Ik ben het eigenlijk wel eens met @Pimpelmeesje dat het hebben van vooroordelen in onze biologie zit. Natuurlijk worden we niet met vooroordelen geboren, maar dat betekent niet dat alle vooroordelen die we hebben aan ons zijn geleerd door onze ouders (of andere personen die een rol speelden in onze opvoeding). We krijgen ook vooroordelen door onze eigen ervaringen en dat is niet alleen maar slecht, het is ook nuttig. Vooroordelen helpen ons om te functioneren in een chaotische en bedreigende wereld vol prikkels. Vooroordelen stellen ons in staat om snel een inschatting te maken in situaties die anders overweldigend zouden zijn. Als we geen vooroordelen zouden hebben en elke situatie blanco binnen zouden komen, zou dat slecht zijn voor onze fysieke en mentale staat en onze veiligheid. Wij zijn zo geëvolueerd, omdat het hebben van vooroordelen onze overlevigskans vergroot.
Het probleem is niet dat we vooroordelen hebben. Het wordt pas een probleem als we ons niet bewust zijn van onze vooroordelen en wel andere mensen vanuit onze vooroordelen benaderen en vanuit onze vooroordelen handelen.
En dat is denk ik ook het verschil tussen het hebben van vooroordelen en een racist zijn. Het hebben van vooroordelen over mensen met een bepaalde huidskleur of etniciteit maakt iemand m.i. nog geen racist. Volgens mij is iemand pas een racist als hij 1) in volle bewustzijn van zijn vooroordelen mensen met een andere etniciteit of huidskleur anders/nadelig bejegend, of 2) zich onbewust is van zijn vooroordelen, er wel vanuit handelt en er niet op aangesproken wil worden en weigert op zijn vooroordelen te reflecteren.