Trees Ah, ik snap wat je met opbouwen bedoelt. Ik zat te denken aan opbouwen zoals bij AD, en zo.
Maar het klopt denk ik wel wat je zegt. Ze geven volwassenen hier vaak ook 15mg om mee te beginnen en dan kan je omhoog (of omlaag) als daar behoefte aan is.
Trees Kan ook dat je lijf meer tijd nodig heeft. Dit was bij mij het geval. De een is gevoeliger voor bijwerkingen dan de ander. Mijn einddosering was namelijk goed en het effect perfect, maar mijn lijf had meer tijd nodig om aan de bijwerkingen te wennen.
Ik zou dan eerder inzetten op een lagere dosis. Als je wekenlang niet kan functioneren denk ik dat het beter is om lager te beginnen en langzamer op te bouwen dan om (bijv) 20mg te blijven slikken en hopelijk ga je je na 3 weken beter voelen.
Zeg ik met mijn boeren verstand hoor. Ben geen psych 😛
Trees Er wordt nog relatief weinig gebruik gemaakt van het dna paspoort voor medicatie, maar ze kunnen op basis van het dna analyseren hoe je lichaam reageert op bepaalde medicatie. Ik heb er weinig verstand van, maar bepaalde DNA-variaties beïnvloeden de metabolisatie van medicijnen, waardoor er grotere verschillen zijn tussen mensen dan altijd gedacht werd en standaardoseringen en standaard opbouwschema’s regelmatig niet bij iemand passen.
Je hebt het wel eens eerder gehad over dat DNA paspoort. Dat lijkt me echt zo fijn als dat breed kan worden ingezet! Zou mezelf graag willen opgeven voor onderzoek! haha
Trees Bij AD wordt het wel steeds meer toegepast. Het idee was namelijk hoe meer klachten, hoe hoger de dosering, maar dat bleek achterhaald te zijn. Sommige mensen met forse klachten hebben juist minder nodig voor een beter effect op basis van het dna paspoort. Eerder was de tendens juist verder verhogen tot je zombies kreeg en daardoor juist medicatie ontrouw (logisch).
Dat is al best een tijd bekend toch? Of waren ze daar nog niet achter bij medicatie zoals AD?
Het lijkt mij idd veel meer liggen aan de persoon. De stofwisseling, de grote van de persoon, en wat je zegt; de DNA variaties. Ik denk dat de 'power of mind' ook mee kan spelen.
Ook ben ik heel erg benieuwd naar het verschil tussen mannen en vrouwen hierin. Veel onderzoeken worden vooral op mannen gedaan (80% van de onderzoeken naar bijv pijnmedicatie worden gedaan met mannen (of muizen)) , terwijl ondertussen ook steeds meer duidelijk wordt dat vrouwen een andere pijn lijken te ervaren dan mannen (intenser en vaker). Van de chronische pijnpatienten is 70% vrouw.
( https://www.scientificamerican.com/article/women-feel-pain-more-intensely/ )
Ik kan me voorstellen dat het vrouwenbrein/lichaam ook anders reageert op bijvoorbeeld adhd medicatie of AD. Want waarom zou dat opeens niet anders zijn als - naarmate steeds meer onderzoeken worden gedaan/gepubliceerd - blijkt dat er op zoveel gebieden grotere verschillen tussen mannen en vrouwen zijn dan gedacht.