[verwijderd] bedankt voor je reactie 😘

ik was er in zekere zin op voorbereid omdat ik een voorgevoel had. Rond 15 weken zwangerschap ook meerdere nare dromen erover gehad dat t een jongen was en dat er iets mis is tot aan het afbreken van de zwangerschap aan toe.
ik heb toen erg gehoopt op een meisje bij de geslachtsbepaling, want dan hoefde ik me geen zorgen te maken. stom is dat dan he..
maar het bleek een knul.....die dromen hebben me nooit los kunnen laten.
zoals het er nu uitziet is er geloof ik geen sprake van dat ie niet levensvatbaar of iets zal zijn,
maar helemaal zonder zorgen zitten we nu idd niet.
ik kan alleen maar hopen dat dat vocht iets onschuldigs zonder gevolgen is, en dat hij nou eenmaal net als zn zus een kleiner hoofd heeft dan gemiddeld (heb zelf ook een klein hoofd en mn man had ook klein hoofd bij geboorte). Overigens is t bij dochter gewoon perfect in verhouding altijd geweest πŸ™‚
maar dat vruchtwater is dan toch een dingetje...vooral door hoe de gyn en de vk gereageerd hebben, daar word je gewoon nog ongeruster door gemaakt dan dat je op dat moment dan eigenlijk bent. Dat draagt in elk geval niet bij.

ik stel me in op bedrust en frequente controles, en dan kan t hopelijk alleen maar meevallen. En hoop dan ook dat dat de enige consequentie is en er niet ineens een hoop enge dingen om onze oren zullen vliegen donderdag.

en zo druk als ie van de week was (geloof haast 48 uur onafgebroken actief geweest) zo rustig is hij sinds vrijdag..met vandaag als toppunt.
mocht bellen als ik me zorgen maakte van de vk, maar nogal wiedes dat ik me zorgen maak 😬
en volgens mij hoef je met dit termijn ook nog niet perse dagelijks zoveel x te voelen toch?

het is in elk geval fijn om hier van me af te kunnen typen.

Hier bij de 20 wkn echo een cyste in een klein hoofdje. Maar was niets om mezelf druk over te maken....ja lekker makkelijk gezegd XD

regelmatig groei echo’s gehad en der hoofd groeiende in week 30 niet voor 2 wkn, maar voor 4 wkn plus de cyste was weg.

Wel eerder teveel vruchtwater als te weinig, maar dat had ik bij Kleuter ook.

Cindy1977 ze heeft dus ruimschoots ingehaald begrijp ik πŸ™‚

opzich afmeting hoofdje maak ik me iets minder druk om, omdat dochter dat dus ook had haha
    maar t is ook maar net wat zij klein of groot vinden natuurlijk...

ik vind zo’n β€œnormaal” babyhoofd juist zo enorm groot en volledig uit verhouding. Dus ja als ze dat als normaal formaat aanhouden dan is t algauw klein natuurlijk πŸ˜‰

Even een update voor jullie lieve dames die gereageerd hebben:

Alles is in orde.
    Het is geen heel ruim zwembad voor de kleine, maar zeker wel voldoende (gewoon goed dus).
    Hij heeft idd een klein hoofdje (1e meting kwam uit op P1.9, latere meting gunstiger op P2.9). Bij die laatste meting was het meteen geen reden meer geweest voor doorverwijzing guo als ze die vorige week hadden gemeten.
    Verder heeft ze ook alles van de hersenen goed nagemeten en daarvan was alles keurig volgens termijn. Hele ukkie is nagekeken en alles helemaal goed en keurig (gelukkig!!).
    Vermoeden van cyste in de hersenen bij 3e ventrikel: er was nog wel iets te zien, maar leek in elk geval al een stuk minder dan vorige week.
    Ze noemde het dat wat ze een variatie noemen. Dat zien ze nu eenmaal wel vaker bij baby’s op deze termijn, maar is geen reden voor nog verder onderzoek ook niet na geboorte en zal geen consequenties hebben whatsoever.
    Wat ze nu wel had gezien was dat placenta direct naast de uitgang ligt.

Eindconclusie: zij maakt zich totaal geen zorgen om het kindje of t vruchtwater, over een week of 3 (als t goed is gewoon bij de vk) een groeiecho om nog eens hoofd buik en benen te meten of het doorgroeit op zijn lijntje (of dat t wellicht bijgetrokken is, z’n hoofd dan). Mocht het nu ver naar beneden afbuigen dan is t wel weer reden om weer even verder te kijken, maar voor nu verwachtte ze dat niet.
    En dan bij 30 weken nog eens een echo om ligging placenta te bepalen.

