Bloem Eens. Daar wil ik nog aan toevoegen dat het naar mijn idee ook te maken heeft met hoe welbespraakt je je mening kunt weergeven en of je die mening ‘goed’ kunt onderbouwen met voldoende steekhoudende argumenten. Niet iedereen kan dat evengoed. Maar wil toch zijn mening geven en heeft toch een bepaalde visie of gevoel bij iets.
Heb je het idee dat hier onvoldoende ruimte voor is? In het algemeen, of in dit specifieke geval?
Want als iemand het idee heeft dat ik met mijn reactie compleet heenwals over iets dat gezegd wordt, bijvoorbeeld omdat iemand moeite heeft om zich uit te drukken, dan hoor ik dat graag.
Ik kan (en wil!) uiteraard rekening houden met dat ik iemand kwets door er stom op te reageren, maar dan hoor ik dat graag op het moment dat dat gebeurt, zodat ik weet waar ik naar moet kijken. En ik neem aan dat het onderling, op inhoud, oneens zijn niet kwalificeert als een stomme reactie.
Algemeenheden zijn voor mij niet zo handig, want als ik het zelf compleet anders ervaren heb, voelt het haast als een aanval op mij als persoon.