Wat een gedoe kan het toch zijn, zo'n discussie😛 iedereen reageert natuurlijk heel erg vanuit haar eigen referentiekader. Zelf merk ik dat het een beetje in mijn allergie zit als mensen hun gevoelens bij een discussie gaan halen en zich persoonlijk aangevallen voelen terwijl het naar mijn idee puur over een idee gaat en niet over een persoon zelf. Misschien heeft dat wel te maken dat sommige mensen zich identificeren met hun idee en hoe ze dat verwoorden, ik zie dat meer los van elkaar. Ik voel me wel eens onbegrepen als het gesprek dan ineens niet meer puur over het discussieonderwerp gaat, maar over hoe mensen zich voelen. Ik voel me dan weer aangesproken als iemand zegt zich aangevallen of niet welkom te voelen, omdat ik in mijn beleving niemand persoonlijk aanval. Ik heb dan het idee dat ik vals beschuldigd word. Ik weet wel van mezelf dat ik niet altijd even makkelijk bij mijn gevoel kom en dat al helemaal niet makkelijk uit, ik vind het leven makkelijker als we op basis van logica met elkaar praten. Ik weet wel dat voor anderen hun gevoel meer meespeelt. Lastig hoe je dan tot een gesprek kunt komen als je eigenlijk verschillende talen spreekt.
Het turven van @Manque doet ook wel wat met mij, omdat het voor mij bevestigt dat inderdaad een flinke minderheid in dit topic een progressief idee heeft (als je het dan zo wil noemen), terwijl dat dus niet zo ervaren wordt. Als je het dan tegenover elkaar zet denk ik: jeetje, 11 tegen 3 en nog wordt gezegd dat die 3 een norm willen bepalen. Ik krijg daardoor de neiging om me dan dus maar in te houden om dit soort dingen te voorkomen, dat vind ik ook jammer. Dit is een beetje een rant hoor. Uiteindelijk vind ik het heel goed dat we met elkaar zo open zijn en ik denk dat dit wel een heel leerzaam gesprek is over hoe lastig communicatie eigenlijk is en hoeveel erbij komt kijken.