Eind goed al goed! We zijn enorm opgelucht!
    Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie ervaringen te delen en jullie medeleven.

22 dagen later

Hier dan weer even een nieuwe update alsnog.

Vanmorgen hadden we een groeiecho bij de vk. Computer werkte niet mee dus ik zou later gebeld worden en dan zou ze vertellen hoe t met de groei zelf ging. Vruchtwater was in elk geval voldoende!

niet lang daarna belde ze. Het hoofdje was gegroeid van p3 naar p8(πŸŽ‰) dus dat zag er goed uit. Maar nu was het buikje te klein...die is afgebogen van p55 naar p8.6....wel een flinke daling dus!
    ze had al meteen de gyn gebeld waar ik ook was geweest inzake controle of ik vruchtwater verloor en terwijl ze mij belde had hij contact met het Erasmus wat hun wilden.
    Kort daarna belde ze mij weer terug met de uitkomst: vanmiddag om 2 uur moesten we ons melden bij t Erasmus/Sophia.

eerst werden we naar t verkeerde gebouw gestuurd bij t Erasmus, maar gelukkig had t verkeer en parkeren meegezeten dus we waren vroeg.
    uiteindelijk net op tijd op de juiste plek in t Sophia.
    daar nog 3 kwartier zitten wachten en toen werd ik naar een kamer gebracht om daar te wachten. Na weer een kwartier kwam er gelukkig eindelijk een arts. Die gaf aan dat ze nu ging kijken of er een gyn beschikbaar was om met een mobiele echo een guo uit te voeren.
    halfuur later was ze terug, wijziging van de plannen, ik moest naar een echokamer. Nou prima, gelukkig op dezelfde verdieping en niet weer in t andere gebouw bijv πŸ˜‰

toen kwam er een mannelijke arts bij,
    ontzettend fijne vent trouwens πŸ™‚, en die ging eerst meer vertellen over een guo enzo. Dus wij ook vertellen dat we al een guo gehad hadden etc (in t Erasmus ook nota bene), dus verwarring alom wat er nou precies moest gebeurenπŸ™ˆ
    hij ging even bellen en kwam al snel weer terug met t juiste verhaal. Ze zouden de groei gaan bekijken van hoofdje, buik en benen en ze zouden extra kijken naar de doorstroming van navelstreng en in het hoofdje.

hoofdje is idd aan de kleine kant, maar is wel gegroeid en paralel aan de gemiddelde groeilijnen dus die lijkt keurig een curve te volgen.

buikje was idd behoorlijk afgebogen, nog wel binnen de marges maar ze konden nu obv hun 2 metingen (bij de guo en vandaag) niet vaststellen of t buikje gestopt is met groeien, of dat deze nu op een nieuw groeilijntje komt of is gekomen.

benen waren ook heel lichtelijk afgebogen, maar geloof verder niet heel erg noemenswaardig.

Doorstroming navelstreng was gelukkig helemaal goed, in het hoofdje was het ietsjes langzamer en kwam t uit op p6, wat dan wel weer klopt met waar hij nu zit qua groei natuurlijk....

dus vooralsnog ziet alles er gelukkig toch nog goed uit. Wel gaan ze me volgen en krijgen we sowieso elke 2 weken een groeiecho.
    maandag moeten we er weer heen (dag erna ben ik 24 weken) dan wordt dat even een officieel startpunt en zullen ze ook nog een keer die doorstroming beoordelen.dan zullen ook de vervolgafspraken ingepland gaan worden.

dus onze kleine man (letterlijk he in dit geval) besloot t nog even spannend te houden voor ons.
    moet wel voortaan naar elke controle een tas in de auto hebben voor t geval ik moet blijven. Zij houden er in elk geval rekening mee dat de situatie elk moment zorgelijk kan worden (wat ons natuurlijk ook weer zorgen geeft, maar ja liever dan maar een realistisch beeld en dat t uiteindelijk meevalt dan nu geen zorgen en ineens een klap in je gezicht zeg maar).

omdat ik toch nog wat likes zag komen op mijn vorige update, en t fijn is om je ei kwijt te kunnen, wilde ik toch graag een update plaatsen.
    helaas al de hele dag een erg vervelende buik, darmen zijn ook erg op dreef (reageren ook vaak op zenuwen/spanning).
    dus ik hoop dat die onrust zo in bed wat af gaat
    nemen en dat t morgen helemaal
    weg is.

ondertussen ligt peanut onder mn polsen wat te hobbelen 😍
    en sorry voor het heel erg lange verhaal πŸ˜…

• [verwijderd]

Pfff wat een schrik en zorgen elke keer. Hoop zo dat jullie babietje veilig en gezond geboren mag worden.

