Tantetil
Voor je rijbewijs moet je het melden bij het cbr (veel mensen doen het niet, maar kan consequenties hebben als je betrokken raakt bij een ongeluk). De procedure voor adhd en mensen die al een rijbewijs hebben, is 2 a 3 jaar geleden wel versoepeld in de zin dat er niet altijd meer een dure medische keuring door een onafhankelijk psychiater hoeft te worden uitgevoerd, maar het laten invullen van een standaard papiertje door de huisarts voldoende is. Alleen niet elke huisarts wilde daar 3 jaar geleden aan meewerken. Ik weet niet hoe het nu is.
Mbt hypotheek. Voor de hypotheek zelf maakt het volgens mij niet uit, maar wel als je bijv een levensverzekering als onderpand aan je hypotheek wil koppelen. De premie kan dan hoger uitvallen, omdat je een ‘hoger risico’ bent. Verschilt per verzekering.
Als je ooit voor jezelf wilt gaan werken en je wilt een aov afsluiten, kan je geweigerd worden, of een fors hogere premie moeten gaan betalen of uitgesloten worden voor psychische klachten. Hier zijn oplossingen voor. Ik heb zelf toendertijd wel een manier gevonden om mijzelf betaalbaar te verzekeren (achteraf gezien gelukkig maar).
Tantetil iemand meenemen die iets over je jeugd kan vertellen maar is dat echt nodig?
Heeft de voorkeur, maar kan zonder. Ik heb toen ook niemand mee genomen.
iMoeder Ik heb alleen zelf wel twijfels aan de meerwaarde.
De enige meerwaarde die het voor mij had, was medicatie. Als je graag medicatie wilt proberen en/ of andere vorm van behandeling zou het een meerwaarde hebben.
Veel mensen vinden de bevestiging ook prettig of ze begrijpen zichzelf dan beter, maar dat zou mij dus echt geen klap kunnen schelen, maar dat is persoonlijk. Misschien ben ik daar raar in, maar ik wist van jongs af aan al dat ik ‘anders’ was dan leeftijdsgenoten. Plotseling kreeg het een label, maar dat maakte het voor mij niet anders. Ik had het prima gevonden als ik nooit een label had gekregen, mits ik maar medicatie mocht gebruiken. Ik zie adhd ook niet enkel als iets negatiefs. Het is gewoon een deel van wie ik ben en het heeft mijn leven iig nooit saai gemaakt 😅