Toch6 voor mij ligt verplichte anticonceptie veel meer in de richting van de veiligheid van het ongeboren kind.
Ik snap wel wat je zegt over andere medicatie etc., maar ‘niemand heeft er last van als ik te dik ben’ dus een diëtist is een heel ander verhaal.
Ik heb hier boven al een heel stuk erover geschreven, maar ik denk wel dat in bepaalde, specifieke, individuele situaties het echt beter is om verplichte anticonceptie toe te staan. In sommige situaties kan dat permanente anticonceptie zijn, maar ook bijvoorbeeld een spiraal of een prikpil zijn opties. En laten we dus niet vergeten dat dat dan tijdelijke maatregelen zijn.
Iemand met een enorme drugsverslaving en al drie uit huis geplaatste kinderen, kan op dit moment geen goede ouder zijn en dus is anticonceptie een goed idee. Desnoods verplicht, ter bescherming van ongeboren kind. Maar: deze persoon kan over 5 jaar bijvoorbeeld wel helemaal clean zijn en dan kunnen dat soort maatregelen beëindigd worden. Net als een ondertoezichtstelling...