• [verwijderd]

Sterkte met de situatie! Ik hoop op een goede echo over 2 weken, en dat hij gewoon lekker zijn eigen lijntje volgt πŸ™‚
        fijn wel dat ze zo alert zijn. Jullie zijn in goede handen!

• [verwijderd]

BabyFG spannend allemaal en fijn dat ze je in de gaten houden! Fijn dat je hier je verhaal weer hebt gedeeld, had voorheen wel stiekem meegelezen maar nog niet echt gereageerd. Hopelijk snel weer wat meer duidelijkheid in welk lijntje hij mag volgen en die tas nog heel lang aanaangeroerd in de auto mag blijven staan. Fijn dat je zo kan genieten van de kleine peanut onder je handen, heerlijk gevoel! Enne geen probleem zo'n 'lang' verhaal toch.πŸ˜‰

• [verwijderd]

Oh joh! Dat had ik nog niet begrepen, dat jullie een tas in de auto moeten hebben voor t geval je moet blijven.

Lijkt me heftig als je dat te horen krijgt zeg :/ ...

een hele dikke knuffel en doe t rustig aan hoor, ( dus effe niet te hard klussen in huis!) eerst maar even wachten op maandag weer, dan kan t er zomaar ineens weer wat rooskleuriger voor staan!

Ik duim hard voor jullie mee dat de groei erin blijft <3

Bedankt weer voor jullie reacties! Merk dat t me goed doet πŸ™‚
          meneer is inmiddels weer wakker en zit weer heerlijk te hobbelen 😍 zo gezellig altijd ☺️

[verwijderd] t erge was nog dat gister iedereen in t Sophia er vanuit leek te gaan dat ik zou blijven 😳 en dat er na de echo een heel serieus gesprek dus zou volgen. Gelukkig was dat nav de echo niet nodig op dit moment! Maar ik ben me er wel van bewust dat het wel ook zomaar om kan slaan en t wel ineens nodig zal zijn. Ik mag nu idd niet meer het lakwerk doen van m’n man (dat was t enige wat ik nog aan klussen gedaan heb 😬).

We zijn daar idd in erg goede handen πŸ™‚ daar twijfelen we absoluut niet over. Zolang ie maar lekker veel blijft bewegen ☺️
          zal in elk geval de bedrijfsarts ook maar weer op de hoogte brengen ervan.

• [verwijderd]

Wat spannend allemaal! Het klinkt echt als mijn zwangerschappen, groei boog steeds sneller af. Alleen was er bij mij beide keren wel een probleem met de doorstroming in de navelstreng. Idd elke 2 weken een groeimeting en bij beide kids 3x per week een ctg en flowmeting. En idd altijd die tas in de auto. Mijn kinderen zijn met 35 en 38 weken geboren. Allebei een flinke groeiachterstand. Maar ze zijn inmiddels 8 en 6 en doen het prima, ik hoop voor jou ook op het beste scenario!

[verwijderd] ben jij beide keren ingeleid of besloten ze zelf dat t tijd was?
            hoop eerlijk gezegd niet dat ik 3 x pw op en neer moet tis elke keer een uur rijdennπŸ™ˆ maar goed als t moet dan moet t πŸ˜‰ zo is t natuurlijk ook weer! En alles voor onze peanut natuurlijk om hem gezond op de wereld te krijgen!

onze dochter heeft er wel moeite mee, zij is dan ook bijna 6 en maakt alles heel erg bewust mee natuurlijk...
            we waren gister ook pas heel erg laat met haar ophalen gezien het daar zo lang geduurd heeft allemaal natuurlijk, en daar was ze al verdietig over.
            heb haar wel verteld dat er een kans bestaat dat ik misschien een keer in het ziekenhuis moet blijven maar ook dat was meteen huilen natuurlijk ☹️
            Maar ik heb liever dat ze voorbereid is op die mogelijkheid dan dat het ineens als een verrassing rauw op dr dak valt....ze is nogal een mama’s kindje ook zullen we maar zeggen πŸ˜…
            merk dat ik dat moeilijker vind, het feit dat je er nog 1 rond hebt lopen 😬

hoe was dat voor jou bij de 2e?

• [verwijderd]

BabyFG mijn oudste is met een spoedkeizersnede geboren. Naast alles wat bij hem niet goed ging heb ik een hartritmestoornis en gebruik daarvoor medicatie. Het liefste willen ze dat je stopt met die medicatie maar bij mij is het tijdens de zwangerschap zelfs nog verhoogt. En van die medicatie kreeg mijn zoon uiteindelijk hartritmestoornissen en moest hij acuut geboren worden. Dit kwam dus bovenop de al zorgelijke dingen betreft zijn groei.

