LilyMilie ik vind het echt een heel lastig (en gevoelig) onderwerp. Voor mij is dit zeker ook een ethische discussie. Ik vind persoonlijk zelfbeschikking heel belangrijk en ook een boodschap die ik graag wil uitdragen richting mijn kinderen. Daarnaast en ik geloof dat jij er eerder ook al iets over schreef, zijn er zoveel jongvolwassenen die medicatie hierdoor als een dwangmiddel ipv een hulpmiddel zijn gaan zien. Met als gevolg een aversie tegen medicatie op volwassen leeftijd. Of de boodschap hebben gekregen dat ze niet oké zijn zonder die pil (opmerkingen zoals nou je hebt duidelijk je pil niet genomen als het kind zich niet naar behoren gedraagt). Mede hierdoor vind ik adhd medicatie slikken onder dwang geen goed idee.
Ik weet overigens ook niet zo goed hoe je bijv een 16-jarige puber moet dwingen om medicijnen te slikken? Vanaf 16 jaar mogen ze wettelijk gezien ook geheel zelfstandig medische beslissingen nemen in Nederland (en vanaf 12 jaar weegt hun mening minstens zo zwaar als van de ouder en in sommige gevallen zelfs zwaarder). Als een 13-jarige tegen de psychiater zegt geen adhd-medicatie meer te willen en dit onderbouwd, dan zal een arts hier naar luisteren. Deze zal wel duidelijk de consequenties uitleggen, voor- en nadelen, maar verder houdt het op. Gaat het om levensbedreigende situaties kan het zelfs voor de rechter komen, maar zelfs dan wint het kind vaak nog (kinderen die bijv geen zware behandelingen tegen kanker meer willen ondergaan, maar hun ouders wel). Het zelfbeschikkingsrecht is wettelijk vastgelegd.
Voor mij ligt deze beslissing ook geheel bij dochter. Als ze geen medicatie wil slikken om
wat voor reden ook, dan ga ik haar niet dwingen. We gaan er uiteraard wel over in gesprek. Ik wil weten waarom, wat haar plan is en hoe ze het voor zich ziet. Misschien dat we afspreken een soort proefperiode te doen en het dan zo objectief mogelijk proberen te evalueren. Ik wijs haar op de consequenties. We gaan dus niet zomaar stoppen, maar het is haar lijf en zij beslist. Zij is degene die moet dealen met de bijwerkingen en met de lange termijn consequenties van het wel/ niet slikken van medicatie. Ik zie het zelf ook niet zwart-wit. Beiden heeft voor- en nadelen.