Ik denk dat er zeker situaties zijn waarin het, voor alle betrokken partijen, soms beter kan zijn om verplichte anticonceptie toe te dienen. Mijn oudtante was geestelijk beperkt (kind van ongeveer 3/4 jaar), maar kreeg op een gegeven moment wel bepaalde ‘lusten’. Gelukkig zijn daar geen kinderen uit voor gekomen. Ik denk dat het hele begrip anticonceptie voor haar niet eens uit te leggen was. Terwijl zij gek was op kinderen en ze misschien best wel had willen krijgen. In dit soort situaties ben ik sterk voor verplichte anticonceptie.
Ook bij vrouwen die in zware problemen zitten (en dan denk ik vooral aan problemen die schade aan het kind zouden kunnen veroorzaken zoals alcoholisme of zwaar drugsgebruik), zou het voor mij een serieuze optie zijn om tijdelijk anticonceptie te verplichten.
Wat ik hier super moeilijk aan vind is, waar leg je de grens? De ene geestelijke beperking is de andere niet. Wat kan wel, wat kan niet? En die grens is niet zwart/wit en ook niet vast staand. Soms kan een situatie enorm veranderen in een paar jaar tijd, waardoor het krijgen van een kind opeens wél een optie is.
Wat te denken van vrouwen die maar aldoor kinderen blijven krijgen, welke direct na geboorte uit huis worden geplaatst? Wat doen we zulke kinderen aan denk ik dan?
Voor mij gaat het belang van de potentiële kinderen voor op het belang van de potentiële moeder/ouder.
En wat mij betreft geldt dit ook voor de mannen.