hierop gereageerd.

      Toch6 dan lekker filmpjes laten kijken! Hoef je je echt niet minder om te voelen.

      • [verwijderd]

      Toch6 roblox laten spelen? 😬

      Vanmiddag nog een mail van zn juf dat hij het gisteren zo goed had gedaan 😊 hij wist alle woorden. Grammatica en zinnen bijna foutloos (1 wist hij zelf al, zij/they vergat hij telkens en wist het op school echt niet meer).

      Aardrijkskunde van vandaag een 5,5. Volgens de juf waren het vooral inzichtvragen

      Femkes Vroeger zei men al dat een van de redenen waarom Nederlanders beter Engels kunnen dan Duitsers of Fransen is omdat wij niet nasynchroniseren.

      Denk echt dat dit heel veel scheelt! Mijn kleuter kan al best veel Engelse woorden, omdat hij heel vaak paw patrol in het Engels heeft gekeken 😂
      Dan komt hij naar me toe en zegt 'Mamma ghost is spook in het Engels, toch?'

      5 maanden later

      Mail gehad dat ze volgende week entreetoets hebben. Eerste stap naar einde basisschool voor D 😞

      2 maanden later
      • [verwijderd]

      Ik hoor de meiden de laatste tijd steeds vaker klagen over onhaalbare huiswerkdoelen in Gynzy, en ik wil even polsen of jullie dezelfde soort ervaringen hebben of dat het aan mij ligt dat ik dit echt abnormaal vind.

      Ze moeten een X aantal rekendoelen per week minimaal 85% voltooien en als ze dat niet voor maandag af hebben moeten ze nablijven.
      Ik begrijp dat de druk wordt opgevoerd om leren om te gaan met huiswerk maken met het oog op de middelbare school, maar het systeem waarop dit werkt vind ik eigenlijk niet echt oké..

      Zoals ik begrijp van de kinderen verdienen ze 3% per goed antwoord, maar er gaat 8% af bij een fout antwoord.
      Even krom gezegd, kinderen die moeite hebben met de stof en meer fouten maken zijn dus veel langer bezig met hun huiswerk dan kinderen die alles goed hebben. M kan gewoon niet rekenen en loopt nu al 3-4 weken achter, terwijl ze zeker een 60-90 minuten per dag aan haar doelen werkt. Ter vergelijking: een kind wat goed is in rekenen zou met een uur per week klaar kunnen zijn.
      Nu moet ze morgen dus nablijven omdat ze het niet ingehaald krijgt vanwege een te veel aan foute antwoorden, en ik ben in staat om een hele boze mail te gaan sturen 😬
      Ben ik gek dat ik dit niet normaal vind?

        [verwijderd] Heeft elk kind dezelfde doelen?
        Ze moeten ook inhalen vanwege de lockdown en misschien speelt dit ook nog mee, dat ze de ambities nu wat hoger leggen: https://www.onderwijsinspectie.nl/actueel/nieuws/2021/04/09/veel-leerlingen-leren-niet-zo-goed-rekenen-als-ze-zouden-kunnen

        Maar een uur per dag aan alleen al rekenen is natuurlijk ontzettend veel. Ik zou geen boze mail sturen maar gewoon vragen hoe de school hiernaar kijkt en aangeven dat het voor M. echt te veel is zo.

          [verwijderd] Ik zou contact opnemen met school. Gewoon even bespreken hoe het gaat en wat de mogelijkheden zijn. Want dit lijkt me niet reëel, maar weet de meester/juf hier het fijne momenteel wel van.

