Manque ik vind de collectie van de zeeman niet genderneutraal. Ik heb het idee dat het qua vormen vooral vrouwen zijn die kleding dragen die voorheen als mannenkleding wordt verkocht. Ik had graag een mix gezien van mannen en vrouwen in een wijder t-shirt naast mannen en vrouwen in een skinny jeans. Dat er dan een roze hoodie tussen zit vind ik voorspelbaar en cliché. Ik mis de broek die ik hierboven plaatste, en dit soort shirts.
Er zijn zo veel grotere merken (zoals official rebrand of one dna) die genderneutraal ook hip en sexy maken en ik had het tof gevonden als de zeeman daar inspiratie van op had gedaan.
Zoiets vind ik bijvoorbeeld superleuk en zou ik zo kopen:
Ik vind de collectie van de zeeman vooral heel inspiratieloos en ze hadden zo veel meer kunnen doen! Gooi er accessoires bij zoals een mooie grote sjaal, knal er een leuk printje tussendoor, een kleur die niet basic of cliché is, een mooie (spijker)blouse of een outfit waarmee je ook naar een feestje kan.
Deze collectie voelt voor mij als vooruitstrevend willen zijn maar niet weten hoe het moet, dus terug vallen op veilige en voorspelbare clichés. Genderneutraal betekent dat mannen roze kunnen dragen. Genderneutraal betekent dat vrouwen wijde shirts dragen. En verder dan dat gaat het niet. Zoals ik hierboven al zei vind ik dat vooral generaliserend.
Want genderneutraal betekent óók dat mannen getailleerde shirts mogen dragen. Dat pasvormen gecombineerd mogen worden. Dat mensen -hoe ze zich ook willen identificeren- ook trends willen volgen, mogen opvallen met hun kleding en zich niet hoeven verbergen met een kleurloos kledingstuk.
Wat betreft jouw kledingstijl, jij bent voor mij juist een voorbeeld van hoe het wél moet. Ik vind jouw kledingstijl echt supertof, modern en inspirerend. Als jij nou de volgende zeeman collectie zou ontwerpen koop ik hem 😉