Pimpelmeesje En heel eerlijk, tot op bepaalde hoogte zitten vooroordelen volgens mij in onze biologie. Maar het is aan ons als soort die verder ontwikkeld is dan onze basis instincten, om ons bewust te zijn van deze tekortkoming en iedereen met dezelfde waarde te behandelen.
Ik weet het niet. Ik vind het lastig te stellen dat vooroordelen in ons zitten. Ik ben eigenlijk echt van mening dat opvoeding een veel belangrijkere rol speelt. Ik ben heb een donkere vader en een blanke moeder, ik ben zeer neutraal opgevoed. Van beide culturen van alles meegekregen. Tot op heden zie ik geen kleur, of beter gezegd ik zie kleur maar het boeit me echt niet. Ik mag je of ik mag je niet ongeacht je huidskleur.
Wat interessant is, is dat ik bv als kind 'bang' was voor donkere mensen, terwijl mijn eigen vader donker is, en ook zelf ook een prachtig kleurtje heb☺. Ik wees naar donkere mensen op straat. En ik 'schaamde' mij voor mijn vader. Dit kwam ook omdat hij zwarte piet genoemd werd. Ik vond het bv nooit leuk als hij mij van school haalde.
Wij woonde wel in een relatief blanke buurt. Dus ik begrijp ergens wel dat als je dan een donker persoon ziet als kind , dat je dan schrikt. Het is echter aan de opvoeders hoe daar mee omgegaan wordt. En ik denk dat je als ouder je kind het meest kan beïnvloeden. Daarnaast je omgeving en educatie. Ik geloof dus niet dat je wordt geboren als racist, maar je wordt het.
Deze protesten gaan niet alleen meer om de dood van George Floyd. Maar om op te komen voor eeuwenlange benadeling, als zwarte mens. Ik heb de laatste tijd weer een hele hoop gelezen en het is te zot voor woorden dat tot op de dag van vandaag dit nog bestaat. Ook al is het in Nederland niet in die grote mate als in Amerika, het is er wel. En je wordt elke keer herinnerd aan een hele hele hele nare tijd.
Het gekke is, dat ik mij op dit moment weer heel ongemakkelijk voel op straat. Net zoals in de periode van Sinterklaas. Er kwam bv gister een vrouw iets ophalen wat ik had verkocht via MP. Mijn moeder was hier en ik vroeg mijn moeder mee te komen naar de deur. Ik was gewoon echt bang dat die vrouw niks wilde van een 'zwarte' vrouw. Dus als ze mijn moeder zou zien , zij meer vertrouwen had. Ik vind dat zo erg he. Zo wil ik mij niet voelen. Ik oordeel dan namelijk ook. En zo ben ik nooit geweest.
Maar het moet. Dit wat er nu gebeurd moet gebeuren. Het is wellicht niet de juiste tijd, maar wanneer wel?? Er zijn talloze demonstraties geweest waar elke keer de timing niet goed was. Ik voel mij gesterkt als individu als ik zie hoeveel mensen nu voor ons opkomen!
Ik ben het dus geheel met @Tantetil eens. Hoe meer mensen zich uitspreken, des te meer de boodschap voor gelijkheid wordt verspreid. Zwijgen is een soort van....