Bij mijn jongste ben ik ingeleid, is uiteindelijk wel een keizersnede geworden omdat ze de weeΓ«n niet aan kon. Maar dat was in principe een geplande bevalling. Vanwege mijn eigen hartproblemen en het scala aan artsen wat aanwezig moest zijn is de bevalling gepland.
              Tijdens de zwangerschap van mijn dochter ben ik single moeder geworden. Vanaf 37 weken was ik opgenomen. Mijn zoon heeft toen uiteindelijk 6 weken bij mijn ouders gelogeerd. Hij was nog net geen 2 toen mijn dochter geboren werd en na de ks kon ik hem nog niet tillen. Dus ik denk dat de beleving niet te vergelijken is met hoe je dochter het beleeft, zij is al een stukje ouder.

• BabyFG hebben hierop gereageerd.
                • [verwijderd]

BabyFG ja klopt, maar de tijd heelt veel wonden. Het was een hele heftige tijd, maar ik ben nu vooral dankbaar. 2 redelijk gezonde kinderen (oudste heeft ass, jongte waarschijnlijk ook maar zij heeft mijn ritmestoornis geΓ«rfd), we leven alledrie nog. Een derde zal ik nooit aan beginnen, niet alleen omdat ik single ben maar vooral omdat het op allerlei vlakken tΓ© risicovol is en ik wil mezelf niet weer door al die emoties heen laten gaan.

Vandaag op controle geweest op de gewone poli verloskunde (dus niet binnen t Sophia maar gewoon Erasmus). Weer echo gehad en flowmeting. Placenta doet het goed, er was een harde buik te zien (best eens grappig om dat op de echo te zien trouwens πŸ˜‰) en de kleine vermaakt zich nog kostelijk πŸ™‚
                meneer laat veel van zich voelen sinds vrijdag alsof ie wil zeggen β€˜t gaat goed hoor mam!’

deze arts wilde een nieuw plan van aanpak: wekelijkse controles op groei en werking placenta (die flowmetingen). Als blijkt dat hij via zijn lijntje doorgroeit Γ©n de placenta goed blijft werken dan kunnen we terug naar 2 wekelijkse controles.
                mocht zijn groei verder afbuigen dan blijft t bij wekelijkse controles.

voor nu zag het er allemaal goed uit en hij verwachtte niet dat ze ergens de komende dagen ineens iets zouden moeten πŸ‘πŸ»
                Afwachten maar πŸ™‚ en natuurlijk blijven we hopen op de best mogelijke uitkomst πŸ™‚ dat t gewoon een kleine kindje is die nog lekker tot een week of 38’blijft zitten waar ie zit πŸ™‚

wederom werd benadrukt dat ik vooral erg op het voelen van leven moet letten. Zodra ik voel dat het minder is meteen aan de bel trekken en niet afwachten als bijv dag later al een controle gepland heb staan.
                ze zitten er echt bovenop dus πŸ™‚

Vanmorgen heb ik ook de bedrijfsarts gesproken en die heeft me nu volledig de ziektewet ingestuurd (werkte nog maar paar uurtjes vanuit huis i.v.m. Bekkeninstabiliteit).

• [verwijderd]

BabyFG kijk, dat is ondanks alles toch goed hoopgevend nieuws! gaat gewoon helemaal goedkomen, zeker nu je echt je rust kan pakken!

• [verwijderd]

[verwijderd] Hoop zo dat jullie babietje veilig en gezond geboren mag worden

Dit en fijn dat je een update geeft!

Gister heb ik een suikertest gehad ivm bmi (niet omdat er verder aanwijzingen waren).
                  maar was maar goed ook blijkbaar, want ik blijk zwangerschapssuiker te hebben πŸ˜…πŸ˜…

die had ik niet echt verwacht moet ik zeggen πŸ˜¬πŸ€”

de vk belt t morgen door naar t Erasmus, vanmiddag was de poli al gesloten. Ben benieuwd wat dit betekent in verhouding tot zijn groei enzo...
                  ze gaat morgen in elk geval navragen wat zij hier verder in willen. Neem aan dat t vergelijkbaar zal zijn met t lokale ziekenhuis.
                  je verwacht t alleen niet he bij een te klein kindje

• [verwijderd]

BabyFG Pff heftig zeg!
                    Had je dit bij je vorige zwangerschap ook?

• BabyFG hebben hierop gereageerd.