            [verwijderd] 60-90 minuten per dag aan haar doelen werkt

            Zo lang huiswerk per dag vind ik op de basisschool echt te lang. Hier is het 10-30 minuten, afhankelijk van wat het is (gr 6 en 7).
            L afgelopen 2 weken wel meer maar ze moet dinsdag spreekbeurt doen en is daar heel serieus mee 😉

            Dat de een langer doet over hetzelfde is niet gek (interesse, werkhouding, concentratie) maar dit

            [verwijderd] Zoals ik begrijp van de kinderen verdienen ze 3% per goed antwoord, maar er gaat 8% af bij een fout antwoord.

            is zeer demotiverend. Ik zou zeggen vast aantal sommen, kijk op school waar/welke fouten zitten. Niet doorgaan tot zoveel procent goed bij iets wat niet te stampen valt. Als het nou topo of engels is is dat ook weer anders in mijn ogen.


            Overigens geen ervaring met gynzy. Huiswerk is hier ouderwets boeken/papierwerk

              • [verwijderd]

              Vulpen ja voor zover ik weet wel.. het is ook pas echt sinds de lockdown, hiervoor hadden ze geen huiswerk. Het is aan alle kanten inhalen, dus naast Gynzy ook even 3 toetsen per week van vakken die in de lockdown genegeerd zijn 😒

              Femkes ik heb haar tablet niet bij de hand maar kan thuis wel inloggen en precies zien hoeveel ze er aan gewerkt heeft en aan de hand daarvan ga ik wel even in gesprek denk ik..

              Toch6 ik vind die strafprocenten echt niet oké. Als ze 3 vragen goed hebben en de 4e fout zijn ze bijna alle vooruitgang al kwijt en is alle tijd die ze geïnvesteerd hebben voor niks. 2 foute vragen en ze hebben al een achterstand, zo komen ze nooit aan 85%.
              Ik ben eigenlijk gewoon geneigd het vanavond maar te maken voor haar, maar daar leert ze niks van 😶

                [verwijderd] die vreselijke strafpunten heb je ook met snappet.
                Mijn dochter is er zo klaar mee dat ze nu al niet meer wil. 🙈 ze zit in groep 4.
                Als docent kan je ook zien hoeveel tijd een kind heeft besteed. Alleen naar het percentage kijken vind ik echt slecht!
                En dan nog straf krijgen ook terwijl je zo je best hebt gedaan en lang hebt gewerkt.
                Ik had de leerkracht over de tafel getrokken denk ik...

                  • [verwijderd]

                  June zo denk ik er dus ook over.. Ik wil alleen niet 2 maanden voordat ze klaar is met school alsnog de zeikmoeder gaan worden 😬
                  Het is ook gewoon een stukje frustratie omdat ik M zo lang heb zien worstelen met rekenen en ze er nu alsnog op gestraft wordt.. ze heeft haar eindadvies, laat haar met rust. Ieder kind zijn eigen kwaliteiten.

                    [verwijderd] Zoals ik begrijp van de kinderen verdienen ze 3% per goed antwoord, maar er gaat 8% af bij een fout antwoord.

                    Dat is toch veel te hoog percentage als je het fout hebt! Vind het ook geen goede stimulans zo. Hoe creëer je faalangst 🙄
                    Ik zou er persoonlijk ook wat van zeggen. Zo krijgt ze het toch nooit af? En dat ze daarvoor moet nablijven slaat nergens op 🤐 nog extra straf bovenop.

                    [verwijderd] ik vind het belachelijk om een kind te gaan straffen als ze fouten heeft gemaakt. Daar leert ze niets van en werkt zeer demotiverend. De leerkracht kan wel signaleren aan de hand van zo'n systeem dat er meer uitleg nodig is of aandacht als er veel fouten worden gemaakt, maar nablijven... vind ik echt van de zotte.

                      • [verwijderd]

                      • Bijgewerkt

                      Nescio ik heb de leerkracht gemaild dat ze niet gaat nablijven en dat ik wil dat er een ander doel gesteld gaat worden, dus ipv een X aantal percentages een X aantal minuten per dag. Ze is heel erg gevoelig voor faalangst en haar emotionele gezondheid gaat gewoon voor rekenen. Ze belt morgen terug en dan gaan we kijken naar een oplossing want ze is het met me eens dhoeveelheid stress die het M op levert niet oké is.